Årsplan for vann, avløp og renovasjon
1. Innledning
Vann, avløp og renovasjon (VAR-avdelingen) har hovedansvaret for utbygging, forvaltning, drift og vedlikehold av Stavanger kommunes vann- og avløpsanlegg, forvaltning av avfall fra kommunens innbyggere, samt slamtømming av private slamavskillere. Avdelingen har også myndighetsoppgaver hjemlet i lovverk knyttet til fagområdene.
Ved full bemanning har avdelingen 70 ansatte fordelt på fire seksjoner: Renovasjon, VA-Drift, VA-Myndighet og VA-Forvaltning. Avdelingen har en bestillerfunksjon i forhold til VA-investeringsprosjekter som utføres av Utbyggingsavdelingen og i forhold til innsamling av avfall som utføres av Renovasjonen IKS. IVAR IKS har ansvar for levering av rent vann til kommunen og bærekraftig sluttbehandling av avfall og avløp.
Årsplanen er bindeleddet mellom HØP og avdelingens aktiviteter og investeringer, men den er ikke uttømmende. Prioriterte oppgaver og mål for tjenestene framgår av planene "Vann i Stavanger 2024-2035" og ressurs- og avfallsplanen for IVAR-regionen.
Prioriterte oppgaver for VA i "Vann i Stavanger 2024-2035"
- å redusere vann på avveie
- fornyelse av ledningsnettet
- klimatilpasning og overvannshåndtering
- å bidra til å ivareta vannmiljøet
Hovedmålet for avfallshåndteringen er å bidra til
- mer gjenvinning og kretsløpsføring av materialer
- en bedre utnyttelse av produktene (og dermed mindre avfall)
- en sektorovergripende forvaltning av materialstrømmer
Klima, miljø og bærekraft
VAR-avdelingen sørger for rent drikkevann og forsvarlig avfalls- og avløpshåndtering i tråd med FNs bærekraftmål. Vi bidrar til å redusere utslipp av forurensende stoffer gjennom systemene som vi har ansvar for, men skal også arbeide for å redusere energiforbruk og utslipp av klimagasser som følge av egne aktiviteter. Viktige mål i perioden vil være å:
- redusere energiforbruket
- bruke miljøvennlig energi
- redusere transportbehovet og vurdere valg av materiell og miljøbelastningen ved produksjon, montering, bruk og gjenbruk
- øke samfunnets samlede ressurseffektivitet
Sikkerhet og beredskap
VAR-avdelingen har ansvar for sikkerhet og beredskap innen VAR-tjenestene. Det foreligger ROS-analyser som revideres jevnlig. Beredskapsplaner oppdateres årlig og det skal jevnlig gjennomføres øvelser slik at organisasjonen i størst mulig grad er rustet for å håndtere akutte og uønskede hendelser.
HMS
VAR-avdelingen skal tilrettelegge for et arbeidsmiljø som ivaretar helse, miljø og sikkerheten for alle ansatte. Dette innebærer at det skal være helsefremmende å gå på jobb og at den enkelte arbeidstaker skal ha en meningsfylt og faglig utviklende hverdag.
Overordnet HMS-mål:
- Vi skal planlegge, organisere og utføre våre oppgaver på en slik måte at det ikke oppstår skader på mennesker, materiell eller miljø.
Hvordan arbeider vi med omstilling
Stavanger kommune leverer VAR-tjenester av høy kvalitet og servicegrad til relativ lav kostnad når man sammenlikner med andre kommuner. Det som gir størst effekt ift effektivisering og utslipp er det langsiktige arbeidet med å redusere ressurser på avveie.
For å kunne møte nye krav og forventninger er det for VAR som for resten av kommunen vesentlig å kunne omstille driften slik at vi leverer gode tjenester og samtidig holder gebyrene på et bærekraftig nivå.
I lys av dette vil vi kontinuerlig vurdere hvordan vi kan jobbe smartere, hvordan oppgavene er organisert og om vi bruker ressursene rett.
