1. Stavanger Business Region
  3. Skaper samlingssted for helseindustrien
Illustrasjonsbilde mobiltelefon

Skaper samlingssted for helseindustrien

Helseteknologi er en næring i vekst, og Stavanger kommune bidrar til å samle selskaper innenfor denne bransjen under samme tak for å øke samarbeid og eksportmuligheter i regionen.
Publisert : 15.11.2023

Regjeringen har utpekt helsenæringen som et forretningsområde der Norge kan bli stort på utvikling og eksport av teknologi. I dag er denne næringen stort sett lokalisert i Oslo-området, og intensjonene lokalt er at den skal bli større i Stavanger-regionen.

I innovasjonsparken på Ullandhaug er innovasjonsselskapet Validé i gang med å bygge opp en inkubator for helseteknologi som skal være et nav for helseindustrien i regionen.

– Etableringen av helseinkubatoren er en forsterkning av helsesatsingen i Stavanger. Her samler vi både etablerere og etablerte selskapet for å bygge en større og bredere helseindustri i regionen, sier Therese Oppegaard, forretningsutvikler i Validé og leder for helseinkubatoren i Stavanger.

Inkubatoren skal kobles mot helseklyngen Norwegian Smart Care Cluster, nasjonal infrastruktur for test gjennom Health Catalyst, Innovasjonsdistrikt Ullandhaug, Stavanger Universitetssykehus (SUS), Universitetet i Stavangers (UIS’) satsing på helseteknologi og Stavanger kommunes satsing på e-helse.

Samlokalisering for bedre samarbeid

Helsesektoren er en krevende sektor med sterke reguleringer som krever en større grad av offentlig-privat samarbeid. Inkubatoren er et fysisk tilbud tett på HelseCampus Stavanger – en regional arena for samarbeid, test og innovasjon som UIS, Stavanger kommune, SUS, Laerdal Medical, Norce og Validé står bak. Ved å samle helseindustri-selskaper under samme tak, ønsker initiativtakerne å gjøre samarbeid og problemløsing lettere, og å komme enklere forbi hindre i lover og regelverk.

Oppegaard understreker at de vil stimulere næringslivet til å se muligheter innenfor helsesektoren.

– Vi må jobbe på begge sider av bordet med både å få fram behovene fra helsetjenestene og hjelpe å utvikle løsninger som dekker disse behovene. Når vi kommersialiserer resultater fra forskningen, får vi flere bedrifter inn i helseindustrien og bygger et bredere næringsliv i Stavanger-regionen, sier hun.

Helse gir grønne arbeidsplasser+

Validés erfaring med å bygge opp helseklyngen Norwegian Smart Care Cluster gjennom ni år er et godt grunnlag for etableringen av helseinkubatoren.

– Vi satser sterkt på helse for å skape nye bedrifter og arbeidsplasser. Mange ønsker å jobbe innenfor grønne næringer, og erfaringene fra energisektoren og store industribedrifter i regionen gjør at vi har gode forutsetninger for og god kompetanse til å overføre kunnskap derfra til helseteknologi. Samtidig ligger inkubatoren fysisk nær HelseCampus, hvor vi har de tunge aktørene som må til for at økosystemet i inkubatoren skal fungere, sier Arild Kristensen, leder av satsingsfeltet helse i Validé og daglig leder i Norwegian Smart Care Cluster.

Inkubatoren er bygget opp etter modell av Havets hus: Et innovasjonsmiljø for etablerere og tidligfase-selskaper kombinerte med etablerte selskaper innenfor havbruksbransjen. I dag har over 30 bedrifter tilhold i Havets hus, og flere bedrifter er knyttet til miljøet der.

– Vi ønsker å samle helsebedrifter i Rogaland og gjøre inkubatoren til stedet for helseindustri i regionen. Flere bedrifter har alt flyttet inn og flere er på vei, forteller Kristensen.

Vekstfondet bidrar

Stavanger kommune bidrar med til sammen 1,5 millioner kroner fordelt over tre år til å bygge opp inkubatoren for helseteknologiselskaper. I tillegg bidrar Universitetsfondet og Validé til etableringen.

– Satsingen på helseinkubatoren koster penger. Uten bidrag fra Stavanger kommune og de andre offentlige aktørene hadde vi ikke klart å sette det trykket på denne etableringen som vi ønsker. Kommunen har støttet dette arbeidet gjennom flere år, og har bidratt med både kompetanse og økonomiske midler for at vi skal nå den posisjonen som vi har i dag, sier Kristensen.

– Kommunen er også en stor innkjøper fra og en premissgiver for helsesatsingen i regionen, så det er sentralt å ha de med på laget, sier han videre.

Vekstfondet skaper næring

I 2016 opprettet Stavanger kommune et vekstfond på 40 millioner for å støtte opp om framtidens næringsliv. Gjennom tildelinger av midler fra fondet har kommunen bidratt til å skape og bevare arbeidsplasser, og til å legge til rette for langsiktig næringsutvikling som skaper en smartere og mer bærekraftig by.

Ambisjonen er å ta en ledende rolle innenfor ny teknologi og kompetanse, og med det utvikle nye leverandørindustrier.

– Vekstfondet er styrket med jevne mellomrom, og har vist seg å være et viktig virkemiddel for omstillingen til et bredere næringsgrunnlag i regionen. Gjennom å støtte en inkubator for helseindustrien, ønsker vi å være med på å få fart på næringsutviklingen for denne industrien. Denne satsingen er i tråd med kommunens overordnede planer, sier næringssjef Anne Woie i Stavanger kommune.

Midlene i Stavanger kommunes vekstfond er nå delt ut, men næringsaktører har fortsatt mulighet til å søke kommunen om næringsstøtte gjennom andre ordninger.

Anne Woie

næringssjef