PC: Hold Ctrl-tasten nede og trykk på + for å forstørre eller - for å forminske.
Mac: Hold Cmd-tasten (Command) nede og trykk på + for å forstørre eller - for å forminske.

Talende web har to lesemoduser:

Pek og lytt

Når ikonet med fingeren på er markert, leser Talende Web opp teksten du peker på, samtidig som du får en visuell tilbakemelding.

Marker og lytt

Markere teksten og deretter klikk på play-knappen for å få den opplest

  1. Hjem
  2. Bolig og bygg
  3. Byantikvaren i Stavanger
  4. Hvilken stil er mitt hus?

Hvilken stil er mitt hus?

kort fortalt

  • Når du går rundt i trehusbyen, vil du se hus i en rekke ulike stilarter.
  • Byggestilene har vært mange gjennom de århundrene trehusbyen har vokst fram.
Bilder av 7 hus i hver av stilartene som omtales på denne nettsiden.

Klassisisme (1800-1860)

Hus i empirestil - byantikvaren i Stavanger
Hus i empirestil - byantikvaren i Stavanger
Foto: Stavanger kommune

Disse husene finner vi mange av i og omkring sentrum. De er ofte ­forholdsvis små og symmetriske med inngangsdør på midten og likt antall vinduer på hver side. Klassisismen har to underretninger: Louis seize og empire. Louis seize kjennetegnes av enkelhet og eleganse og har ofte en letthet i utrykket. Empire er gjerne tyngre og ­strengere, bare se på Slottet i Oslo. Begge retningene er inspirert av former og ­ornamenter fra antikken, i enkle bolighus glir de to retningene nesten sammen.

Eksempler på dører og vindu i klassisistisk stil.
Typisk for klassisismen er tofløyede dører, ofte med kvadratiske fyllinger og overlysfelt. Vinduene har enkelt listverk. Enkeltfalset kledning.

Kjennetegn: 

  • Ofte symmetriske, rektangulære bygningskropper 
  • Saltak nesten uten takutstikk, senere også kvartvalm/knekt gavl, teglpanner 
  • Smårutete vinduer i Louis Seize-perioden, tre ruter pr. fag i empirestilen 
  • Noen empirehus har krysspostvinduer med de to nederste vindusfagene delt i to av sprosse 
  • Enkelt listverk som ligger flatt på veggen og er krabbet inntil eller forsenket ned i kledningen. Dørlistene kan være monumentale 
  • Tofløyete dører med flere like fyllinger, overlysfelt, ofte med buet sprosse 
  • Enkel, geometrisk dekor 
  • Fra ca. 1850 blir hvit maling billigere i produksjon og dermed en vanlig husfarge

Typisk klassisistisk hus.
Klassisistiske hus kjennetegnes av saltak nesten uten takutstikk. Krumme, røde teglpanner og kvadratisk pipe midt på mønet. Toramsvinduer med midtpost og tre ruter per ramme (empirestil).

"Før"- og "etter"-bilde av et hus i klassisistisk stil som er tilbakeført til historisk korrekt utseende.
Tilbakeføring: Et klassisistisk hus fra 1865 som hadde fått husmorvinduer og betongpanner på 1980-tallet, er igjen blitt «som nytt». Her fantes det god ­dokumentasjon på opprinnelig utseende.


Sveitserstil (1870–1910)  

Stort sveitserhus med både snekkerglede og glassveranda.
Her ser vi et typisk sveitserhus med mye snekkerglede! Huset har både altan og glassveranda, spir og dekorativ bruk av kledning.

Sveitserstilen var inspirert av folkelig byggeskikk i alpelandene. Den kom til Norge med arkitekter som hadde studert i Tyskland, og stilen red landet som en farsott. Typisk er høyreiste vinduer med kryss-form, og store takutstikk, gjerne med synlige åser. De mest forseggjorte ­sveitserhusene har dekorative utskjæringer («snekkerglede») og flotte verandaer. Det er høyt under taket inne. Sveitserstilen ble en egen nasjonal trestilart som også hadde rom for elementer fra middelalderinspirerte «ny-stiler»: nyromansk, nygotisk og dragestil. 

Bilder av to typiske dører i sveitserstil, og et hus med stilriktige vinduer.
Sveitserstilen har gjerne tofløyede inngangsdører med overlysfelt, og en kombinasjon av lave og høye fyllinger. Vinduene er av typen krysspost (korsform). Listverk med «klosser» eller konsoller under vannbrettene. Stort takutstikk med synlige, dekorativt formede åser og sperr.

