PC: Hold Ctrl-tasten nede og trykk på + for å forstørre eller - for å forminske.
Mac: Hold Cmd-tasten (Command) nede og trykk på + for å forstørre eller - for å forminske.

Talende web har to lesemoduser:

Pek og lytt

Når ikonet med fingeren på er markert, leser Talende Web opp teksten du peker på, samtidig som du får en visuell tilbakemelding.

Marker og lytt

Markere teksten og deretter klikk på play-knappen for å få den opplest

  1. Hjem
  2. Barnehage og skole
  3. Skole
  4. Skoleregler for Stavanger kommune

Skoleregler for Stavanger kommune

Oppdatert: 06.11.2024 08.14.42
Skole i Stavanger. Illustrasjon : Berit Sømme
  • Høsten 2024 fikk Norge en ny opplæringslov. Loven inneholder regler som gjelder for skolen og opplæringen du får.
  • I den nye loven står det at kommunen skal lage skoleregler. Skoleregler er det samme som fram til nå er blitt kalt "ordensreglement". Stavanger kommune sine skoleregler ble vedtatt i oktober 2024.

 

§ 1. Målet med skolereglene

Skolereglene skal gjøre skolen til et trygt og godt sted å være.

Skolereglene skal bidra til at du og medelevene dine trives og lærer på skolen. Reglene skal også bidra til å skape et godt fellesskap på skolen.

§ 2. Hvem gjelder reglene for

Reglene gjelder deg som er elev i Stavanger-skolen.

§ 3. Hvor gjelder reglene

Reglene gjelder på skolen, på turer med skolen, på skoleveien og i skoleskyssen. Reglene gjelder også på nettet og i sosiale medier

§ 4. Når gjelder reglene

Reglene gjelder i skoletida, når du er på vei til og fra skolen og på skolearrangement. Reglene gjelder også utenfor skoletiden, når det som skjer har betydning for hvordan vi har det sammen på skolen.

§ 5. Rettigheter

Dette er rettighetene dine på skolen

•    Å ha det trygt og godt
•    Å bli møtt med tillit og respekt
•    Å få si meningen din og å bli lyttet til
•    Å få delta i skoledemokratiet og å få være med å påvirke skolehverdagen din
•    Å få god og tilpasset opplæring
•    Å få ha eiendelene dine i fred
•    Å få hjelp om du strever med å følge skolereglene.

§ 6. Plikter

Dette er pliktene dine på skolen

•    Å bidra til at andre har det trygt og godt på skolen
•    Å møte andre med vennlighet og respekt
•    Å møte til undervisningen til rett tid, på rett sted og med riktig utstyr
•    Å delta aktivt i opplæringen og gjøre en god innsats
•    Å rette deg etter beskjeder fra ansatte på skolen
•    Å la andres eiendeler være i fred
•    Å følge skolereglene.

§ 7. Regler for god orden

Det er god orden å

•    møte til undervisningen i rett tid og melde fra om fravær
•    ha med utstyr du trenger, bruke egnete, ordentlige klær og ha skolesakene i orden
•    gjøre oppgavene du får og levere arbeid i rett tid
•    være oppmerksom i timene og delta så godt du kan
•    ta godt vare på skolens utstyr og inventar.

§ 8. Regler for god oppførsel

Det er god oppførsel å

•    vise hensyn til og respekt for andre
•    være vennlig og inkluderende
•    vise respekt for læringen og bidra til arbeidsro
•    bidra positivt til skolemiljøet for deg selv og andre
•    oppholde deg på skolens områder i skoletiden.

§ 9. Dette er ikke tillatt

Det er ikke tillatt å

-    banne, bruke stygge ord eller negativt kroppsspråk
-    forstyrre undervisningen
-    plage, utestenge eller mobbe andre
-    krenke, true eller bruke vold mot andre
-    ta andre sine ting uten lov
-    stjele eller misbruke en annens brukernavn og passord
-    publisere bilder av andre uten deres tillatelse
-    gi seg ut for å være en annen enn man er, eller stjele en annens identitet
-    komme på skolen i kostyme uten at dette er del av skolens program
-    jukse eller prøve å jukse
-    ha med, bruke, omsette eller være påvirket av rusmidler
-    røyke eller bruke tobakk/snus
-    ha med farlige eller ulovlige gjenstander
-    drive hærverk.

