PC: Hold Ctrl-tasten nede og trykk på + for å forstørre eller - for å forminske.
Mac: Hold Cmd-tasten (Command) nede og trykk på + for å forstørre eller - for å forminske.

Talende web har to lesemoduser:

Pek og lytt

Når ikonet med fingeren på er markert, leser Talende Web opp teksten du peker på, samtidig som du får en visuell tilbakemelding.

Marker og lytt

Markere teksten og deretter klikk på play-knappen for å få den opplest

  1. Hjem
  2. Barnehage og skole
  3. Skole
  4. Elever med spesielle behov
  5. Spesialundervisning

Individuell tilrettelegging (tidligere spesialundervisning)

Kort fortalt

Retten til spesialundervisning er fra 1. august 2024 delt opp i tre:  

  • Individuelt tilrettelagt opplæring - erstatter den delen av dagens spesialundervisning som dreier seg om opplæring
  • Personlig assistanse - praktisk hjelp og bistand fra en person som kan følge med og hjelpe eleven i skolehverdagen
  • Fysisk tilrettelegging og tekniske hjelpemidler

Hva er individuell tilrettelegging?

Personlig assistanse og fysisk tilrettelegging og tekniske hjelpemidler handler ikke om å oppnå kompetansemål i fag, men behovet for nødvendige tiltak for at eleven skal kunne delta i opplæringen og få tilfredsstillende utbytte av den. Det er ikke et krav om sakkyndig vurdering fra PP-tjenesten. Skolen skal fatte vedtak i disse sakene, men det er i utgangspunktet ikke krav om at det først må foreligge en sakkyndig vurdering fra PP-tjenesten. Personlig assistanse kan gis av ansatte som ikke er ansatt i undervisningsstilling.

Begrepet individuelt tilrettelagt opplæring erstatter den delen av dagens spesialundervisning som gir elever rett til tilrettelagt opplæring dersom de trenger det for å få tilfredsstillende utbytte av den. Opplæringen skal utformes slik at den samlet sett kan gi eleven tilfredsstillende utbytte av opplæringen sammenlignet med andre elever og i tråd med de opplæringsmålene som er realistiske for eleven. Retten til individuelt tilrettelagt opplæring krever sakkyndig vurdering fra PP-tjenesten.

Saksbehandling og vedtak knyttet til personlig assistanse og fysisk tilrettelegging og tekniske hjelpemidler 

Retten til personlig assistanse og til fysisk tilrettelegging og tekniske hjelpemidler forutsetter at det fattes vedtak. Dersom det kun skal fattes vedtak på en eller begge av disse rettighetene er ikke PP-tjenesten etter nytt lovverk sakkyndig instans.

Den nye opplæringsloven legger ingen føringer for saksbehandlingen av disse to rettighetene utover at PP-tjenesten skal si noe om helheten i elevens opplæringssituasjon dersom elevene skal ha både individuelt tilrettelagt opplæring og personlig assistanse/fysisk tilrettelegging og tekniske hjelpemidler. 

Mer informasjon om individuelt tilrettelagt opplæring

Begrepet individuelt tilrettelagt opplæring dreier seg om å tilrettelegge for at elevene når målene i faget. Begrepet "individuelt tilrettelagt opplæring" erstatter spesialundervisningsbegrepet og er kun knyttet til det som dreier seg om elevens opplæring i fagene.

Den tilpassede opplæringen har som hovedformål å sikre at opplæringen tilpasses på en slik måte at elevene får et tilfredsstillende utbytte uavhengig av egne forutsetninger. Dersom de faglig-pedagogiske vurderingene er at eleven ikke har et tilfredsstillende utbytte av opplæringen og utprøvde tiltak ikke har gitt en ønsket effekt, må eleven henvises til PP-tjenesten for en sakkyndig vurdering.

Den som skal gi individuelt tilrettelagt opplæring må som hovedregel må oppfylle kompetansekrav for å bli tilsatt i en lærerstilling. I tillegg skal de ha relevant kompetanse i faget det skal gis individuelt tilrettelagt opplæring i.

Skolens ansvar

Hvis foreldrene eller skolen er bekymret for om et barn ikke har godt nok utbytte av opplæringen, skal skolen forsøke å tilpasse bedre for barnet. PP-tjenesten kan veilede og finne andre tiltak enn de som allerede er prøvd ut. Skolen må, i samråd med foreldre, henvise elev til PP-tjenesten så snart som mulig når eleven ikke har eller kan få tilfredsstillende utbytte av opplæringen.

Elev (når fylt 15 år) eller foreldre må samtykke før det sendes henvisning til PP-tjenesten. Skolen må følge henvisningsrutinen til PP-tjenesten.

Skolen skal:

  • involvere og spørre foreldrene før de tar avgjørelser som gjelder eleven
  • vurdere om en elev trenger individuelt tilrettelagt opplæring
  • be PP-tjenesten om å gjøre en sakkyndig vurdering hvis foreldrene ber om det, eller hvis skolen mener at eleven trenger individuelt tilrettelagt opplæring
  • fatte et enkeltvedtak som sier om eleven skal få individuelt tilrettelagt opplæring eller ikke, og hva innholdet i den individuelt tilrettelagte opplæringen skal være
  • lage en individuell opplæringsplan (IOP)
  • gi eleven individuelt tilrettelagt opplæring slik det er beskrevet i enkeltvedtaket og IOP-en
  • lage en skriftlig rapport om den individuelt tilrettelagte opplæringen og utviklingen til eleven en gang i året
  • sørge for at foreldrene og eleven får veiledning om hva vurdering med og uten karakterer innebærer, før de bestemmer seg

Involvering av foreldre

Foreldre

  • kan kreve at skolen undersøker om barnet deres trenger individuelt tilrettelagt opplæring
  • skal bli involvert og si ja før skolen ber PP-tjenesten om å utrede barnet
  • skal bli involvert og si ja før skolen bestemmer at barnet skal få individuelt tilrettelagt opplæring
  • skal få en skriftlig rapport en gang i året om den individuelt tilrettelagte opplæringen barnet får og en vurdering av hvordan barnet utvikler seg
  • kan klage hvis barnet ikke får individuell tilrettelagt opplæring
  • kan klage på innholdet, gjennomføringen eller organiseringen av den individuelt tilrettelagte opplæringen
  • kan bestemme om barnet på ungdomsskolen skal få fritak fra vurdering med karakter i de fagene eleven har får individuell tilrettelagt opplæring i