1. Stavanger Business Region
  3. Aker-selskapene sikrer regionens omstilling
Dette er et bilde av Hinna Park

Aker-selskapene sikrer regionens omstilling

- Vi er svært glade for at Aker Solutions og Aker BP har valgt å forsterke sin tilstedeværelse i Stavanger-regionen gjennom en langsiktig avtale med Hinna Park Utvikling, sier fungerende ordfører, Dag Mossige.
Publisert : 14.06.2022
Av : Næringsavdelingen

I dag ble det kjent at Aker Solutions og Aker BP har inngått en langtidsavtale Hinna Park Utvikling om byggingen av to nye seks-etasjers bygg på totalt 71.000 kvadratmeter.  Dette sikrer både videreutvikling av Hinna park som område, og at Aker-selskapene får moderne og fremtidsrettede lokaler.

- Aker-selskapene er blant regionens største arbeidsgivere og spiller en nøkkelrolle i næringslivets grønne omstilling. At selskapene velger å styrke sin tilstedeværelse på Hinna Park er svært viktig for vår region, sier næringssjef i Stavanger kommune, Anne Woie.

Hinna Park Utvikling

Et løft for Energihovedstaden

- Vi gratulerer Aker-selskapene med et fremtidsrettet og topp moderne nybygg for sine ansatte. Selskapene får en helt sentral rolle i utviklingen av området rundt Hinna Park. Utbyggingen vil utvilsomt bli et stort løft for både Energihovedstaden og utviklingen i Hinna bydel, sier fungerende ordfører Dag Mossige.

Hinna Park Utvikling er eier av tomten og ansvarlig utbygger i samarbeid med hovedentreprenøren HENT. Første fase av utbyggingen skal stå klar til innflytting innen utgangen av 2024.

Fakta:

• HPU eies av Stavanger utvikling KF, Entra, Camar og OBOS
  • Aker BP og Aker Solutions vil til sammen leie 48.000 kvm fordelt på de to byggene som inngår i kontorkomplekset «Valhall», og inngå separate leieavtaler med HPU.
  • Prosjektet skal utformes som bygg for fremtiden med vekting av miljø, kvalitet og bærekraftige løsninger, inkludert energiklasse A og Breem-Nor Excellent miljøsertifisering. I tillegg vil «Valhall» bygges etter WELL Building Standard, som er en sertifisering for helsefremmende bygg.
  • Byggene vil ligge på hver sin side av den nye bussveien som er planlagt gjennom bydelen