Særskilt om digitale enheter

Mobiltelefoner, smartklokker og andre private kommunikasjonsmidler skal som hovedregel ikke brukes i skoletiden. Chromebook skal som hovedregel bare brukes til læringsarbeid.

Om ansiktsdekkende plagg

Elever skal ikke bruke klesplagg som helt eller delvis dekker ansiktet. Ansiktsdekkende plagg er for eksempel finlandshette og nikab. Forbudet gjelder ikke hodeplagg som hijab og luer. Det gjøres unntak for plagg som brukes av pedagogiske, helsemessige, klimatiske eller sikkerhetsmessige hensyn, som for eksempel verneutstyr.

§ 10. Skolen, trinnet og klassen sine egne regler

Skolen, trinnet og klassen kan fastsette regler som utdyper, utfyller og konkretiserer reglene i denne forskriften.

Å fastsette regler i klassen, på trinnet og på skolen er en viktig oppgave for skoledemokratiet.

Skolereglene skal gjelde det som er viktigst for deg og medelevene dine i skolehverdagen.

Eksempler på regler skolen, trinnet eller klassen kan lage er regler om:

•    hvordan det er greit å være mot hverandre
•    hva elevene har lov til å gjøre i friminuttene og hvor det er lov til å være
•    hva det er lov til å ha med seg på skolen av for eksempel leker og lignende
•    hvor mobiltelefoner, smartklokker o.l. skal oppbevares dersom du har med slike
•    hva elevene har lov til å spise, når og hvor.
Reglene dere lager på skolen, kan ikke ta fra deg rettighetene du har etter kommunens skoleregler.

Det må ikke blir så mange regler at det blir vanskelig å holde oversikten og etterleve reglene.

§ 11. Tiltak om du bryter skolereglene

Brudd på skolereglene kan føre til disse reaksjonene:

a.    samtale med eleven
b.    samtale med eleven og foreldre
c.    inndragning av gjenstander
d.    pålegg om å utbedre skader
e.    annullering av prøver eller eksamen ved juks eller forsøk på juks
f.    bortvisning fra en opplæringsøkt inntil to klokketimer
g.    bortvisning for resten av dagen
h.    bortvisning for 1–3 dager (kun ungdomsskoleelever).
Bortvisning skal bare brukes unntaksvis og ved flere eller grove brudd på skolereglene. Reglene for saksbehandling ved bortvisning står omtalt i § 12 Saksbehandling.

Karakterene i orden og oppførsel vil som hovedregel bli satt ned ved flere eller grove brudd på skolereglene. Skolen skal da følge reglene om vurdering i orden og oppførsel. Disse reglene er fastsatt i forskrift til opplæringslova og er også omtalt i § 14 i disse skolereglene.

Dersom det foreligger mistanke om straffbare forhold, kan rektor be om politiets bistand. Ulovlige forhold på skolens område vil kunne bli politianmeldt. Det vil normalt være den som anses som fornærmet som må levere en politianmeldelse.

Dersom oppførselen din går alvorlig ut over tryggheten eller læringen til en eller flere medelever, kan kommunen bestemme at du må bytte skole. Kommunen skal da bruke bestemmelsen i opplæringsloven § 13-2 om pålagt skolebytte. Det er bare kommunen som kan pålegge en elev å bytte skole. Skolen kan ikke vedta skolebytte. Tiltaket er derfor ikke en del av disse skolereglene.

Alle reaksjoner må være slik at du kan forstå hvilken regel som er brutt og hvorfor skolen må reagere. Skolen kan ikke bruke andre reaksjonsformer enn de som er fastsatt her. Reaksjonen skal stå i et rimelig forhold til regelbruddet. Kollektive reaksjoner skal ikke benyttes.

Eksempler på tiltak som ikke brukes som sanksjon for brudd på skolereglene i Stavanger-skolen er:

-    anmerkninger
-    gjensitting/parade
-    bortvisning fra SFO
-    krenkende behandling, uthengning, latterliggjøring o.l.
-    utestengelse fra planlagte fellesaktiviteter, skoleturer o.l.
I skolereglene har vi fastsatt tiltak skolen kan bruke som konsekvens dersom du har brutt skolereglene. Skolen kan også sette i verk andre typer tiltak når de for eksempel skal sikre andre elever retten et trygt og godt skolemiljø eller bedre elevenes læringsutbytte. Slike tiltak, som har andre formål enn å være reaksjon for brudd på reglene, står ikke listet opp her.

Nedenfor følger informasjon om framgangsmåte ved flere eller grove brudd på skolereglene.

