PC: Hold Ctrl-tasten nede og trykk på + for å forstørre eller - for å forminske.
Mac: Hold Cmd-tasten (Command) nede og trykk på + for å forstørre eller - for å forminske.

Talende web har to lesemoduser:

Pek og lytt

Når ikonet med fingeren på er markert, leser Talende Web opp teksten du peker på, samtidig som du får en visuell tilbakemelding.

Marker og lytt

Markere teksten og deretter klikk på play-knappen for å få den opplest

  1. Hjem
  2. Bolig og bygg
  3. Vann og avløp
  4. Årsplan for vann, avløp og renovasjon

Årsplan for vann, avløp og renovasjon

Oppdatert: 23.01.2025 12.10.05
Fire bilder som representerer vann, avløp og renovasjon

1. Innledning

Vann, avløp og renovasjon (VAR-avdelingen) har hovedansvaret for utbygging, forvaltning, drift og vedlikehold av Stavanger kommunes vann- og avløpsanlegg, forvaltning av avfall fra kommunens innbyggere, samt slamtømming av private slamavskillere. Avdelingen har også myndighetsoppgaver hjemlet i lovverk knyttet til fagområdene.   

Ved full bemanning har avdelingen 70 ansatte fordelt på fire seksjoner: Renovasjon, VA-Drift, VA-Myndighet og VA-Forvaltning. Avdelingen har en bestillerfunksjon i forhold til VA-investeringsprosjekter som utføres av Utbyggingsavdelingen og i forhold til innsamling av avfall som utføres av Renovasjonen IKS. IVAR IKS har ansvar for levering av rent vann til kommunen og bærekraftig sluttbehandling av avfall og avløp.  

Årsplanen er bindeleddet mellom HØP og avdelingens aktiviteter og investeringer, men den er ikke uttømmende. Prioriterte oppgaver og mål for tjenestene framgår av planene "Vann i Stavanger 2024-2035" og ressurs- og avfallsplanen for IVAR-regionen.  
 

Prioriterte oppgaver for VA i "Vann i Stavanger 2024-2035"  

  • å redusere vann på avveie
  • fornyelse av ledningsnettet  
  • klimatilpasning og overvannshåndtering 
  • å bidra til å ivareta vannmiljøet  

Hovedmålet for avfallshåndteringen er å bidra til 

  • mer gjenvinning og kretsløpsføring av materialer 
  • en bedre utnyttelse av produktene (og dermed mindre avfall)
  • en sektorovergripende forvaltning av materialstrømmer 

Klima, miljø og bærekraft 
VAR-avdelingen sørger for rent drikkevann og forsvarlig avfalls- og avløpshåndtering i tråd med FNs bærekraftmål.  Vi bidrar til å redusere utslipp av forurensende stoffer gjennom systemene som vi har ansvar for, men skal også arbeide for å redusere energiforbruk og utslipp av klimagasser som følge av egne aktiviteter. Viktige mål i perioden vil være å:  

  • redusere energiforbruket  
  • bruke miljøvennlig energi  
  • redusere transportbehovet og vurdere valg av materiell og miljøbelastningen ved produksjon, montering, bruk og gjenbruk
  • øke samfunnets samlede ressurseffektivitet  

Sikkerhet og beredskap
VAR-avdelingen har ansvar for sikkerhet og beredskap innen VAR-tjenestene. Det foreligger ROS-analyser som revideres jevnlig. Beredskapsplaner oppdateres årlig og det skal jevnlig gjennomføres øvelser slik at organisasjonen i størst mulig grad er rustet for å håndtere akutte og uønskede hendelser.  

HMS
VAR-avdelingen skal tilrettelegge for et arbeidsmiljø som ivaretar helse, miljø og sikkerheten for alle ansatte. Dette innebærer at det skal være helsefremmende å gå på jobb og at den enkelte arbeidstaker skal ha en meningsfylt og faglig utviklende hverdag.   

Overordnet HMS-mål:

  • Vi skal planlegge, organisere og utføre våre oppgaver på en slik måte at det ikke oppstår skader på mennesker, materiell eller miljø.


Hvordan arbeider vi med omstilling
Stavanger kommune leverer VAR-tjenester av høy kvalitet og servicegrad til relativ lav kostnad når man sammenlikner med andre kommuner. Det som gir størst effekt ift effektivisering og utslipp er det langsiktige arbeidet med å redusere ressurser på avveie.

