- Når du går rundt i trehusbyen, vil du se hus i en rekke ulike stilarter.
- Byggestilene har vært mange gjennom de århundrene trehusbyen har vokst fram.
Hvilken stil er mitt hus?
kort fortalt

Klassisisme (1800-1860)
Foto: Stavanger kommune
Disse husene finner vi mange av i og omkring sentrum. De er ofte forholdsvis små og symmetriske med inngangsdør på midten og likt antall vinduer på hver side. Klassisismen har to underretninger: Louis seize og empire. Louis seize kjennetegnes av enkelhet og eleganse og har ofte en letthet i utrykket. Empire er gjerne tyngre og strengere, bare se på Slottet i Oslo. Begge retningene er inspirert av former og ornamenter fra antikken, i enkle bolighus glir de to retningene nesten sammen.
Kjennetegn:
- Ofte symmetriske, rektangulære bygningskropper
- Saltak nesten uten takutstikk, senere også kvartvalm/knekt gavl, teglpanner
- Smårutete vinduer i Louis Seize-perioden, tre ruter pr. fag i empirestilen
- Noen empirehus har krysspostvinduer med de to nederste vindusfagene delt i to av sprosse
- Enkelt listverk som ligger flatt på veggen og er krabbet inntil eller forsenket ned i kledningen. Dørlistene kan være monumentale
- Tofløyete dører med flere like fyllinger, overlysfelt, ofte med buet sprosse
- Enkel, geometrisk dekor
- Fra ca. 1850 blir hvit maling billigere i produksjon og dermed en vanlig husfarge
Sveitserstil (1870–1910)
Sveitserstilen var inspirert av folkelig byggeskikk i alpelandene. Den kom til Norge med arkitekter som hadde studert i Tyskland, og stilen red landet som en farsott. Typisk er høyreiste vinduer med kryss-form, og store takutstikk, gjerne med synlige åser. De mest forseggjorte sveitserhusene har dekorative utskjæringer («snekkerglede») og flotte verandaer. Det er høyt under taket inne. Sveitserstilen ble en egen nasjonal trestilart som også hadde rom for elementer fra middelalderinspirerte «ny-stiler»: nyromansk, nygotisk og dragestil.
Kjennetegn:
- Korsformede eller rektangulære bygningskropper, noen ganger med veranda
- Saltak, noen få valmtak, stort takutstikk, synlige åser og sperrehoder
- Skifer eller (flate) teglpanner. Takflaten skal helst være ”tynn” og slett
- Krysspostvinduer med fire eller seks fag, T-postvinduer
- Detaljer i farget glass på glassverandaer eller over dører
- Dypere profilert og mer utskåret listverk enn under klassisismen
- Dører med korte og avlange fyllinger, overlysfelt med loddrette sprosser
- Border, utskjæringer, utskårne bjelkehoder, gavlkryss o.l.
- Malt i to eller tre farger, konstruksjon og ornamentikk fremhevet
Sveitserjugend (1905–1920)
Sveitserjugend er en folkelig blanding av sveitser- og jugendstil, typisk for Stavanger! Veldig vanlig på Våland. Disse husene har gjerne sveitserhus-form, men vinduene har fått innslag av små ruter, og taket har gjerne fått en knekk i gavlen.
Kjennetegn:
- Samme hovedform som enkle sveitserhus.
- Ofte små vinterhager eller andre mindre tilbygg.
- Fremdeles stort takutstikk med dekorative ås- og sperr-ender, men som regel «knekt» gavl. Mansardtak kom etter hvert i bruk.
- Skifer eller naturrød flat tegl på tak.
- Sprosser eller buer i vinduene - i dette tilfellet «Vålandsbue» i midtfeltet. Mange ulike variasjoner over krysspostvinduer med sprosser.
- Kleding som sveitserhus.
- Listverk som sveitserhus, men utover i perioden gradvis forenkling av listverket.
- Mindre «snekkerglede», og annen dekor.
- Dører som sveitserhus, men noen nye variasjoner.
- En høyskaftet, dekorativ pipe ble vanlig (inspirert av en pipe på villaen Breidablikk).