§ 12. Saksbehandling

I alle saker om brudd på skolereglene, skal hensynet til barnets beste være et grunnleggende hensyn. Rettighetene dine, blant annet til å ha det trygt, til å bli hørt og møtt med tillit og respekt gjelder også om du har brutt skolereglene. De voksne på skolen skal møte deg med åpenhet og grensesetting. Behandlingen av saken må ikke ta for lang tid, det må brukes et språk du kan forstå, og du må få vite hvordan saken skal behandles.

Skolen skal alltid starte med en samtale med deg. Du skal få snakke med noen du stoler på, i en situasjon som oppleves trygg. Du skal få fortelle hvordan du opplever situasjonen. Den voksne skal lytte til deg og legge vekt på det du sier. Skolen skal alltid forsøke å forstå hvorfor du har brutt reglene. Sammen skal dere legge en plan for hvordan du skal kunne følge reglene på skolen. Skolen skal prioritere å ha dialog og samarbeid med deg og foreldrene dine.

Ugyldig fravær

Dersom du ofte kommer for sent eller er borte fra skolen uten at foreldrene har informert skolen, skal hjemmet kontaktes for å få klarlagt årsaken til at du kommer for sent eller er borte fra skolen. Du har plikt til å delta aktivt i opplæringen, og skolen har plikt til å følge opp dersom du har fravær. Dette er bestemt i opplæringslova § 10-6.

Foreldrene dine skal involveres når fravær, inkludert det å komme for sent, går ut over læringen din eller virker forstyrrende på klassens totale læringssituasjon. Foreldrene må også informeres om at barn, etter opplæringsloven § 2-2, har plikt til grunnskoleopplæring, og at de selv, etter barneloven § 30, har ansvar for at barnet deres får grunnskoleopplæring.

Stavanger kommune har utarbeidet egne rutiner for å følge opp elever med fravær fra opplæringen. Du, foreldrene dine og skolen skal sammen lage en plan for at du skal være til stede i opplæringen. Tiltakene må ses i sammenheng med årsaken til at, og hvor ofte, du har ugyldig fravær.

Bruk av mobiltelefon o.a.

Dersom du bruker mobiltelefon, smartklokke eller andre private kommunikasjonsmidler i skoletiden, uten avtale med ansvarlig voksen, kan skolen ta fra deg telefonen eller klokka og låse den inn for resten av skoledagen. Du skal få telefonen eller klokka tilbake når skoledagen er slutt.

Bruk av ansiktsdekkende plagg

Dersom du bruker ansiktsdekkende plagg, vil læreren be deg ta plagget av. Dersom du ikke etterkommer lærerens beskjed, vil du og foreldrene dine bli innkalt til en samtale. I ytterste konsekvens kan du bli vist bort fra opplæringen.

Farlige og ulovlige gjenstander

Det er ikke tillatt å ta med gjenstander på skolen som kan brukes til å skade andre, når det ikke fremstår som sannsynlig at gjenstanden bare skal benyttes til andre, lovlige formål. Det er videre forbudt å bruke, oppbevare, omsette eller være i besittelse av tobakk, snus, alkohol, narkotika eller andre rusmidler.

Ved skjellig grunn til mistanke om at eleven har med seg farlige eller ulovlige gjenstander eller rusmidler, kan skolens ledelse foreta undersøkelse i garderobeskap og bokskap som disponeres av elevene. I slike tilfeller kan skolens ledelse også be elevens foresatte om skriftlig tillatelse til å foreta utvendig kontroll av elevens eiendeler som lommer i klær, sekker eller bagger. Om mulig skal elevenes foresatte gis anledning til å være til stede ved en eventuell kontroll.

Farlige og ulovlige gjenstander kan inndras av skolen. Ulovlige gjenstander overleveres politiet. Andre beslaglagte gjenstander overleveres til elevens foresatte etter skoletid.

Krenkelser og vold

Krenkelser som mobbing, vold, diskriminering eller trakassering aksepteres ikke. Den enkelte skole skal ha en plan for trygt og godt skolemiljø. Elever som truer med vold eller utøver vold kan vises bort fra undervisningen/skolen.

Hærverk og skadeverk

Elever som utøver hærverk kan pålegges å rydde opp etter seg og rette opp skaden, dersom eleven kan klare det. Opprydningen må bestå i arbeid eleven har forutsetning for å klare, og arbeidet må stå rimelig i forhold til overtredelsen. Foreldre kan bli holdt erstatningsansvarlige for skade, hærverk eller tap av skolens eiendom og utstyr, jf. skadeserstatningsloven.