For å kunne møte nye krav og forventninger er det for VAR som for resten av kommunen vesentlig å kunne omstille driften slik at vi leverer gode tjenester og samtidig holder gebyrene på et bærekraftig nivå. 

I lys av dette vil vi kontinuerlig vurdere hvordan vi kan jobbe smartere, hvordan oppgavene er organisert og om vi bruker ressursene rett.   

2. Målstyring VAR

MÅL INDIKATOR RESULTAT     2024 MÅLKRAV     2025
Godt arbeidsmiljø,
sikre og trygge arbeidsplasser
Medarbeiderundersøkelse, gj.sn. (1) 4,14 >=4 (av 5) 
Sykefravær(2) 3,2 %  < 4,5 %
Personskader (med fravær) 0 0
HMS-aktiviteter i HMS-planen  gjennomført​ 100 % 100 %
Tilfredse brukere (3) Tilfredshet med avløpstjenesten 81 > 70 av 100
Tilfredshet  med vannforsyningstjenesten  85 > 70 av 100
Tilfredshet med renovasjonstjenesten 81  >70 av 100
Sikker og god vannforsyning Vannkjøp fra IVAR (mill m3) 16,9  16,5
Akutte vannbrudd 6 0
Avvik vannkvalitet  fysisk/kjemisk  (pH/farge)/bakteriologisk (E. coli) 0 0
Fornyelse vannledninger (m)
6344 8000 
Redusere forurensing, forsvarlig 
avløps
håndtering
Levert avløpsmengde til IVAR (mill m3) 29,2 25,8
Overløpsdrift 3,2 3,0 %
Fornyelse avløpsledninger (m) 7617 7200 
God ressursutnyttelse, 
forsvarlig avfalls-håndtering
Utsorteringsgrad, husholdningsavfall  62 % 75 %
Materialgjenvinningsgrad-  husholdningsavfall  51 % 75 %
Avfallsmengde pr person  385 kg 300 kg
Bestillinger av farlig  avfall- hentavfall  2043 2 000
Hjemmekompostering uten brun  beholder 840 1 000
Redusere klimakonsekvenser Utslippsfrie kjøretøy (4) 37 % 60 %
Energiforbruk avløpsstasjoner (MWh) 3009  
Energiforbruk vannstasjoner (MWh) 550 -
CO2 energiforbruk VA-stasjoner (tonn) (5)   2131 -
Intern energiproduksjon  (MWh) 1320 -
Klimagassutslipp vann og avløp (kg CO2/innb.) (6) kommer -
1. Resultat fra sist undersøkelse i 2024. 
2. Sykefravær er oppdatert tom. oktober.
3. Sist undersøkelse i 2023.
4. Målet for 2030, basert på at vi må beholde noen dieselbiler pga beredskap. 
5. Basert på 599 g CO2/kWh (nasjonal varedeklarasjon 2023). 
6. Omfatter kun egen drift /vedlikehold/investering (ikke inkl. IVAR-anlegg). Basert på klimagassregnskap utarbeidet av Norsk vann som er under utprøving. 
 

 

2.1 Målstyring VA-drift og vedlikehold

AVDELING OPPGAVE RESULTAT 2024 MÅL 2025
Vann Spyling/rengjøring vannledning 42,6 km 50 km
Kontroll kummer 736 stk 800 stk
Lekkasjesøk 685 km 750 km
Avløp Spyling/rengjøring avløpsledning 32,5 km 30 km
Rørinspeksjon 33,7 km 30 km
Stasjonsdrift Hovedkontroll 224 stk 220 stk
Elektrokontroll 234 stk 220 stk
 

3. Økonomi

3.1 Gebyrendringer

Finansiering av vann, avløp, renovasjon og slam dekkes via gebyr, og regnskapene skal – sett over en femårsperiode – gå i balanse (selvkostprinsippet).  

GEBYR ENDRING
Vann + 8 %
Avløp + 11 %
Renovasjon + 12 %
Slam + 10 %

I handlings- og økonomiplan 2025-2028 legges til grunn moderat årlig økning i renovasjonsgebyr. Dette forutsettes å dekke inn eksterne prisøkninger på innsamling og behandling av avfall, nye renovasjonstjenester og innsamlingsordninger (ordninger for innsamling av plast og hageavfall), samt inndekning av akkumulerte underskudd på kommunens selvkostfond for renovasjon. 

