- Stavanger kommune skal rehabilitere Kongsgata og Kubbgata, fra Byterminalen til Verksgata.
- Kongsgata og en del av Klubbgata skal bli gate for buss, syklister og fortgjengere.
- Fra Hospitalgata blir Klubbgata enveiskjørt ut mot Verksgata.
- Prosjekteringen ferdigstilles i 2025, mens anleggsarbeidet er ferdig til sommeren 2027.
Rehabilitering av Kongsgata og Klubbgata
KORT FORTALT:
Om byggeprosjektet
Kongsgata og Klubbgata skal gjøres om til gode byrom for kollektivtrafikk, syklende og gående, i tråd med den vedtatte sentrumsplanen.
Anleggsarbeidet i gatene starter i 2026. Nå jobber vi med prosjekteringen og vi vil informere naboer og næringsliv som blir direkte berørt av arbeidet når alle detaljer er på plass.
Dette skal vi gjøre i gatene:
- Skifte ut fundamentering der det trengs og legge ny, solid fundamentering.
- Legge nytt helhetlig dekke på kjøreflaten og fortauene. Dekket skal ta hensyn til både trafikanter, vedlikehold og estetikk.
- Opparbeide av parallelle kantstopp sør for Hospitalsgata
- Bygge opp fortau på ny på østsiden av Kongsgata.
- Etablere bredere fortau på begge sider av Klubbgata.
- Etablere et grønt felt langs hele muren mot Byparken i stedet for fortau.
- Flat flerfarget naturstein brukes for på best mulig måte ligne/harmonere med tidligere tiders steinlegging og opprettholde stedets karakter.
- Etablere romslige ventesoner ved kantstoppene
- Etablere en flomveistrasé under muren og gjennom Byparken slik at skybruddsregnvann renner ut i Breiavatnet.
Dette skal vi gjøre i byrommene:
- Oppgradere byrommene med helhetlig belegning, møblement og grønt
- Installere funksjonell belysning
- Etablere av strømuttak
- Etablere et vannelement på Lars Oftedals plass
Klima, miljø og bærekraft:
- Prosjekttiltaket skal om mulig ivareta kortreiste, lokalproduserte materialer.
- Etablere naturbaserte overvannsløsninger innenfor hele prosjektområdet
Trafikkinformasjon
All trafikk i Kongsgata og Klubbgata legges om under rehabiliteringen. Mer konkret informasjon om omkjøring for buss- og biltrafikk i anleggsperioden vil komme her når løsningene er bestemt.
Syklister og fotgjengere kan lettere velge andre veier i området, og får mindre utfordringer enn buss og bil under anleggsarbeidet.
Varige endringer for trafikken etter anleggsperioden:
- Kongsgata og Klubbgata, mellom Stiftelsesgate og Hospitalgata, blir forbeholdt busstrafikk, syklende og gående.
- Klubbgate, mellom Hospitalsgata og Verksgata, blir toveiskjørt for busser, og enveiskjørt i retning Verksgata for annen biltrafikk.
- Hospitalsgata blir enveiskjørt fra Nytorget til Klubbgata.
- Sykkeltrasé mellom Domkirkeplassen og Bergelandsgata via Sigbjørn Obstfelders plass.
Konsekvenser for naboer og næringsliv
Alt anleggsarbeid gir midlertidige ulemper for de som bor eller har virksomhet i nærheten.
For naboer, lokalt næringsliv og andre som ferdes forbi, vil det til tider kunne være utfordringer med framkommelighet, støy, anleggstrafikk og støv.
Kommunen vil gjøre det vi kan for at anleggsarbeidet blir til så lite bry som mulig. Vi skal informere berørte parter så godt vi kan underveis.
Sentrumsplanen
Sentrum skal utvikles med gå- og sykkelvennlige byrom, gater og veier. Bussgate i Kongsgata og Klubbgata, og kollektivfelt i hele Verksgata og videre østover, skal bidra til at busser kommer lettere fram i og gjennom sentrum. Opprusting av kollektivfelt i Verksgata og østover gjennomføres av fylkeskommunen.
Kommunen arbeider ellers med en egen plan for fornyelse av Byparken.