Kjennetegn:

  • Korsformede eller rektangulære bygningskropper, noen ganger med veranda 
  • Saltak, noen få valmtak, stort takutstikk, synlige åser og sperrehoder 
  • Skifer eller (flate) teglpanner. Takflaten skal helst være ”tynn” og slett 
  • Krysspostvinduer med fire eller seks fag, T-postvinduer 
  • Detaljer i farget glass på glassverandaer eller over dører 
  • Dypere profilert og mer utskåret listverk enn under klassisismen 
  • Dører med korte og avlange fyllinger, overlysfelt med loddrette sprosser 
  • Border, utskjæringer, utskårne bjelkehoder, gavlkryss o.l. 
  • Malt i to eller tre farger, konstruksjon og ornamentikk fremhevet

Et hus i sveitserstil, før og etter tilbakeføring.
Her ser vi et fint, lite sveitserhus som har fått sjelå tilbake! Da de opprinnelige vinduene i trehusbyen ble erstattet av husmorvinduer, ble vindusåpningene ofte forminsket. Det er viktig å finne igjen de opprinnelige åpningene! Her har eieren gjort alt riktig med både vinduer og listverk, og naboen har fulgt det gode eksempelet.

 

Sveitserjugend (1905–1920)

Eksempel på sveitserjugendhus med vinterhage og vålandsbue i vinduene.
Smårutete vinduer og stort takutstikk med «knekt» gavl er typisk for sveitserjugend.

Sveitserjugend er en folkelig blanding av sveitser- og jugendstil, typisk for Stavanger! Veldig vanlig på Våland. Disse husene har gjerne ­sveitserhus-form, men vinduene har fått innslag av små ruter, og taket har gjerne fått en knekk i gavlen. 

Kjennetegn:

  • Samme hovedform som enkle sveitserhus.
  • Ofte små vinterhager eller andre mindre tilbygg.
  • Fremdeles stort takutstikk med dekorative ås- og ­sperr-ender, men som regel «knekt» gavl. Mansardtak kom etter hvert i bruk.
  • Skifer eller naturrød flat tegl på tak. 
  • Sprosser eller buer i vinduene - i dette tilfellet «Vålandsbue» i midtfeltet. Mange ulike variasjoner over krysspostvinduer med sprosser.
  • Kleding som sveitserhus. 
  • Listverk som sveitserhus, men utover i perioden gradvis ­forenkling av listverket.
  • Mindre «snekkerglede», og annen dekor.
  • Dører som sveitserhus, men noen nye variasjoner.
  • En høyskaftet, dekorativ pipe ble vanlig (inspirert av en pipe på villaen Breidablikk).

En inngangsdør, et typisk vindu og en dekorativ pipe.
Sveitserjugend-detaljer: Vinduet i midten har såkalt «Vålandsbue» i midtfeltet. Listverket minner om om sveitserhus, men utover i perioden gradvis ­forenkling av listverket. Lengst til høyre ser vi et eksempel på en høyskaftet, dekorativ pipe.

 

Jugendstil (1905–1925)

Stort, flott jugendhus med store takplater. Hvit kledning og grønne skodder.
Finere jugendhus kan ha glaserte takpanner, skodder ved vinduene og dekor over dørpartiet.

Jugendstilen innebar en forenkling og nytenkning i arkitekturen, bort fra «overdreven» ornamentikk og historiske ­forbilder. I fransktalende land kalles stilen art nouveau og er inspirert av ­organiske former i naturen. Den tyske retningen var mer enkel og geometrisk i formen. Mens sveitserhus har rette takflater og tak med stort utstikk, har jugendhus en mykere takform som liksom pakker seg tett rundt huset. Kan ha innslag av nybarokk og nyklassisme.

Kjennetegn:

  • Sluttede bygningskropper, ikke nødvendigvis symmetriske, gjerne med små karnapper 
  • Valmtak/mansardtak, noen hus har saltak med lite utstikk; flate teglstein eller skifer
  • Krysspostvinduer med småruter i øverste fag, ofte buet midtfelt 
  • Små gangvinduer med farget glass, gjerne blomstermotiver 
  • Enkelt, flatt, ofte bredt listverk, med enkle forsiringer eller uten profiler 
  • Fyllingsdører med riflede eller glatte speil, ofte vindu i døren 
  • Dekorative utskjæringer rundt vinduer, på dører, etc. 
  • Malt i dype farger, men også lyse og hvitt. Lyse hus har ofte mørke vinduer 

Murhus i jugendstil.
Mange jugendhus er i mur, som dette huset i Wessels gate.

Nyklassisisme (1920-1935)

Hus i nyklassisistisk stil

De klassiske formene vender alltid tilbake. På 1920-tallet ­gjenoppdaget arkitektene byggeskikken fra før sveitserstilen og ­tegnet enkle, symmetriske hus med smårutete vinduer og dekor inspirert av gresk og romersk arkitektur. Nyklassisistiske hus kan altså minne om de klassisistiske, men de er som regel større og kan være rikere ­dekorert. Husene kan også ha innslag av  jugendstil, nybarokk og art deco/funksjonalisme.