Handlings- og økonomiplanen legger opp til økning i gebyrene for vann- og avløp som innebærer at akkumulert overskudd på fond er brukt opp. Økningen er ennå etterslepet av den kraftige økningen i enhetsprisene til IVAR i perioden 2022-2025, men også noe pga. den generelle pris- og lønnsveksten. 

I gebyrregulativet for 2025 vil årsgebyr for vann og avløp bli vurdert nærmere med tanke på å justere omregningsfaktor fra areal til volum for abonnenter uten vannmåler. Oppgaven er utsatt fra 2024.  

Overføringene til IVAR utgjør en vesentlig del av driftskostnadene innen VAR (44 %), og for avfallsinnsamling utgjør overføring til Renovasjonen IKS rundt 44 % av driftskostnadene. Vår evne til å redusere vannlekkasjer, fjerne overvann/fremmedvann fra avløpsnettet, redusere og sortere avfall er derfor av stor betydning for det økonomiske resultatet, og dermed gebyrnivået.  

3.2 Driftsbudsjett

Budsjettet for 2024 fra forrige årsplan er lagt ved for å synliggjøre endringene som fører til gebyrøkninger.

Alle summer er i 1000 kr (basert på opprinnelig budsjett).
 

VANN
2024
2025
Lønn
31 707
34 559
Drift/vedlikehold inkl. overføringer/erstatninger
35 195
39 173
Teknologiutvikling (1)
500
500
Kjøp av vann fra IVAR
121 891
133 522
Finansutgifter
75 089
72 783
Gebyrgrunnlag (sum) 
264 382
280 537
Gebyrinntekter 
-264 382
-280 537
Dekningsgrad
100 %
100 %
AVLØP
2024
2025
Lønn
32 168
36 556
Drift/vedlikehold inkl overføringer/erstatninger
32 183
32 389
Teknologiutvikling (1)
500
500
Driftsfinansiert ledningsfornyelse (2)
9 000
14 000
Utgifter ved pålegg om tilknytning (3)  4 000 4 000
Levering av avløp til IVAR
157 972
159 493
Finansutgifter
115 465
113 213
Gebyrgrunnlag (sum) 
351 288
360 151
Gebyrinntekter 
-339 527
-360 151
Dekningsgrad 
96,7 %
100 %
RENOVASJON
2024
2025
Lønn
7 580
8 075
Drift/vedlikehold inkl overføringer/erstatninger
16 020
15 280
Avfallsinnsamling av Renovasjonen IKS
117 600
140 900
Levering av avfall til IVAR inkl gebyr
121 883
123 883
Finansutgifter
21 537
29 140
Gebyrgrunnlag (sum) (4)
284 620
317 278
Gebyrinntekter (4)
-284 620
-317 278
Dekningsgrad 
100 %
100 %
SLAM
2024
2025
Gebyrgrunnlag: (Driftskostnader inkl. lønn) 
5 010
5 353
Gebyrinntekter 
-5 010
5 353
Dekningsgrad 
100 %
100 %
1. Deltakelse i innovasjons- og teknologiutviklingsprosjekter i egenregi og nasjonalt i samarbeid med Norsk vann og andre aktører. 
2. Gjelder størmperenovering av avløpsledning. Rehabiliteringsløsninger innen avløp er definert som vedlikehold og finansieres over driftsbudsjettet.
3. Gjelder oppfølging av temaplan for tilknytning til offentlig avløp.
4. Inkluderer salg av nedgravde containere, samt diverse refusjoner fra andre kommuner. 




4. Investeringsprosjekter

I henhold til planene Vann i Stavanger 2024-2035, samt vedtatt Handlings- og økonomiplan 2025-2028, legges det opp til omfattende investeringer innen VAR. Vedtatt investeringsbudsjett for VAR i 2025 er på 213 mill kr og omtale av de ulike postene finnes i investeringstabell (framsikt.net).

For vann og avløp gjennomføres investeringene primært av Utbyggingsavdelingen på bestilling fra VAR-avdelingen. Bestillingen baseres på overordnede planer og ulike utredninger med fire års plan for fornyelse som rulleres årlig.

Her vises en oversikt over prosjektene som er bestilt med aktivitet i 2025.

