De gjør Stavanger til en mer demensvennlig by
– Vi som jobber i helse kan ikke løse dette. Vi må ha med alle rundt i møte med denne utfordringen når flere blir rammet, forteller Jan Erik Fosmark og Ruth Haslerud fra kompetansesentet for demens, som sprer kunnskap om sykdommen gjennom blant annet kurs for samfunnsaktører og næringslivet.
De fleste som blir rammet av demens bor nemlig hjemme og deltar i samfunnet, og de vil bli flere i årene som kommer. Som en demensvennlig by er Stavanger kommune opptatt av å lære opp både egne ansatte, og samfunnet rundt.
Nylig var det Stavanger sentrum som ble mer demensvennlig på kurs hos Haslerud og Fosmark. Tidligere har de blant annet gitt denne kunnskapen til ansatte på Sølvberget, Museum Stavanger, taxinæringen, legesentre, tannleger og politets operasjonssentral.
Kunnskap og inkludering viktig
De to faglederne fra kunnskapssenteret gir kurdeltakerne konkrete tips til hvordan den enkelte kan møte en demensrammet i en butikk eller på et museum, med informasjonsfilmer fra Nasjonalforeningen for folkehelsen, og med fagkunnskap.
– Demens er mer enn glemsomhet. Det er endring i adferd. Våre holdninger blir dermed viktige i vårt hyperkognitive samfunn, sier Fosmark.
Når personer ikke lenger er helt kognitivt på topp, trekker flere seg unna vanskelige sosiale situasjoner og blir mer isolerte. Derfor er åpenhet og det å tørre å be om hjelp fra de en har rundt seg viktig, forteller Fosmark.
Nyttig kurs om felles utfordring
Medlemmene i Stavanger sentrum som fikk opplæring og sertifisering som demensvennlige denne novemberdagen, var fra svært ulike virksomheter. Men alle er de i kontakt med personer som kan være rammet av demens, og har satt det røde klistremerket synlig ved inngangsdørene sine.
For apoteker Jakob Chowaniec er kommunikasjon og god kundekontakt viktig. Hos ham møter de daglig mennesker med utfordringer som blant annet demens.
– Det er bra med slike kurs. Vi må kunne kommunisere og forstå kundene våre på apoteket, sier Chowaniec som setter pris på kurset, som han tar med seg videre til de ansatte.
Han forteller at de ofte deler kundeopplevelser med hverandre, for å lære hvordan de løser en utfordringen, eller hva de kan gjøre bedre. For ham er det tre ting som er ekstra viktig i jobben.
– Man må være tålmodig, vise respekt og et smil ekstremt viktig.
I Norge har vi lite demens sammenlignet med andre vestlige land. Vi er friske, men med høyere levealder blir det flere med demens. I dag er 100 000 nordmenn rammet, men i 2030 når befolkningen har flere over seksti enn under, vil disse tallene være langt høyere.
Tips: Vær bevisst måten du snakker: bruk korte setninger, tydelig språk, spør om en ting om gangen og vent på svar.
- Gjensidig kontakt er viktig
- Vær positiv og respektfull
- Kroppsspråk viktigere enn ord: et smil og øyekontakt er viktig
Vil du delta på demensvennlig kurs eller ønsker mer informasjon om demens?
Les mer demensvennlig samfunn hos Nasjonalforeningen for folkehelsen
Les mer her om demens og tilbudene i Stavanger kommune
Kontaktinformasjon
Fagledere på kompetansesenteret for demens i Stavanger kommune er Ruth Haslerud og Jan Erik Fosmark
Telefon: 51 91 27 99 eller 51 50 89 25.
E-post: kompetansesenter.demens@stavanger.kommune.no
Telefontiden er mellom kl 09:00-15:00. Dersom du ikke får svar på telefon, prøv igjen neste dag eller send en e-post til kompetansesenter.demens@stavanger.kommune.no