2. Målstyring VAR
MÅL | INDIKATOR | RESULTAT 2024 | MÅLKRAV 2025 |
Godt arbeidsmiljø, sikre og trygge arbeidsplasser |
Medarbeiderundersøkelse, gj.sn. (1) | 4,14 | >=4 (av 5) |
Sykefravær(2) | 3,2 % | < 4,5 % | |
Personskader (med fravær) | 0 | 0 | |
HMS-aktiviteter i HMS-planen gjennomført | 100 % | 100 % | |
Tilfredse brukere (3) | Tilfredshet med avløpstjenesten | 81 | > 70 av 100 |
Tilfredshet med vannforsyningstjenesten | 85 | > 70 av 100 | |
Tilfredshet med renovasjonstjenesten | 81 | >70 av 100 | |
Sikker og god vannforsyning | Vannkjøp fra IVAR (mill m3) | 16,9 | 16,5 |
Akutte vannbrudd | 6 | 0 | |
Avvik vannkvalitet – fysisk/kjemisk (pH/farge)/bakteriologisk (E. coli) | 0 | 0 | |
Fornyelse vannledninger (m) |
6344 | 8000 | |
Redusere forurensing, forsvarlig avløpshåndtering |
Levert avløpsmengde til IVAR (mill m3) | 29,2 | 25,8 |
Overløpsdrift | 3,2 | 3,0 % | |
Fornyelse avløpsledninger (m) | 7617 | 7200 | |
God ressursutnyttelse, forsvarlig avfalls-håndtering |
Utsorteringsgrad, husholdningsavfall | 62 % | 75 % |
Materialgjenvinningsgrad- husholdningsavfall | 51 % | 75 % | |
Avfallsmengde pr person | 385 kg | 300 kg | |
Bestillinger av farlig avfall- hentavfall | 2043 | 2 000 | |
Hjemmekompostering uten brun beholder | 840 | 1 000 | |
Redusere klimakonsekvenser | Utslippsfrie kjøretøy (4) | 37 % | 60 % |
Energiforbruk avløpsstasjoner (MWh) | 3009 | ||
Energiforbruk vannstasjoner (MWh) | 550 | - | |
CO2 energiforbruk VA-stasjoner (tonn) (5) | 2131 | - | |
Intern energiproduksjon (MWh) | 1320 | - | |
Klimagassutslipp vann og avløp (kg CO2/innb.) (6) | kommer | - |
1. Resultat fra sist undersøkelse i 2024.
2. Sykefravær er oppdatert tom. oktober.
3. Sist undersøkelse i 2023.
4. Målet for 2030, basert på at vi må beholde noen dieselbiler pga beredskap.
5. Basert på 599 g CO2/kWh (nasjonal varedeklarasjon 2023).
6. Omfatter kun egen drift /vedlikehold/investering (ikke inkl. IVAR-anlegg). Basert på klimagassregnskap utarbeidet av Norsk vann som er under utprøving.
2.1 Målstyring VA-drift og vedlikehold
AVDELING | OPPGAVE | RESULTAT 2024 | MÅL 2025 |
Vann | Spyling/rengjøring vannledning | 42,6 km | 50 km |
Kontroll kummer | 736 stk | 800 stk | |
Lekkasjesøk | 685 km | 750 km | |
Avløp | Spyling/rengjøring avløpsledning | 32,5 km | 30 km |
Rørinspeksjon | 33,7 km | 30 km | |
Stasjonsdrift | Hovedkontroll | 224 stk | 220 stk |
Elektrokontroll | 234 stk | 220 stk |
3. Økonomi
3.1 Gebyrendringer
Finansiering av vann, avløp, renovasjon og slam dekkes via gebyr, og regnskapene skal – sett over en femårsperiode – gå i balanse (selvkostprinsippet).
GEBYR | ENDRING |
Vann | + 8 % |
Avløp | + 11 % |
Renovasjon | + 12 % |
Slam | + 10 % |
I handlings- og økonomiplan 2025-2028 legges til grunn moderat årlig økning i renovasjonsgebyr. Dette forutsettes å dekke inn eksterne prisøkninger på innsamling og behandling av avfall, nye renovasjonstjenester og innsamlingsordninger (ordninger for innsamling av plast og hageavfall), samt inndekning av akkumulerte underskudd på kommunens selvkostfond for renovasjon.