5. Prioriterte oppgaver i 2025

5.1 Vannforsyning

TILTAK ANSVARLIG SEKSJON
Innsatsområder 
Innsatsområder for kontroll/rengjøring og dokumentasjon av hovedledninger og vannkummer omfatter sonene 401 Friheim, 502 Gausel, 503 Forus og 504 Gausel høy, samt ferdigstille sone 204 Hillevåg og 205 Vaulen.   
VA-Drift
Kamerainspeksjon sjøledninger 
Sjøledningene inspiseres for å registrere tilstand og avdekke eventuelt behov for reparasjon. 

  • VL16584 Talgje - Rennesøy
  • VL170394 Talgjefjorden
VA-Drift

Oppgradering stasjoner og basseng 

  • Ferdigstille oppgradering av Hinna vannbasseng
  • Nye automasjonsskap på PV166 Østhusvik og PV505 Kvibakken
  • Oppussing innvendig og nye pumper og automasjonsskap på PV508 Jernalderveien
  • Oppgradering av HB05 Bru høydebasseng
VA-Drift
Prøvetakingsprogram Vann 
Ihht drikkevannsforskriften tas det ukentlige vannprøver på ledningsnettet. Prøvetakingsplan ligger i TQM.
VA-Drift

 

5.2 Avløp, overvann og vannmiljø

TILTAK ANSVARLIG SEKSJON
Innsatsområder spyling og rørinspeksjon 
Rørene inspiseres for å registrere eventuelle skader, feilkoblinger og avdekke behov for reparasjon eller utskifting. Spyling utføres for å forebygge driftsproblemer. Fokus på sone 205 Kannik og Lagård og sone 226 Ullandhaug og Bekkefaret.
VA-Drift
Oppgradering avløpspumpestasjoner 
Fornyelse av PLS og automasjonsskap: PA304 Dusavik, PA303 Thorsastraen, PA302 Dusavikbasen, PA574 Sjøhagen, PA519 Forusskogen, PA424 Hestnes, PA456 Sandal terasse, PA570 Krokenesveien, PA135 Prestastø, MA201 Fjellhallen.  

Oppgradering og oppussing:  PA559 Lagerveien, PA133 Hundvåg ring, PA129 Ordfører Scheies gate, PA572 Breiflåtveien, PA426 Donevigå. PA137 Engøyklubben, PA443 Madlalia, PA 134 Færingbakken, PA550 Equinor.
VA-Drift
Evaluering separeringsordning 
Stavanger kommune har en egen ordning for separering av fellesavløp, sist justert i forbindelse med kommune-sammenslåingen i 2020. Ordningen fungerer meget godt, men i enkelte saker kan det være uklart hvorvidt kommunen skal stå for separering eller om dette vil tillegges den enkelte huseier. Med denne bakgrunn skal ordningen evalueres i 2025.
 