Jugendstil (1905–1925)
Jugendstilen innebar en forenkling og nytenkning i arkitekturen, bort fra «overdreven» ornamentikk og historiske forbilder. I fransktalende land kalles stilen art nouveau og er inspirert av organiske former i naturen. Den tyske retningen var mer enkel og geometrisk i formen. Mens sveitserhus har rette takflater og tak med stort utstikk, har jugendhus en mykere takform som liksom pakker seg tett rundt huset. Kan ha innslag av nybarokk og nyklassisme.
Kjennetegn:
- Sluttede bygningskropper, ikke nødvendigvis symmetriske, gjerne med små karnapper
- Valmtak/mansardtak, noen hus har saltak med lite utstikk; flate teglstein eller skifer
- Krysspostvinduer med småruter i øverste fag, ofte buet midtfelt
- Små gangvinduer med farget glass, gjerne blomstermotiver
- Enkelt, flatt, ofte bredt listverk, med enkle forsiringer eller uten profiler
- Fyllingsdører med riflede eller glatte speil, ofte vindu i døren
- Dekorative utskjæringer rundt vinduer, på dører, etc.
- Malt i dype farger, men også lyse og hvitt. Lyse hus har ofte mørke vinduer
Nyklassisisme (1920-1935)
De klassiske formene vender alltid tilbake. På 1920-tallet gjenoppdaget arkitektene byggeskikken fra før sveitserstilen og tegnet enkle, symmetriske hus med smårutete vinduer og dekor inspirert av gresk og romersk arkitektur. Nyklassisistiske hus kan altså minne om de klassisistiske, men de er som regel større og kan være rikere dekorert. Husene kan også ha innslag av jugendstil, nybarokk og art deco/funksjonalisme.
Kjennetegn:
- Enkle, rektangulære, symmetriske bygningskropper
- Spisst saltak eller tak med halvvalm
- Symmetrisk plasserte, smårutete vinduer
- Trefagsvinduer forekommer også, noen ganger med midtfelt uten sprosser
- Enkelt, flatt listverk, evt riflete eller symmetrisk profilering, ofte hjørneklosser
- Enkle fyllingsdører, hvis det finnes dekorasjoner har de et klassisk forbilde
- Dekor inspirert av tidligere klassiske arkitekturstiler
- Pastellfarger og hvitt
Funksjonalisme (1935-1950)
Ja, sånn ser ekte funkis ut! Stramme, geometriske former, rene linjer og flater, flatt eller svakt hellende tak, og gjerne vinduer som møtes i hjørnet slik at rommet får ekstra mye dagslys. Ingen småruter, utskjæringer eller dikkedarier! Ofte horisontale linjer. Kledningen er gjerne brukt dekorativt.
Kjennetegn:
- Rektangulære bygningskropper, noen ganger asymmetriske, gjerne buede karnapper o.l.
- Flatt tak, pulttak eller slakt valmtak. Etter hvert også slakt saltak
- Vinduene ofte i hjørnene, to- og trefagsvinduer uten sprosser
- Trappevinduer i stående format med rutemønster, og runde vinduer finnes også
- Uprofilert listverk, eller en enkel form, ofte uten hjørnekasser; gjærede hjørner
- Glatte dører, én stor fylling eller geometrisk inndeling; ofte lite vindu i døren
- Lite eller ingen dekor
- Grønnlige, grålig
Etterkrigsmodernisme (1945-1975)
Er huset ditt bygd på 50-, 60- eller 70-tallet? Det er ofte velformede, men nøkterne hus som representerer fremveksten av det moderne Norge. I denne perioden var det rommene inni huset som bestemte den utvendige formen. Derfor er gjerne bygningskroppen brutt opp i flere deler, og når du står utenfor, kan du gjette deg til hva som er stue og hva som er soverom. Helt motsatt av klassisismen, altså. Utpreget fargebruk!
Kjennetegn:
- Asymmetriske, oppbrutte bygningskropper, delt i flere mindre volumer
- Alle takformer og de fleste taktekkingsmaterialer er representert
- Store vinduer eller vindusfelter. Ofte uten sprosser, noen steder store, liggende ruter
- Enkelt listverk
- Enkle, glatte eller geometrisk inndelte dører med lite eller ingen dekor
- Ingen fasadedekor
- Mange ulike farger representert
- På 60-tallet ofte svart og hvitt, der det hvite ofte er murelementer
Kontaktinformasjon


Knut Haaland Grøttland
rådgiver hos Byantikvaren
- Telefon:
- 51 50 79 29
- E-post:
- knut.grottland@stavanger.kommune.no