Handlings- og økonomiplanen legger opp til økning i gebyrene for vann- og avløp som innebærer at akkumulert overskudd på fond er brukt opp. Økningen er ennå etterslepet av den kraftige økningen i enhetsprisene til IVAR i perioden 2022-2025, men også noe pga. den generelle pris- og lønnsveksten.
I gebyrregulativet for 2025 vil årsgebyr for vann og avløp bli vurdert nærmere med tanke på å justere omregningsfaktor fra areal til volum for abonnenter uten vannmåler. Oppgaven er utsatt fra 2024.
Overføringene til IVAR utgjør en vesentlig del av driftskostnadene innen VAR (44 %), og for avfallsinnsamling utgjør overføring til Renovasjonen IKS rundt 44 % av driftskostnadene. Vår evne til å redusere vannlekkasjer, fjerne overvann/fremmedvann fra avløpsnettet, redusere og sortere avfall er derfor av stor betydning for det økonomiske resultatet, og dermed gebyrnivået.
3.2 Driftsbudsjett
Budsjettet for 2024 fra forrige årsplan er lagt ved for å synliggjøre endringene som fører til gebyrøkninger.
Alle summer er i 1000 kr (basert på opprinnelig budsjett).
VANN |
2024 |
2025 |
Lønn |
31 707 |
34 559 |
Drift/vedlikehold inkl. overføringer/erstatninger |
35 195 |
39 173 |
Teknologiutvikling (1) |
500 |
500 |
Kjøp av vann fra IVAR |
121 891 |
133 522 |
Finansutgifter |
75 089 |
72 783 |
Gebyrgrunnlag (sum) |
264 382 |
280 537 |
Gebyrinntekter |
-264 382 |
-280 537 |
Dekningsgrad |
100 % |
100 % |
AVLØP |
2024 |
2025 |
Lønn |
32 168 |
36 556 |
Drift/vedlikehold inkl overføringer/erstatninger |
32 183 |
32 389 |
Teknologiutvikling (1) |
500 |
500 |
Driftsfinansiert ledningsfornyelse (2) |
9 000 |
14 000 |
Utgifter ved pålegg om tilknytning (3) | 4 000 | 4 000 |
Levering av avløp til IVAR |
157 972 |
159 493 |
Finansutgifter |
115 465 |
113 213 |
Gebyrgrunnlag (sum) |
351 288 |
360 151 |
Gebyrinntekter |
-339 527 |
-360 151 |
Dekningsgrad |
96,7 % |
100 % |
RENOVASJON |
2024 |
2025 |
Lønn |
7 580 |
8 075 |
Drift/vedlikehold inkl overføringer/erstatninger |
16 020 |
15 280 |
Avfallsinnsamling av Renovasjonen IKS |
117 600 |
140 900 |
Levering av avfall til IVAR inkl gebyr |
121 883 |
123 883 |
Finansutgifter |
21 537 |
29 140 |
Gebyrgrunnlag (sum) (4) |
284 620 |
317 278 |
Gebyrinntekter (4) |
-284 620 |
-317 278 |
Dekningsgrad |
100 % |
100 % |
SLAM |
2024 |
2025 |
Gebyrgrunnlag: (Driftskostnader inkl. lønn) |
5 010 |
5 353 |
Gebyrinntekter |
-5 010 |
5 353 |
Dekningsgrad |
100 % |
100 % |
1. Deltakelse i innovasjons- og teknologiutviklingsprosjekter i egenregi og nasjonalt i samarbeid med Norsk vann og andre aktører.
2. Gjelder størmperenovering av avløpsledning. Rehabiliteringsløsninger innen avløp er definert som vedlikehold og finansieres over driftsbudsjettet.
3. Gjelder oppfølging av temaplan for tilknytning til offentlig avløp.
4. Inkluderer salg av nedgravde containere, samt diverse refusjoner fra andre kommuner.
4. Investeringsprosjekter
I henhold til planene Vann i Stavanger 2024-2035, samt vedtatt Handlings- og økonomiplan 2025-2028, legges det opp til omfattende investeringer innen VAR. Vedtatt investeringsbudsjett for VAR i 2025 er på 213 mill kr og omtale av de ulike postene finnes i investeringstabell (framsikt.net).