Juks eller forsøk på juks

Juks eller forsøk på juks får konsekvenser for vurdering/karakter i oppførsel. Har eleven fusket i en prøvesituasjon, vil prøven bli annullert. Elever på ungdomstrinnet skal varsles om muligheten for ikke å få terminkarakter.

Eksamen i et fag kan annulleres dersom en elev har jukset eller prøvd å jukse på eksamen. Eleven har likevel rett til å fullføre eksamen på eksamensdagen. Det er rektor som avgjør om eksamen i faget skal annulleres. Det er klagerett på en slik avgjørelse.

Saksbehandling ved bortvisning

En eventuell bortvisning skal følge bestemmelsene om bortvisning i opplæringslovens § 13-1. Før en elev vises bort, skal skolen alltid vurdere andre tiltak i stedet. Du kan ikke vises bort dersom mindre inngripende tiltak er tilstrekkelige. Foreldrene skal varsles før en elev blir vist bort for resten av dagen eller lenger.

Rektor selv vedtar bortvisning etter å ha rådført seg med lærerne til eleven. Lærere kan få delegert myndighet til å vise bort elever fra egen undervisning for en opplæringsøkt, men ikke mer enn to klokketimer. Skolens ledelse skal i slike tilfeller informeres så snart som mulig.

Avgjørelser om bortvisning for resten av dagen eller lenger er å anse som enkeltvedtak. Slike avgjørelser må i tillegg følge saksbehandlingsreglene for enkeltvedtak i forvaltningsloven.

§ 13. Skoledemokratiet

Skolen skal hjelpe elevene i arbeidet med skoledemokratiet, slik det står i § 10-4 i opplæringsloven. Skolen skal legge til rette for at alle elevene skal kunne ytre seg, og oppmuntre dem til å delta i skoledemokratiet.

Skolen skal ha et elevråd og et foreldreråd, slik det står i § 10-5 i opplæringsloven. Elevene kan velge å organisere seg på en annen måte. Det kan foreldrene også. Om elevene eller foreldrene ønsker en annen organisering, skal dette fastsettes i skolen sine egne skoleregler.

Skolen skal også ha et samarbeidsutvalg. Utvalget gir råd og kommer med forslag til skoleledelsen. Utvalget skal få være med på å planlegge, gjennomføre og vurdere skolens virksomhet, blant annet arbeidet med skolemiljøet, kvalitetsutvikling i opplæringen og fastsettingen av skoleregler. Utvalget skal ikke behandle saker som er omfattet av lovfestet taushetsplikt.

Samarbeidsutvalget skal bestå av seks eller ni personer: like mange elever, foreldre og ansatte. I tillegg møter rektor som sekretær for utvalget. Elevene har møte-, tale- og forslagsrett i samarbeidsutvalget, men ikke møteplikt. Elevene kan melde inn og forberede saker til utvalget. Foreldrene, lærerne og skoleledelsen kan også melde inn og forberede saker til samarbeidsutvalget.

Rektor, og leder av foreldrerådet, har sammen ansvar for å kalle inn, sende ut sakspapirer og skrive referat fra møtet. Utvalget skal ha minst fire møter i året. Utvalget avgjør selv når på året det skal oppnevnes nytt utvalg. Samarbeidsutvalget kan utforme egne regler om hvordan arbeidet i utvalget og samarbeidet mellom skolen og hjemmet skal foregå. Samarbeidet må uansett oppfylle minstekravene i opplæringsloven med forskrifter.

§ 14. Vurdering

Ordenen og oppførselen din skal vurderes utfra skolereglene. Reglene for god orden står i § 7. Reglene for god oppførsel står i § 8. Hva du kan i fagene skal ikke tas med i vurderingen av orden og oppførsel.

Vurderingen i orden og i oppførsel skal bidra til at du lærer sosiale ferdigheter, at skolemiljøet blir trygt og godt og at du får vite hva som er god orden og oppførsel. Du skal bli gjort kjent med skolereglene.

I vurderingen skal det tas hensyn til forutsetningene dine. Det skal ikke legges avgjørende vekt på enkelthendelser, med mindre de er særlig klanderverdige eller grove.

§ 15. Når trer reglene i kraft

Disse skolereglene trer i kraft 15. oktober 2024.