VA-Myndighet
VA-Forvaltning
Revidere system for overløpskartlegging
Metoden for kartlegging av overløp skal justeres slik at også bading på ønskede steder som ikke i dag er definert som offentlige badeplasser innpasses, i tillegg til at sårbare naturtyper skal inngå i kartleggingen.
VA-Forvaltning
Overvannsveileder og veileder for VA-rammeplaner 
Arbeidet med å revidere veileder for VA-rammeplaner startet i 2024. Dette arbeidet vil fortsette i 2025 i samarbeid med Sandnes kommune. Denne veilederen henger tett sammen med krav og veiledning til overvannshåndtering. Det vil bli gjort en grundig gjennomgang av disse forholdene som vil inkludere informasjon til huseiere om hva de kan gjøre for å bidra til klimatilpasset overvannshåndtering.
VA-Forvaltning
Utredning overvannstunnel fra Mosvannet 
Vann fra Mosvannet som ledes inn på fellesavløp er den største enkeltkilden til fremmedvann og overløpsutslipp i Stavanger. I 2025 skal behovet for en egen overvannstunnel for å avlaste dette vannet til sjø avklares. 
VA-Forvaltning
Utredning rensedistrikt og behov for tiltak på kommunale slamavskillere 
I kommunedelene Rennesøy og Finnøy finnes det flere kommunale slamavskillere. I 2025 skal tilhørende rensedistrikt til hvert anlegg defineres og behov for tiltak på selve slamavskillerne og  eventuelt nye utslippstillatelser avklares. 
VA-Forvaltning
Resipientundersøkelse 
I 2025 er det Hålandsvatnet, Mosvatnet, Breiavatnet, Lille Stokkavatnet og Store Stokkavatnet som skal undersøkes i Jæren vannområdes samlede resipientundersøkelse i ferskvann. Kystundersøkelsen som gjennomføres hvert 6. år ble gjennomført i 2024 og rapport leveres i 2025. Dette er et samarbeid mellom kommunene Stavanger, Sandnes, Randaberg og Sola.
VA-Forvaltning
Hålandsvatnet 
VAR deltar i et 3-årig samarbeidsprosjekt (2023-2025) for forbedring av vannkvaliteten i vannet. Det gjenstår 15 boliger i Stavangers del av nedslagsfeltet med privat avløpsrensing. Disse blir pålagt tilknyttet nytt kommunalt ledningsnett i Øygardsveien i 2025. Sammen med Landbrukskontoret fortsetter vi med tilsyn på eiendommene i nedslagsfeltet. 
VA-Forvaltning
VA-Myndighet
Kartlegging private avløpsanlegg 
Lokal forskrift for utslipp fra mindre avløpsanlegg, felles for kommunene i Jæren vannområde, har en bestemmelse som gjør at en stor del av de private avløpsanleggene i kommunen vil være å anse som ulovlige fra 2027. Gjennom 2025 vil man kartlegge status for de private avløpsanleggene som igjen vil danne grunnlag for videre oppfølging. Det er ca 2700 slike anlegg i kommunen. 
VA-Myndighet
Digitalisering søknadsprosess utslippstillatelse 
I 2024 ble ny datamodul, Utslipp, bestilt i Gemini Privat. Dette verktøyet skal sørge for at søknadsprosessen for utslippstillatelser, private avløpsanlegg, blir digitalisert på linje med annen søknadsbehandling på seksjonen, for eksempel tilknytning til offentlig ledning og påslippstillatelser. Modulen inneholder også mulighet for rutestyring av slamtømming. VA-myndighet har i dag ansvar for tømming av ca 3600 store og små slamavskillere. Ny modul implementeres i løpet av 2025. 
VA-Myndighet
Avløp i områder med spredt bebyggelse (unntatt ved Hålandsvatnet) 
I tråd med Temaplan for tilknytning til offentlig ledningsnett i nedslagsfeltet til SNJ vil det også i 2025 bli arbeidet med å få eiendommer i nevnte nedslagsfelt tilknyttet offentlig avløpsledning og på den måten fjerne enkeltutslipp. I de tilfeller der man blir gjort oppmerksom på avløpsforhold som utgjør en forurensningsfare vil det bli krav om tilknytning til offentlig ledningsnett selv om det ihht temaplanen for tilknytning ikke er lagt opp til dette før senere i prosessen. I de områdene der det ikke er etablert offentlige avløpsledninger, og det ikke foreligger konkrete planer for slik etablering, pålegges utbedring/utskiftning av private avløpsanlegg der disse ikke er i tilfredsstillende stand.

VA-Myndighet

 

5.3 Renovasjon

TILTAK ANSVARLIG SEKSJON
Ombruk på hentavfall.no
En ny bestillingsmodul for ombruksgjenstander på hentavfall.no er utviklet, men ikke ennå tatt i bruk. Løsningen kan bli en del av innsamlings- og mottakstilbudet for varer til R:Elsk, IVARs nye bærekraftsenter for ombruk. Finansiering av ordningen må avklares med IVAR IKS. 

Målet er å lansere ordningen i 2025.  
Renovasjon, IVAR IKS og Sandnes kommune m.fl. 
Ny innsamlingsordning for ødelagte tekstiler
Fra 1.1.2025 må alle kommuner ha en innsamlingsordning for tekstiler, klær og sko. Det må skilles mellom tekstiler til ombruk og tekstiler til materialgjenvinning. 
EU-regelverk- Miljødirektoratet (miljodirektoratet.no)
Høring om nye krav til kildesortering av avfall- Miljødirektoratet (miljodirektoratet.no)

I 2025 lanseres en innsamlingsordning for ødelagte tekstiler. Kommunen samarbeider med Sandnes kommune, IVAR IKS og tekstilinnsamlerne Fretex, UFF, NLM miljø, Norge Gir og Fileks om ny ordning. Innsamlerne skal ta imot ødelagte tekstiler i poser merket Ø (ødelagte tekstiler) i dagens tekstilbokser for ombruk. Ø-posen leveres så til Fretex for sortering i 3 fraksjoner: materialgjenvinning, tekstiler til ombruk/reparasjon og restavfall. Oppstart ca mars. 