For vann og avløp gjennomføres investeringene primært av Utbyggingsavdelingen på bestilling fra VAR-avdelingen. Bestillingen baseres på overordnede planer og ulike utredninger med fire års plan for fornyelse som rulleres årlig.
Her vises en oversikt over prosjektene som er bestilt med aktivitet i 2025.
5. Prioriterte oppgaver i 2025
5.1 Vannforsyning
TILTAK | ANSVARLIG SEKSJON |
Innsatsområder Innsatsområder for kontroll/rengjøring og dokumentasjon av hovedledninger og vannkummer omfatter sonene 401 Friheim, 502 Gausel, 503 Forus og 504 Gausel høy, samt ferdigstille sone 204 Hillevåg og 205 Vaulen. |
VA-Drift |
Kamerainspeksjon sjøledninger Sjøledningene inspiseres for å registrere tilstand og avdekke eventuelt behov for reparasjon.
|
VA-Drift |
Oppgradering stasjoner og basseng
|
VA-Drift |
Prøvetakingsprogram Vann Ihht drikkevannsforskriften tas det ukentlige vannprøver på ledningsnettet. Prøvetakingsplan ligger i TQM. |
VA-Drift |
5.2 Avløp, overvann og vannmiljø
TILTAK | ANSVARLIG SEKSJON |
Innsatsområder spyling og rørinspeksjon Rørene inspiseres for å registrere eventuelle skader, feilkoblinger og avdekke behov for reparasjon eller utskifting. Spyling utføres for å forebygge driftsproblemer. Fokus på sone 205 Kannik og Lagård og sone 226 Ullandhaug og Bekkefaret. |
VA-Drift |
Oppgradering avløpspumpestasjoner Fornyelse av PLS og automasjonsskap: PA304 Dusavik, PA303 Thorsastraen, PA302 Dusavikbasen, PA574 Sjøhagen, PA519 Forusskogen, PA424 Hestnes, PA456 Sandal terasse, PA570 Krokenesveien, PA135 Prestastø, MA201 Fjellhallen. Oppgradering og oppussing: PA559 Lagerveien, PA133 Hundvåg ring, PA129 Ordfører Scheies gate, PA572 Breiflåtveien, PA426 Donevigå. PA137 Engøyklubben, PA443 Madlalia, PA 134 Færingbakken, PA550 Equinor. |
VA-Drift |
Evaluering separeringsordning Stavanger kommune har en egen ordning for separering av fellesavløp, sist justert i forbindelse med kommune-sammenslåingen i 2020. Ordningen fungerer meget godt, men i enkelte saker kan det være uklart hvorvidt kommunen skal stå for separering eller om dette vil tillegges den enkelte huseier. Med denne bakgrunn skal ordningen evalueres i 2025. |
VA-Myndighet VA-Forvaltning |
Revidere system for overløpskartlegging Metoden for kartlegging av overløp skal justeres slik at også bading på ønskede steder som ikke i dag er definert som offentlige badeplasser innpasses, i tillegg til at sårbare naturtyper skal inngå i kartleggingen. |
VA-Forvaltning |
Overvannsveileder og veileder for VA-rammeplaner Arbeidet med å revidere veileder for VA-rammeplaner startet i 2024. Dette arbeidet vil fortsette i 2025 i samarbeid med Sandnes kommune. Denne veilederen henger tett sammen med krav og veiledning til overvannshåndtering. Det vil bli gjort en grundig gjennomgang av disse forholdene som vil inkludere informasjon til huseiere om hva de kan gjøre for å bidra til klimatilpasset overvannshåndtering. |
VA-Forvaltning |
Utredning overvannstunnel fra Mosvannet Vann fra Mosvannet som ledes inn på fellesavløp er den største enkeltkilden til fremmedvann og overløpsutslipp i Stavanger. I 2025 skal behovet for en egen overvannstunnel for å avlaste dette vannet til sjø avklares. |
VA-Forvaltning |
Utredning rensedistrikt og behov for tiltak på kommunale slamavskillere I kommunedelene Rennesøy og Finnøy finnes det flere kommunale slamavskillere. I 2025 skal tilhørende rensedistrikt til hvert anlegg defineres og behov for tiltak på selve slamavskillerne og eventuelt nye utslippstillatelser avklares. |
