- Når du går rundt i trehusbyen, vil du se hus i en rekke ulike stilarter.
- Byggestilene har vært mange gjennom de århundrene trehusbyen har vokst fram.
Hvilken stil er mitt hus?
kort fortalt
Klassisisme (1800-1860)
Kjennetegn:
- Ofte symmetriske, rektangulære bygningskropper
- Saltak nesten uten takutstikk, senere også kvartvalm/knekt gavl, teglpanner
- Smårutete vinduer i Louis Seize-perioden, tre ruter pr. fag i empirestilen
- Noen empirehus har krysspostvinduer med de to nederste vindusfagene delt i to av sprosse
- Enkelt listverk som ligger flatt på veggen og er krabbet inntil eller forsenket ned i kledningen. Dørlistene kan være monumentale
- Tofløyete dører med flere like fyllinger, overlysfelt, ofte med buet sprosse
- Enkel, geometrisk dekor
- Fra ca. 1850 blir hvit maling billigere i produksjon og dermed en vanlig husfarge
Sveitserstil (1870-1910)
Kjennetegn:
- Korsformede eller rektangulære bygningskropper, noen ganger med veranda
- Saltak, noen få valmtak, stort takutstikk, synlige åser og sperrehoder
- Skifer eller (flate) teglpanner. Takflaten skal helst være ”tynn” og slett
- Krysspostvinduer med fire eller seks fag, T-postvinduer
- Detaljer i farget glass på glassverandaer eller over dører
- Dypere profilert og mer utskåret listverk enn under klassisismen
- Dører med korte og avlange fyllinger, overlysfelt med loddrette sprosser
- Border, utskjæringer, utskårne bjelkehoder, gavlkryss o.l.
- Malt i to eller tre farger, konstruksjon og ornamentikk fremhevet
Jugendstil og sveitser-jugend (1900-1925)
Kjennetegn:
- Sluttede bygningskropper, ikke nødvendigvis symmetriske, gjerne med små karnapper
- Valmtak/mansardtak, noen hus har saltak med lite utstikk; flate teglstein eller skifer
- Krysspostvinduer med småruter i øverste fag, ofte buet midtfelt
- Små gangvinduer med farget glass, gjerne blomstermotiver
- Enkelt, flatt, ofte bredt listverk, med enkle forsiringer eller uten profiler
- Fyllingsdører med riflede eller glatte speil, ofte vindu i døren
- Dekorative utskjæringer rundt vinduer, på dører, etc.
- Malt i dype farger, men også lyse og hvitt. Lyse hus har ofte mørke vinduer
Nyklassisisme (1920-1935)
Kjennetegn:
- Enkle, rektangulære, symmetriske bygningskropper
- Spisst saltak eller tak med halvvalm
- Symmetrisk plasserte, smårutete vinduer
- Trefagsvinduer forekommer også, noen ganger med midtfelt uten sprosser
- Enkelt, flatt listverk, evt riflete eller symmetrisk profilering, ofte hjørneklosser
- Enkle fyllingsdører, hvis det finnes dekorasjoner har de et klassisk forbilde
- Dekor inspirert av tidligere klassiske arkitekturstiler
- Pastellfarger og hvitt
Funksjonalisme (1935-1950)
Kjennetegn:
- Rektangulære bygningskropper, noen ganger asymmetriske, gjerne buede karnapper o.l.
- Flatt tak, pulttak eller slakt valmtak. Etter hvert også slakt saltak
- Vinduene ofte i hjørnene, to- og trefagsvinduer uten sprosser
- Trappevinduer i stående format med rutemønster, og runde vinduer finnes også
- Uprofilert listverk, eller en enkel form, ofte uten hjørnekasser; gjærede hjørner
- Glatte dører, én stor fylling eller geometrisk inndeling; ofte lite vindu i døren
- Lite eller ingen dekor
- Grønnlige, grålig
Etterkrigsmodernisme (1945-1975)
Kjennetegn:
- Asymmetriske, oppbrutte bygningskropper, delt i flere mindre volumer
- Alle takformer og de fleste taktekkingsmaterialer er representert
- Store vinduer eller vindusfelter. Ofte uten sprosser, noen steder store, liggende ruter
- Enkelt listverk
- Enkle, glatte eller geometrisk inndelte dører med lite eller ingen dekor
- Ingen fasadedekor
- Mange ulike farger representert
- På 60-tallet ofte svart og hvitt, der det hvite ofte er murelementer
Kontaktinformasjon
Knut Haaland Grøttland
rådgiver hos Byantikvaren
- Telefon:
- 51 50 79 29
- E-post:
- knut.grottland@stavanger.kommune.no