IVARs gjenvinningsstasjoner tar imot ødelagte tekstiler. 
Renovasjon, IVAR IKS og Sandnes kommune m.fl. 
Revitalisere konseptet restevenn- redusere matsvinn i husholdningene
I januar 2024 la Matsvinnutvalget fram sin rapport om hvordan Norge kan halvere matsvinnet innen 2030. Utvalget la også fram forslag til en ny matkastelovgivning. Regjeringens forslag til ny matkastelov er sendt ut på høring. 

Redusere matsvinn er et av de viktigste og enkleste tiltak en husholdning kan foreta seg for å redusere avfallsmengden ned mot Klima- og miljøplanens mål om 300 kg avfall per innbygger og år. 

Stavanger kommune har sammen med IVAR IKS og Sandnes kommune utviklet nettsiden Restevenn. 

VAR har søkt om midler til å relansere Restevenn. Dersom midlene blir tildelt, vil vi i 2025 gjenoppta arbeidet med Restevenn som et middel for å redusere matsvinn i husholdninger.
Renovasjon, Klima og miljø, IVAR IKS og Sandnes kommune
Renovasjonsløsning for hytter
Stavanger kommune har rundt 1500 hytteabonnenter. I henhold til nye endringer i avfallsforskriften, skal også fritidsboliger kildesortere papp/papir, glassemballasje og matavfall. Sortering av disse avfallsfraksjonene kan ikke erstattes av sentralsortering. Kompostering av matavfall anses som kildesortering. Ut fra kostnader, praktisk tilrettelegging og små avfallsmengder, kan enkelte øyer få dispensasjon fra krav om avfallssortering.

I løpet av 2025 skal vi utrede hytterenovasjonsløsningene. Formålet er å utvide kildesorteringen og effektivisere innsamlingen.
Renovasjon, Renovasjonen IKS
Oppfølging av forsøpling i offentlig rom
Forsøpling rundt innsamlingspunkter for husholdningsavfall har blitt et økende problem og i 2024 var de totale utgiftene knyttet til forsøpling på ca. 3,4 mill. kr (inkl. mva):

  • Daglig rydderunde ved nedgravde containere i de mest utsatte områdene utgjør kr 2 mill.
  • Kostnader til kameraovervåking utgjør kr 1,2 mill
  • Ekstraordinær opprydding utgjør ca. kr 250.000
I 2025 vil vi jobbe videre med å redusere forsøpling. For å styrke innsatsen har vi søkt om eksterne midler som kan bidra til å finansiere flere tiltak for å forebygge forsøpling.
VAR, Idrett og utemiljø
Rullering av Avfalls- og ressursplan IVAR og IVAR-kommunene
Regionens Avfalls- og ressursplan legger føringer for renovasjonsvirksomheten og planen som foreligger hadde planhorisont til 2022. I løpet av 2025 er det planlagt å utarbeide forslag til ny plan i regi av IVAR IKS og i samarbeid med andre kommuner. Som følge av denne planen, nye forskrifter og annet overordnet planverk som for eksempel Klima- og miljøplanen, vurderes det å utarbeide en egen temaplan for avfall i Stavanger som beskriver administrasjonens aktiviteter framover.
IVAR IKS, Stavanger kommune og Sandnes kommune
Optimalisere kvaliteten på kildesortert matavfall
Ordningen emd å skille matavfall og hageavfall er gjennomført i fullskala. IVAR IKS foretar kontroll av alle leveranser av matavfall til biogassanlegget på Grødaland og fakturerer ihht om leveransene blir registrert som rene eller urene. For Stavanger utgjør differansen mellom rent og urent potensielt mer enn 10 mill. kr.