VA-Forvaltning |
Resipientundersøkelse I 2025 er det Hålandsvatnet, Mosvatnet, Breiavatnet, Lille Stokkavatnet og Store Stokkavatnet som skal undersøkes i Jæren vannområdes samlede resipientundersøkelse i ferskvann. Kystundersøkelsen som gjennomføres hvert 6. år ble gjennomført i 2024 og rapport leveres i 2025. Dette er et samarbeid mellom kommunene Stavanger, Sandnes, Randaberg og Sola. |
VA-Forvaltning |
Hålandsvatnet VAR deltar i et 3-årig samarbeidsprosjekt (2023-2025) for forbedring av vannkvaliteten i vannet. Det gjenstår 15 boliger i Stavangers del av nedslagsfeltet med privat avløpsrensing. Disse blir pålagt tilknyttet nytt kommunalt ledningsnett i Øygardsveien i 2025. Sammen med Landbrukskontoret fortsetter vi med tilsyn på eiendommene i nedslagsfeltet. |
VA-Forvaltning VA-Myndighet |
Kartlegging private avløpsanlegg Lokal forskrift for utslipp fra mindre avløpsanlegg, felles for kommunene i Jæren vannområde, har en bestemmelse som gjør at en stor del av de private avløpsanleggene i kommunen vil være å anse som ulovlige fra 2027. Gjennom 2025 vil man kartlegge status for de private avløpsanleggene som igjen vil danne grunnlag for videre oppfølging. Det er ca 2700 slike anlegg i kommunen. |
VA-Myndighet |
Digitalisering søknadsprosess utslippstillatelse I 2024 ble ny datamodul, Utslipp, bestilt i Gemini Privat. Dette verktøyet skal sørge for at søknadsprosessen for utslippstillatelser, private avløpsanlegg, blir digitalisert på linje med annen søknadsbehandling på seksjonen, for eksempel tilknytning til offentlig ledning og påslippstillatelser. Modulen inneholder også mulighet for rutestyring av slamtømming. VA-myndighet har i dag ansvar for tømming av ca 3600 store og små slamavskillere. Ny modul implementeres i løpet av 2025. |
VA-Myndighet |
Avløp i områder med spredt bebyggelse (unntatt ved Hålandsvatnet) I tråd med Temaplan for tilknytning til offentlig ledningsnett i nedslagsfeltet til SNJ vil det også i 2025 bli arbeidet med å få eiendommer i nevnte nedslagsfelt tilknyttet offentlig avløpsledning og på den måten fjerne enkeltutslipp. I de tilfeller der man blir gjort oppmerksom på avløpsforhold som utgjør en forurensningsfare vil det bli krav om tilknytning til offentlig ledningsnett selv om det ihht temaplanen for tilknytning ikke er lagt opp til dette før senere i prosessen. I de områdene der det ikke er etablert offentlige avløpsledninger, og det ikke foreligger konkrete planer for slik etablering, pålegges utbedring/utskiftning av private avløpsanlegg der disse ikke er i tilfredsstillende stand. |
VA-Myndighet |
5.3 Renovasjon
TILTAK | ANSVARLIG SEKSJON |
Ombruk på hentavfall.no En ny bestillingsmodul for ombruksgjenstander på hentavfall.no er utviklet, men ikke ennå tatt i bruk. Løsningen kan bli en del av innsamlings- og mottakstilbudet for varer til R:Elsk, IVARs nye bærekraftsenter for ombruk. Finansiering av ordningen må avklares med IVAR IKS. Målet er å lansere ordningen i 2025. |
Renovasjon, IVAR IKS og Sandnes kommune m.fl. |
Ny innsamlingsordning for ødelagte tekstiler Fra 1.1.2025 må alle kommuner ha en innsamlingsordning for tekstiler, klær og sko. Det må skilles mellom tekstiler til ombruk og tekstiler til materialgjenvinning. EU-regelverk- Miljødirektoratet (miljodirektoratet.no) Høring om nye krav til kildesortering av avfall- Miljødirektoratet (miljodirektoratet.no) I 2025 lanseres en innsamlingsordning for ødelagte tekstiler. Kommunen samarbeider med Sandnes kommune, IVAR IKS og tekstilinnsamlerne Fretex, UFF, NLM miljø, Norge Gir og Fileks om ny ordning. Innsamlerne skal ta imot ødelagte tekstiler i poser merket Ø (ødelagte tekstiler) i dagens tekstilbokser for ombruk. Ø-posen leveres så til Fretex for sortering i 3 fraksjoner: materialgjenvinning, tekstiler til ombruk/reparasjon og restavfall. Oppstart ca mars. IVARs gjenvinningsstasjoner tar imot ødelagte tekstiler. |
