1. Stavanger2025
  3. I stim etter Åsild

I stim etter Åsild

– Når jeg teller til tre så roper vi alle på Åsild, sier Bård Bjørknes til 2. klassingene på Nylund skole. En- to- tre: Ååååsild!
Publisert : 06.05.2024
Av : Siri Pedersen, kommunikasjonsavd.

Og der kommer hun sannelig til syne, sølvskinnende og lekker, bak gjerdet til skolegården: Åsild! Den tre meter lange silden kommer for å samle stimen sin.

Åsild ved Nylund skole

Ungene jubler i solsteiken og holder klar silden de har laget i workshopen med teaterregissør Bård Bjørknes.

Bård Bjørknes med elever

Der har Bård fortalt om sildens betydning for Stavanger. At den for 200 år siden ga arbeid til mange folk, kanskje tipptipptipp-oldeforeldrene til noen av ungene jobbet på sildefabrikk? Silden gjorde dessuten Stavanger ganske så rik og velstående.

Bård Bjørnes i klasserom på Nylund skole.

Bård Bjørknes spesialiserer seg på dukketeater, og er arrangør for Stim, som prosjektet heter. Stim er et figurteater og Åsild er laget av figurmaker Ella Honeyman-Novotny.

Bård Båksnes med skuespillerne Hege Østmo-Sæter Olsnes (hodet), Herman Hilde Pedersen (midten) og Alexandra Bråss (halen).

Silden Åsild har seks usynlige bein. De tilhører skuespillerne Hege Østmo-Sæter Olsnes (hodet), Herman Hilde Pedersen (midten) og Alexandra Bråss (halen). Åsild har allerede svømt i byen, hun var med på 1. mai-toget dagen forut.

– Vi ønsker å hedre silden og få den fram fra glemselen. Stim er en hyllest til silden og alt den har gjort for byen vår, sier Bård. I tillegg ønsker Stim å aktivisere barn og unge som medskapere og utøvere i prosjektet.

Stim - unger har laget småsild

Åsild svømmer elegant inn i skolegården og samler stimen sin. Småsilden følger etter. Lyden av vann og bobler høres fra Åsild, lydbildet er komponert av John Derek Bishop. Blobb-blobb, sier ungene og holder silden høyt over hodet.

Åsild, tre meter lang sild i Stim-prosjektet

Om de har smakt sild? Nei, jeg hater fisk, roper en. Han legger til at han elsker sushi, da. En annen lurer på om makrell er sild? En tredje, han heter Oskar, forteller at mormor fisker sild på hytten om sommeren, og at han spiser fisken med poteter og smelta smør.

Sildastim på Nylund

Åsild vil svømme rundt i gatene flere ganger i år og i 2025.

– Vi ønsker å skape et levende bybilde og aktivisere innbyggerne i historien vår. Jeg tror flere har tenkt på silden de siste dagene, og det er gøy å oppleve, sier Bjørknes.

Prosjektleder Stavanger 2025, Lena Antonius

Lena Antonius