Vi har i 2024 sett av kvaliteten på matavfallet ble merkbart dårligere i hagesesongen. Det vil derfor i 2025 være behov for kontinuerlig informasjon for å rettlede og motivere innbyggerne til å sortere matavfallet så godt som mulig.
Renovasjon, Renovasjonen IKS og IVAR IKS

 

5.4 Planlegging og administrasjon

TILTAK ANSVARLIG SEKSJON
Organisering av arbeid 
Administrasjonen i VAR-avdelingen er liten sammenliknet med andre store kommuner. For å håndtere de økende kravene og forventningene fra myndigheter, politikere og innbyggere må de knappe VAR-faglige ressursene utnyttes godt. 

For å utnytte kapasiteten og kompetansen i avdelingen optimalt ved å avlaste de VAR-faglige ressursene vil det være behov for å vurdere organisering og kapasitet med tanke på ansvar og oppgaver.

VAR
Innføre Vannstandard i Stavanger 
Arbeidet med ny vannstandard startet i 2024 og vil avsluttes i 2025 med politisk behandling og effektuering. 
VA-Forvaltning
Nytt sakssystem og rutiner ifm. Byggesak 
Byggesak har tatt initiativ til å se på rutiner/saksflyt i byggesakene, ihht plan- og bygningsloven er det krav om at vann og avløp skal være sikret før byggetillatelse kan gis. Det sees også på rutiner for behandling av tekniske planer der det skal opparbeides kommunaltekniske anlegg av private utbyggere. Arbeidet videreføres i forbindelse med implementering av nytt saks-/arkivsystem første halvår 2025. 
VA-Myndighet
VA-Forvaltning
Trainee Vann 
Stavanger kommune sammen med IVAR IKS og Sandnes kommune har en periode deltatt i det nasjonale trainee-programmet Trainee Vann. Dette videreføres i 2025. 

VA-Forvaltning
Standardisering av tilskudd til materialkostnader 
Der det er hensiktsmessig og riktig kan kommunen inngå avtale om å dekke deler av materialkostnadene for tiltak initiert av andre, men der kommunen har stor egeninteresse av tiltaket. I 2024 startet en gjennomgang av ordningen med sikte på å etablere en standardisert tilskuddordning heller enn å betale medgåtte utgifter. Dette ferdigstilles i 2025.   

VA-Forvaltning
Nytt gebyrsystem 
Norconsult digital har varslet at de fra slutten av 2026 legger ned fagsystemet som i dag benyttes til blant annet fakturering av gebyr for vann, avløp, slam og renovasjon, ISY ProAktiv. Arbeid med anskaffelse av nytt system prioriteres i 2025
VA-Myndighet
Renovasjon
Fjernavlesning vannmålere 
Etter pilotprosjekt for fjernavlesning av vannmålere, som ble avsluttet i 2023, ble det medio 2024 gjennomført en markedsdialog for å kartlegge hvilke løsninger for fjernavlesning som finnes i markedet. Informasjon fra markedsdialogen benyttes nå som grunnlag for utarbeidelse av kravspesifikasjon for en anskaffelse av system for overføring og mottak av data fra fjernavleste vannmålere. Anskaffelsen planlegges gjennomført første halvår 2025 og prosessen gjennomføres i samarbeid med Innovasjon og støttetjenester. Alle vannmålere som nå installeres hos kommunens abonnenter er tilrettelagt for fremtidig fjernavlesning.
VA-Myndighet
HMS-kvalitet 

Løpende oppgaver gjennom året:

  • Risikovurdering​ 
  • Informasjonssikkerhet
  • Gjennomgang av innmeldte hendelser, nestenulykker, skader og forbedringsforslag​
  • HMS-møter 
  • Oppfølging av sykefravær

Adm stab
Klimagassutslipp 
Avdelingen bidrar til å redusere utslipp ved å legge til rette for bruk av bærekraftige systemvalg og grøftefri ledningsfornyelse. Energiforbruket innen VA knytter seg i stor grad til anleggsvirksomhet og vannmengdene som blir transportert, og ved å vektlegge strategien med å fjerne vann på avveie (jfr. temaplan VA) er dette det viktigste grepet for å redusere energiforbruket i kommende år.

Kjøretøyparken skiftes gradvis ut med mer utslippsfrie løsninger etter hvert som disse møter de nødvendige tekniske spesifikasjoner, men av beredskapsmessige årsaker vil det være nødvendig med flere alternativer.