Renovasjon, IVAR IKS og Sandnes kommune m.fl. |
Revitalisere konseptet restevenn- redusere matsvinn i husholdningene I januar 2024 la Matsvinnutvalget fram sin rapport om hvordan Norge kan halvere matsvinnet innen 2030. Utvalget la også fram forslag til en ny matkastelovgivning. Regjeringens forslag til ny matkastelov er sendt ut på høring. Redusere matsvinn er et av de viktigste og enkleste tiltak en husholdning kan foreta seg for å redusere avfallsmengden ned mot Klima- og miljøplanens mål om 300 kg avfall per innbygger og år. Stavanger kommune har sammen med IVAR IKS og Sandnes kommune utviklet nettsiden Restevenn. VAR har søkt om midler til å relansere Restevenn. Dersom midlene blir tildelt, vil vi i 2025 gjenoppta arbeidet med Restevenn som et middel for å redusere matsvinn i husholdninger. |
Renovasjon, Klima og miljø, IVAR IKS og Sandnes kommune |
Renovasjonsløsning for hytter Stavanger kommune har rundt 1500 hytteabonnenter. I henhold til nye endringer i avfallsforskriften, skal også fritidsboliger kildesortere papp/papir, glassemballasje og matavfall. Sortering av disse avfallsfraksjonene kan ikke erstattes av sentralsortering. Kompostering av matavfall anses som kildesortering. Ut fra kostnader, praktisk tilrettelegging og små avfallsmengder, kan enkelte øyer få dispensasjon fra krav om avfallssortering. I løpet av 2025 skal vi utrede hytterenovasjonsløsningene. Formålet er å utvide kildesorteringen og effektivisere innsamlingen. |
Renovasjon, Renovasjonen IKS |
Oppfølging av forsøpling i offentlig rom Forsøpling rundt innsamlingspunkter for husholdningsavfall har blitt et økende problem og i 2024 var de totale utgiftene knyttet til forsøpling på ca. 3,4 mill. kr (inkl. mva):
|
VAR, Idrett og utemiljø |
Rullering av Avfalls- og ressursplan IVAR og IVAR-kommunene Regionens Avfalls- og ressursplan legger føringer for renovasjonsvirksomheten og planen som foreligger hadde planhorisont til 2022. I løpet av 2025 er det planlagt å utarbeide forslag til ny plan i regi av IVAR IKS og i samarbeid med andre kommuner. Som følge av denne planen, nye forskrifter og annet overordnet planverk som for eksempel Klima- og miljøplanen, vurderes det å utarbeide en egen temaplan for avfall i Stavanger som beskriver administrasjonens aktiviteter framover. |
IVAR IKS, Stavanger kommune og Sandnes kommune |
Optimalisere kvaliteten på kildesortert matavfall Ordningen emd å skille matavfall og hageavfall er gjennomført i fullskala. IVAR IKS foretar kontroll av alle leveranser av matavfall til biogassanlegget på Grødaland og fakturerer ihht om leveransene blir registrert som rene eller urene. For Stavanger utgjør differansen mellom rent og urent potensielt mer enn 10 mill. kr. Vi har i 2024 sett av kvaliteten på matavfallet ble merkbart dårligere i hagesesongen. Det vil derfor i 2025 være behov for kontinuerlig informasjon for å rettlede og motivere innbyggerne til å sortere matavfallet så godt som mulig. |
Renovasjon, Renovasjonen IKS og IVAR IKS |
5.4 Planlegging og administrasjon
TILTAK | ANSVARLIG SEKSJON |
