1. Stavanger Business Region
  3. Topp kokker fyller konserthuset
Årets kokk-kandidat Runa Ailin Kvendset (i midten) flankert av trener Tony Allene til venstre og assistent (commis) Tonje Svee til høyre.

Topp kokker fyller konserthuset

Mandag 18. september fylles Stavanger konserthus med liflige dufter og konkurransenerver. Da går nemlig konkurransene Årets kokk og Årets unge kokk 2023 av stabelen. Her blir det både knivskarp konkurranse og fresende steikepanner.
Publisert : 30.08.2023

Årets kokk er den norske finalen i konkurransen som kvalifiserer til den internasjonale kokkekonkurransen Bocuse d’Or i Lyon i Frankrike. Vinneren i Stavanger blir Norges kandidat til Bocuse d’Or Europe som arrangeres i Trondheim 19.-20. mars 2024.

På podiet i konserthuset står fem kokker i alderen 25 til 31 år klar til å konkurrere på hvert sitt kjøkken. Blant dem er Runa Ailin Kvendseth som jobber på Stavanger-restauranten Söl, og Aron Espeland fra Bryne som nå jobber på restauranten Vaaghals i Oslo.

– Årets kokk-konkurransene styrker den totale satsingen og oppmerksomheten rundt mat, matproduksjon og matregionen Stavanger. Der Gladmat-festivalen og den årlige Det norske måltid-konkurransen framhever produsentene av mat og drikke, handler Årets kokk om bearbeiding av råvarene. Det er spesielt gledelig at flere kokker fra Stavanger-regionen deltar i konkurransen blant Norges fremste kokker, sier næringssjef Anne Woie i Stavanger kommune.

I Årets unge kokk konkurrerer kokker under 25 år, inkludert lærlinger under 20 år i aktive lærekontrakter. Vinneren blir kandidat til norgesmesterskapet i kokkekunst som organiseres av Norske kokkers landsforening. Her deltar Petter Harbo Soma (22 år) som er kokk ved restauranten Tango i konkurranse mot tre andre unge kokker.

– Kåringen av Årets unge kokk bidrar til å fremme interessen for kokkefaget blant unge som skal velge utdanning og inspirere lærlinger i kokkefaget i regionen til videre innsats, mener Woie.

Det er stiftelsen Norsk Gastronomi som arrangerer Årets kokk og Årets unge kokk 2023. Stavanger kommune bidrar økonomisk til gjennomføringen i Stavanger konserthus sammen med Rogaland fylkeskommune som ledd i promotering av matbyen Stavanger og matfylket Rogaland.

– Stavanger som matby og Rogaland som matregion har i flere tiår vært ledende i landet innenfor mat- og måltidskultur, og er med det en av landets viktigste destinasjoner for matopplevelser. Å arrangere Årets kokk i dette miljøet er naturlig, for her er interesse, motivasjon og ønske om å utvikle gastronomien videre, sier Arne Sørvig, daglig leder i stiftelsen Norsk Gastronomi.

Årets kokk ble arrangert for første gang i Stavanger i 2007, og finalen i Bocuse d’Or Europa ble arrangert i Stavanger i 2008.

Konkurranse-arrangementet i Stavanger konserthus er gratis for publikum og har ikke billettreservasjoner.

Anne Woie

næringssjef