Nyklassisistisk inngangsparti med søyler og gavltrekant. Typisk nyklassisistisk hus med småruta vinduer.
Nyklassisistiske hus har gjerne søyler, gavltrekanter og dekorelementer med røtter i gresk og romersk arkitektur, som i inngangspartiet på bildet til venstre. I huset til høyre ser vi et typisk nyklassisistisk hus med symmetrisk plasserte smårutede vinduer, spisst tak og enkel pipe etter klassisistiske forbilder.

Kjennetegn:

  • Enkle, rektangulære, symmetriske bygningskropper 
  • Spisst saltak eller tak med halvvalm 
  • Symmetrisk plasserte, smårutete vinduer 
  • Trefagsvinduer forekommer også, noen ganger med midtfelt uten sprosser 
  • Enkelt, flatt listverk, evt riflete eller symmetrisk profilering, ofte hjørneklosser 
  • Enkle fyllingsdører, hvis det finnes dekorasjoner har de et klassisk forbilde 
  • Dekor inspirert av tidligere klassiske arkitekturstiler 
  • Pastellfarger og hvitt

Nyklassisistisk gult hus med spisst tak. Halve huset er et bilde fra noen tiår siden, med feil vinduer, men nå har huset fått sin opprinnelige stil tilbake.
Her ser vi et markant, nyklassisistisk hus som hadde hatt husmorvinduer en periode. En tidligere huseier hadde byttet ut noen av husmorvinduene, og hadde da forsøkt å tilbake­føre huset til opprinnelig utseende. De hadde satt inn krysspostvinduer i sveitserstil. Men det er heller ikke riktige vinduer til dette huset. Med hjelp fra Byantikvaren fant den nåværende eieren ut hvordan huset faktisk hadde sett ut, og nå har det blitt slik igjen!

 

Funksjonalisme (1935-1950)

Funkishus 

Ja, sånn ser ekte funkis ut! Stramme, geometriske former, rene linjer og flater, flatt eller svakt hellende tak, og gjerne vinduer som møtes i ­hjørnet slik at rommet får ekstra mye dagslys. Ingen småruter, ­utskjæringer eller dikkedarier! Ofte horisontale linjer. Kledningen er gjerne brukt dekorativt.

En dør, en pipe og eksempler på vinduer.
Noen typiske detaljer fra funkishus: Panelte inngangsdør med geometrisk dekor. Vinduene er ofte plassert ved hjørnene. Pipene kan være bygd med horisontale «striper». Noen ganger stående kledning mellom vinduene i 2. etasje, eller i den ene etasjen. Husene kan ha dekorative, runde eller buede vinduer.

Kjennetegn: 

  • Rektangulære bygningskropper, noen ganger asymmetriske, gjerne buede karnapper o.l. 
  • Flatt tak, pulttak eller slakt valmtak. Etter hvert også slakt saltak 
  • Vinduene ofte i hjørnene, to- og trefagsvinduer uten sprosser 
  • Trappevinduer i stående format med rutemønster, og runde vinduer finnes også 
  • Uprofilert listverk, eller en enkel form, ofte uten hjørnekasser; gjærede hjørner 
  • Glatte dører, én stor fylling eller geometrisk inndeling; ofte lite vindu i døren 
  • Lite eller ingen dekor 
  • Grønnlige, grålig


Etterkrigsmodernisme (1945-1975)

Eksempel på etterkrigsmodernisme

Er huset ditt bygd på 50-, 60- eller 70-tallet? Det er ofte velformede, men nøkterne hus som representerer fremveksten av det moderne Norge. I denne perioden var det rommene inni huset som bestemte den utvendige formen. Derfor er gjerne bygningskroppen brutt opp i flere deler, og når du står utenfor, kan du gjette deg til hva som er stue og hva som er soverom. Helt motsatt av klassisismen, altså. Utpreget fargebruk!

Grønt hus med hvit murvegg på gavlen.
Her ser vi et typisk etterkrigsmodernistisk hus. Huset er brutt opp i to deler og har murvegger satt opp mot trevegger.

Kjennetegn: 

  • Asymmetriske, oppbrutte bygningskropper, delt i flere mindre volumer 
  • Alle takformer og de fleste taktekkingsmaterialer er representert 
  • Store vinduer eller vindusfelter. Ofte uten sprosser, noen steder store, liggende ruter 
  • Enkelt listverk 
  • Enkle, glatte eller geometrisk inndelte dører med lite eller ingen dekor 
  • Ingen fasadedekor 
  • Mange ulike farger representert 
  • På 60-tallet ofte svart og hvitt, der det hvite ofte er murelementer

Kontaktinformasjon

Hanne Windsholt anno 2023

Hanne Windsholt

byantikvar

Telefon:
51 50 75 69
E-post:
hanne.windsholt@stavanger.kommune.no
Knut Haaland Grøttland

Knut Haaland Grøttland

rådgiver hos Byantikvaren

Telefon:
51 50 79 29
E-post:
knut.grottland@stavanger.kommune.no
Liv Kristine Færing

Liv Færing

rådgiver hos byantikvaren

Telefon:
51 50 76 03
E-post:
liv.faering@stavanger.kommune.no