Organisering av arbeid Administrasjonen i VAR-avdelingen er liten sammenliknet med andre store kommuner. For å håndtere de økende kravene og forventningene fra myndigheter, politikere og innbyggere må de knappe VAR-faglige ressursene utnyttes godt. For å utnytte kapasiteten og kompetansen i avdelingen optimalt ved å avlaste de VAR-faglige ressursene vil det være behov for å vurdere organisering og kapasitet med tanke på ansvar og oppgaver. |
VAR |
Innføre Vannstandard i Stavanger Arbeidet med ny vannstandard startet i 2024 og vil avsluttes i 2025 med politisk behandling og effektuering. |
VA-Forvaltning |
Nytt sakssystem og rutiner ifm. Byggesak Byggesak har tatt initiativ til å se på rutiner/saksflyt i byggesakene, ihht plan- og bygningsloven er det krav om at vann og avløp skal være sikret før byggetillatelse kan gis. Det sees også på rutiner for behandling av tekniske planer der det skal opparbeides kommunaltekniske anlegg av private utbyggere. Arbeidet videreføres i forbindelse med implementering av nytt saks-/arkivsystem første halvår 2025. |
VA-Myndighet VA-Forvaltning |
Trainee Vann Stavanger kommune sammen med IVAR IKS og Sandnes kommune har en periode deltatt i det nasjonale trainee-programmet Trainee Vann. Dette videreføres i 2025. |
VA-Forvaltning |
Standardisering av tilskudd til materialkostnader Der det er hensiktsmessig og riktig kan kommunen inngå avtale om å dekke deler av materialkostnadene for tiltak initiert av andre, men der kommunen har stor egeninteresse av tiltaket. I 2024 startet en gjennomgang av ordningen med sikte på å etablere en standardisert tilskuddordning heller enn å betale medgåtte utgifter. Dette ferdigstilles i 2025. |
VA-Forvaltning |
Nytt gebyrsystem Norconsult digital har varslet at de fra slutten av 2026 legger ned fagsystemet som i dag benyttes til blant annet fakturering av gebyr for vann, avløp, slam og renovasjon, ISY ProAktiv. Arbeid med anskaffelse av nytt system prioriteres i 2025. |
VA-Myndighet Renovasjon |
Fjernavlesning vannmålere Etter pilotprosjekt for fjernavlesning av vannmålere, som ble avsluttet i 2023, ble det medio 2024 gjennomført en markedsdialog for å kartlegge hvilke løsninger for fjernavlesning som finnes i markedet. Informasjon fra markedsdialogen benyttes nå som grunnlag for utarbeidelse av kravspesifikasjon for en anskaffelse av system for overføring og mottak av data fra fjernavleste vannmålere. Anskaffelsen planlegges gjennomført første halvår 2025 og prosessen gjennomføres i samarbeid med Innovasjon og støttetjenester. Alle vannmålere som nå installeres hos kommunens abonnenter er tilrettelagt for fremtidig fjernavlesning. |
VA-Myndighet |
HMS-kvalitet Løpende oppgaver gjennom året:
|
Adm stab |
Klimagassutslipp Avdelingen bidrar til å redusere utslipp ved å legge til rette for bruk av bærekraftige systemvalg og grøftefri ledningsfornyelse. Energiforbruket innen VA knytter seg i stor grad til anleggsvirksomhet og vannmengdene som blir transportert, og ved å vektlegge strategien med å fjerne vann på avveie (jfr. temaplan VA) er dette det viktigste grepet for å redusere energiforbruket i kommende år. Kjøretøyparken skiftes gradvis ut med mer utslippsfrie løsninger etter hvert som disse møter de nødvendige tekniske spesifikasjoner, men av beredskapsmessige årsaker vil det være nødvendig med flere alternativer. Avdelingen skal vurdere fortløpende mulighetene for å søke klimasatsmidler ol. støtteordninger knyttet til utskifting av maskiner og kjøretøy. Det er gitt tilsagn av Klimasatsmidler til å øke andelen utslippsfrie gravetjenester og til anskaffelse av utslippsfri rørinspeksjonsbil. |