Avdelingen skal vurdere fortløpende mulighetene for å søke klimasatsmidler ol. støtteordninger knyttet til utskifting av maskiner og kjøretøy. Det er gitt tilsagn av Klimasatsmidler til å øke andelen utslippsfrie gravetjenester og til anskaffelse av utslippsfri rørinspeksjonsbil.
Adm
Teknologiutvikling og digitalisering 
Utviklingen i vannbransjen og avfallssektoren er avhengig av at de store offentlig aktørene tester ut og tar i bruk nye løsninger og bidrar til ønsket utvikling for å jobbe smartere, mer effektivt og gi høyere kvalitet. Noe av innovasjonen vil skje som en del av de ordinære investeringsprosjektene, men det settes også av midler til deltakelse i innovasjons- og teknologiutviklingsprosjekter lokalt i egenregi og nasjonalt i samarbeid med Norsk vann og andre aktører. 
VAR
Faglige nettverk
For å heve kompetansenivået i organisasjonen og for å være med å påvirke og løfte utviklingen innen fagene, deltar VAR-avdelingen i lokale, nasjonale og internasjonale faglige nettverk. Vi ønsker å være synlige innen fagmiljøet og å bidra med innlegg på seminarer og konferanser, artikler i faglige tidsskrifter og å bidra i arbeidsgrupper og felles prosjekter når det er aktuelt.
VAR

 

5.5 Kommunikasjon

TEMA ANSVARLIG SEKSJON
Brukerundersøkelse 
Brukerundersøkelse gjennomføres hvert andre år. I 2023 ble det for første gang gjennomført en felles undersøkelse for hele fagområdet VAR. Det tas sikte på felles undersøkelse også for 2025. 
VA-Myndighet
Renovasjon
Tekstil
Informere innbyggerne om valgt løsning i regionen.  
Renovasjon
Avfallssortering og hytterenovasjon
Informere om krav til og ordninger for sortering av avfall fra hytter. 
Renovasjon
Optimalisere kvaliteten på kildesortert matavfall
Informere og motivere innbyggerne til å sortere matavfallet så godt som mulig.
Renovasjon

 

6. Årshjul IK-HMS

MÅNED TEMA 
Januar HMS-mål, etiske retningslinjer og organisering (ansvar, oppgaver og myndighet)
Februar ROS-analyse, risikovurdering og SJA, kjemikaliehåndtering (revidere kjemikalieregister og risikovurdering)  
Mars Drift, kontroll og vedlikehold (arbeidsutstyr, teknisk utstyr og sikkerhetsinnretninger)
April Dokumentstyring, arbeidsprosesser og dokumentasjon (revidere prosedyrer, rutiner, dokumenter og prosesskart) 
Mai Støv, arbeid i høyden, støy, vibrasjoner, ergonomi og verneutstyr (forebyggende HMS-arbeid; fysisk arbeidsmiljø) 
Juni Trafikksikker kommune, opplæring, kompetanse og bevissthet (sertifikater/kurs, sikkerhetsinformasjon, områderettet, dokumentert, utstyrsspesifikk opplæring) 
August Psykososialt arbeidsmiljø
September Tjenesteutsetting – Avtaler, samordning og koordinering ovenfor andre arbeidstakere (byggherre, entreprenører, IKS, foretak, innleie) 
Oktober Revidering og oppfølging av ROS og risikovurdering. Kartlegging og håndtering av risiko (fareidentifikasjon, risikovurdering og handlingsplan)​. Nasjonal sikkerhetsmåned. 
November Beredskap og sikkerhetstiltak (planlegging, øvelse, evaluering og læring). Vold og trusler om vold. 
Desember Måling, evaluering og revisjon (Gjennomgang og evaluering av IK-HMS-systemet). Rus og avhengighet 

 

7. Beredskap

TILTAK ANSVARLIG  SEKSJON
Kartlegging nødvann
Vi har behov for en kartlegging av skoler og kirker på Finnøy og Rennesøy for eventuell utsetting av nødvann. Denne kartleggingen er gjennomført for Stavanger, men må også omfatte deler av nye Stavanger kommune.
Adm
Kartlegging fysisk sikring
Vi skal kartlegge den fysiske sikringen til våre VA-fasiliteter, for å se om vi trenger å sikre eiendom på en bedre måte. 
Adm
Kompetanse
Administrasjonen skal få opplæring i bruk av det nye beredskapsverktøyet RAYVN. 
Adm

8. Organisasjonsplan

Organisasjonskart over vann, avløp og renovasjon i 2025