PC: Hold Ctrl-tasten nede og trykk på + for å forstørre eller - for å forminske.
Mac: Hold Cmd-tasten (Command) nede og trykk på + for å forstørre eller - for å forminske.

Talende web har to lesemoduser:

Pek og lytt

Når ikonet med fingeren på er markert, leser Talende Web opp teksten du peker på, samtidig som du får en visuell tilbakemelding.

Marker og lytt

Markere teksten og deretter klikk på play-knappen for å få den opplest

  1. Hjem
  2. Barnehage og skole
  3. Skole
  4. Ny ordning for skolemat

Ny ordning for skolemat

KORT FORTALT

Fra høsten 2024 blir det innført ny ordning for skolemat i Stavanger kommune. Åtte skoler er omfattet av ordningen fra oppstart.

Skolemat er et valgfritt tilbud, og foreldre bestiller skolemat til sine barn på Min Side. Det blir servert fem måltider i uken, og ordningen skal delvis finansieres gjennom foreldrebetaling.

Ny ordning for skolemat fra høsten 2024

Bystyret i Stavanger kommune har vedtatt å innføre en ny ordning for skolemat fra høsten 2024. I ny ordning blir det servert fem måltider i uken, og ordningen blir delvis finansiert gjennom foreldrebetaling.

Fra september 2024 vil åtte skoler i Stavanger kommune tilby skolemat:

  • Buøy
  • Godeset
  • Hinna
  • Kannik
  • Rennesøy
  • Smiodden
  • Tastaveden
  • Mosterøy

Foreldre med barn på disse skolene kan fra mandag 17. juni bestille skolemat for høsten 2024 på Min Side. Servering av mat starter mandag 2. september.

Foreldrebetaling

Foreldrebetaling vil for høsten 2024 være kr. 15 pr måltid. Dette faktureres månedlig. Enkelte familier vil imidlertid ha rett til gratis skolemat. Dette gjelder dersom:   

  • Husstanden har to forsørgere som til sammen har en årlig inntekt under 1 000 000 kroner
  • Husstanden har én forsørger med en årlig inntekt under 750 000 kroner

Det blir gjort en automatisk kontroll av inntekt i forbindelse med bestilling av skolemat, dersom den som bestiller også opplyser om at vilkår for rett til gratis skolemat er oppfylt. Inntektsopplysninger hentes fra Skatteetaten.

Dersom det blir gjennomført en kontroll vil den som bestiller også motta et vedtak i Altinn. Det blir sendt som normal brevpost dersom det ikke blir åpnet i Altinn i løpet av to virkedager.

Vedtaket vil bekrefte rett til gratis skolemat, eller avslå gratis skolemat på grunnlag av for høy inntekt. Vedtaket kan påklages, og selve vedtaket vil inneholde informasjon om klageadgang.

Bestille skolemat

Foreldre bestiller skolemat til egne barn på Min Side:

minside.stavanger.kommune.no/skolemat

På Min Side får du oversikt over barn du kan bestille skolemat for, og også mulighet til å bestille gratis skolemat.

Du kan bestille skolemat fra mandag 17. juni kl. 15:00. Bestilling gjelder for perioden 2. september til 20. desember 2024.

Min Side blir stengt for bestillinger fredag 23. august. Etter fredag 23. august er det ikke mulig å bestille skolemat for høsten 2024

Det er ikke mulig å melde seg av skolematordningen. Ved bestilling av mat for høsten 2024 vil avtalen gjelde for perioden 2. september til 20. desember 2024, uten mulighet for oppsigelse. Dette er fordi det er nødvendig med forutsigbarhet i forbindelse med innkjøp, tilberedelse og levering av mat.

For å få vurdert rett til gratis skolemat, må den som bestiller også samtykke til en automatisk kontroll av inntektsopplysninger. For husstander med to forsørgere må begge samtykke til kontroll av sine egne inntektsopplysninger. Den som bestiller skolemat og ber om kontroll av inntekt, må selv informere ektefelle eller samboer om å logge på Min Side for å samtykke. Det vil ikke gå ut automatisk varsel til ektefelle eller samboer.

Beskrivelse av mattilbudet

Det er to hovedkonsepter for mattilbudet: brødmat og tilberedt mat. Brødmaten inneholder brød, smør, og et godt utvalg av pålegg som tubeost, brunost, hvitost, leverpostei, skinke og salami. Tilberedt mat vil bestå av blant annet pastasalat og forskjellige typer suppe.

For høsten 2024 blir det servert brødmat tre dager i uken, og tilberedt mat to dager i uken. Kjøkkenet planlegger mat for 6-ukers perioder, og menyen vil bli publisert på skolens hjemmesider. Kjøkkenet jobber også kontinuerlig med utvikling av flere retter og smaksprofiler.

Det vil være allergivennlige alternativ, og det vil for alle måltid være et glutenfritt, laktosefritt og melkefritt tilbud. Alle retter blir produsert uten nøtter, kiwi, bløtdyr og skalldyr. Det vil også være alternativ som tar hensyn til vegetarisk kosthold og religiøse matreservasjoner.  

Det er viktig at skolene blir informert om allergier, slik at dette blir meldt videre til kjøkkenet. Skolene vil etterspørre disse opplysningene ved skolestart i august.

Behandling av personopplysninger

Stavanger kommune vil behandle personopplysninger som er nødvendig for å oppfylle avtale om å levere skolemat i henhold til ny ordning, inkludert foreldrebetaling. Opplysninger hentes fra kommunens oppvekstadministrative system, Vigilo, og blir slettet når de ikke lengre er nødvendig for å oppfylle denne avtalen.

For kontroll av inntekt blir det gjort et oppslag mot Skatteetaten. Alle som skal få kontrollert inntekt må samtykke til dette. Inntektsopplysninger blir ikke lagret, men resultatet av vurderingen – rett til gratis skolemat eller ikke rett til gratis skolemat, blir lagret for å sikre riktig administrasjon av foreldrebetaling. Vedtak som følger av vurdering av rett til gratis skolemat, blir også arkivert.

Dine rettigheter etter personvernregelverket

Når personopplysninger om deg samles inn og brukes, har du en rekke rettigheter etter personvernforordningen. Informasjon om dine rettigheter og hvordan du kan utøve disse, finner du i Personvernerklæring | Stavanger kommune.

Hvis du mener at vår behandling av personopplysninger ikke stemmer med det vi har beskrevet her, så kan du sende oss en skriftlig henvendelse.

Du kan også ta kontakt med personvernombudet i Stavanger kommune på e-post personvernombud@​stavanger.kommune.no dersom du har spørsmål.

Kontaktinformasjon

Har du spørsmål om ny skolematordning? Ta kontakt med skolen din. For generelle henvendelser kan du også alltid ta kontakt med Innbyggerservice Åpningstider: mandag–fredag kl. 08.30–15.00.

Telefon:
51 50 70 90
E-post:
innbyggerservice@stavanger.kommune.no
Besøksadresse:

Innbyggerservice Olav Kyrres gate 23 4005 Stavanger

Innbyggerservice Judaberg

Besøksadresse:

Innbyggerservice Judaberg Judabergvegen 6

Innbyggerservice Vikevåg

Besøksadresse:

Innbyggerservice Vikevåg Asalveien 6