Adm |
Teknologiutvikling og digitalisering Utviklingen i vannbransjen og avfallssektoren er avhengig av at de store offentlig aktørene tester ut og tar i bruk nye løsninger og bidrar til ønsket utvikling for å jobbe smartere, mer effektivt og gi høyere kvalitet. Noe av innovasjonen vil skje som en del av de ordinære investeringsprosjektene, men det settes også av midler til deltakelse i innovasjons- og teknologiutviklingsprosjekter lokalt i egenregi og nasjonalt i samarbeid med Norsk vann og andre aktører. |
VAR |
Faglige nettverk For å heve kompetansenivået i organisasjonen og for å være med å påvirke og løfte utviklingen innen fagene, deltar VAR-avdelingen i lokale, nasjonale og internasjonale faglige nettverk. Vi ønsker å være synlige innen fagmiljøet og å bidra med innlegg på seminarer og konferanser, artikler i faglige tidsskrifter og å bidra i arbeidsgrupper og felles prosjekter når det er aktuelt. |
VAR |
5.5 Kommunikasjon
TEMA | ANSVARLIG SEKSJON |
Brukerundersøkelse Brukerundersøkelse gjennomføres hvert andre år. I 2023 ble det for første gang gjennomført en felles undersøkelse for hele fagområdet VAR. Det tas sikte på felles undersøkelse også for 2025. |
VA-Myndighet Renovasjon |
Tekstil Informere innbyggerne om valgt løsning i regionen. |
Renovasjon |
Avfallssortering og hytterenovasjon Informere om krav til og ordninger for sortering av avfall fra hytter. |
Renovasjon |
Optimalisere kvaliteten på kildesortert matavfall Informere og motivere innbyggerne til å sortere matavfallet så godt som mulig. |
Renovasjon |
6. Årshjul IK-HMS
MÅNED | TEMA |
Januar | HMS-mål, etiske retningslinjer og organisering (ansvar, oppgaver og myndighet) |
Februar | ROS-analyse, risikovurdering og SJA, kjemikaliehåndtering (revidere kjemikalieregister og risikovurdering) |
Mars | Drift, kontroll og vedlikehold (arbeidsutstyr, teknisk utstyr og sikkerhetsinnretninger) |
April | Dokumentstyring, arbeidsprosesser og dokumentasjon (revidere prosedyrer, rutiner, dokumenter og prosesskart) |
Mai | Støv, arbeid i høyden, støy, vibrasjoner, ergonomi og verneutstyr (forebyggende HMS-arbeid; fysisk arbeidsmiljø) |
Juni | Trafikksikker kommune, opplæring, kompetanse og bevissthet (sertifikater/kurs, sikkerhetsinformasjon, områderettet, dokumentert, utstyrsspesifikk opplæring) |
August | Psykososialt arbeidsmiljø |
September | Tjenesteutsetting – Avtaler, samordning og koordinering ovenfor andre arbeidstakere (byggherre, entreprenører, IKS, foretak, innleie) |
Oktober | Revidering og oppfølging av ROS og risikovurdering. Kartlegging og håndtering av risiko (fareidentifikasjon, risikovurdering og handlingsplan). Nasjonal sikkerhetsmåned. |
November | Beredskap og sikkerhetstiltak (planlegging, øvelse, evaluering og læring). Vold og trusler om vold. |
Desember | Måling, evaluering og revisjon (Gjennomgang og evaluering av IK-HMS-systemet). Rus og avhengighet |
7. Beredskap
TILTAK | ANSVARLIG SEKSJON |
Kartlegging nødvann Vi har behov for en kartlegging av skoler og kirker på Finnøy og Rennesøy for eventuell utsetting av nødvann. Denne kartleggingen er gjennomført for Stavanger, men må også omfatte deler av nye Stavanger kommune. |
Adm |
Kartlegging fysisk sikring Vi skal kartlegge den fysiske sikringen til våre VA-fasiliteter, for å se om vi trenger å sikre eiendom på en bedre måte. |
Adm |
Kompetanse Administrasjonen skal få opplæring i bruk av det nye beredskapsverktøyet RAYVN. |
Adm |