Årsplan for vann, avløp og renovasjon (under oppdatering)
1. Innledning (2024)
Vann, avløp og renovasjon (VAR-avdelingen) har hovedansvaret for utbygging, forvaltning, drift og vedlikehold av Stavanger kommunes vann- og avløpsanlegg, forvaltning av avfall fra kommunens innbyggere, samt slamtømming av private slamavskillere. Avdelingen har også myndighetsoppgaver hjemlet i lovverk knyttet til fagområdene.
Ved full bemanning har avdelingen 70 ansatte fordelt på fire seksjoner inkludert en trainee og en lærling: Renovasjon, VA-Drift, VA-Myndighet og VA-Forvaltning. Avdelingen har en bestillerfunksjon i forhold til VA-investeringsprosjekter som utføres av Utbyggingsavdelingen og i forhold til innsamling av avfall som utføres av Renovasjonen IKS. IVAR IKS har ansvar for levering av rent vann til kommunen og bærekraftig sluttbehandling av avfall og avløp.
Årsplanen er bindeleddet mellom HØP og avdelingens aktiviteter og investeringer, men den er ikke uttømmende. Prioriterte oppgaver og mål for tjenestene framgår av kommunens hovedplaner for VA (pt. er det separate planer for Stavanger, Finnøy og Rennesøy) og ressurs- og avfallsplanen for IVAR-regionen.
Prioriterte oppgaver i hovedplan for VA
- å redusere vann på avveie
- fornyelse av ledningsnettet
- klimatilpasning og overvannshåndtering
- å bidra til å ivareta vannmiljøet
Hovedmålet for avfallshåndteringen er å bidra til
- mer gjenvinning og kretsløpsføring av materialer
- en bedre utnyttelse av produktene (og dermed mindre avfall)
- en sektorovergripende forvaltning av materialstrømmer
Klima, miljø og bærekraft
VAR-avdelingen sørger for rent drikkevann og forsvarlig avfalls- og avløpshåndtering i tråd med FNs bærekraftmål. Vi bidrar til å redusere utslipp av forurensende stoffer gjennom systemene som vi har ansvar for, men skal også arbeide for å redusere energiforbruk og utslipp av klimagasser som følge av egne aktiviteter. Viktige mål i perioden vil være å:
- redusere energiforbruket
- bruke miljøvennlig energi
- redusere transportbehovet og vurdere valg av materiell og miljøbelastningen ved produksjon, montering, bruk og gjenbruk
- øke samfunnets samlede ressurseffektivitet
Sikkerhet og beredskap
VAR-avdelingen har ansvar for sikkerhet og beredskap innen VAR-tjenestene. Det foreligger ROS-analyser som revideres jevnlig. Beredskapsplaner oppdateres årlig og det skal jevnlig gjennomføres øvelser slik at organisasjonen i størst mulig grad er rustet for å håndtere akutte og uønskede hendelser.
HMS
VAR-avdelingen skal tilrettelegge for et arbeidsmiljø som ivaretar helse, miljø og sikkerheten for alle ansatte. Dette innebærer at det skal være helsefremmende å gå på jobb og at den enkelte arbeidstaker skal ha en meningsfylt og faglig utviklende hverdag.
Overordnet HMS-mål:
- Vi skal planlegge, organisere og utføre våre oppgaver på en slik måte at det ikke oppstår skader på mennesker, materiell eller miljø.
2. Målstyring VAR (2024)
MÅL | INDIKATOR | RESULTAT 2023 | MÅLKRAV 2024 |
Godt arbeidsmiljø, sikre og trygge arbeidsplasser |
Medarbeiderundersøkelse, gj.sn. (1) | 4,4 | >=3,5 (av 5) |
Sykefravær(2) | 5,7 % | < 4,5 % | |
Personskader (med fravær) | 1 | 0 | |
HMS-aktiviteter i HMS-planen gjennomført | 97 % | >90 % | |
Tilfredse brukere | Tilfredshet med avløpstjenesten | 81 | > 70 av 100 |
Tilfredshet med vannforsyningstjenesten | 85 | > 70 av 100 | |
Tilfredshet med renovasjonstjenesten | 81 | >70 av 100 | |
Sikker og god vannforsyning | Vannkjøp fra IVAR | 15,9 mill. m3 | 16,9 mill. m3 |
Akutte vannbrudd | 4 | 0 | |
Avvik vannkvalitet – fysisk/kjemisk (pH/farge)/bakteriologisk (E. coli) | 0 | 0 | |
Fornyelse vannledninger (3) |
0,8 % | 8000 m | |
Redusere forurensing, forsvarlig avløpshåndtering |
Levert avløpsmengde til IVAR | 26,7 mill m3 | 26,0 mill m3 |
Overløpsdrift | 3,5 % | 3 % | |
Fornyelse avløpsledninger (3) | 1,1 % | 7200 m | |
God ressursutnyttelse, forsvarlig avfalls-håndtering |
Utsorteringsgrad- husholdningsavfall | 61,8 % | 75 % |
Materialgjenvinningsgrad- husholdningsavfall | 53 % | 75 % | |
Avfallsmengde pr person | 368 kg | 300 kg | |
Bestillinger av farlig avfall- hentavfall | 2 043 | 2 000 | |
Hjemmekompostering uten brun beholder | 840 | 1 000 | |
Redusere klimakonsekvenser | Utslippsfrie kjøretøy (interne) | 33 % | - |
Energiforbruk avløpsstasjoner (mWh) | 2 892 | ||
Energiforbruk vannstasjoner (mWh) | 872 | - | |
CO2 energiforbruk VA-stasjoner (tonn) | 1 890 | - | |
Intern energiproduksjon (mWh) | 1 499 | - | |
Klimagassutslipp vann og avløp (kg CO2/innb.) | 55 | - | |
1. Resultat fra sist undersøkelse i 2022, neste i 2024.
2. Sykefravær er oppdatert tom. november.
3. Fornyelse 2023 er rapportert utfra hovedplan 2019 (%), fra 2024 rapporteres ift ny temaplan 2024-2035 (meter).
2.1 Målstyring VA-drift og vedlikehold
AVDELING | OPPGAVE | RESULTAT 2023 | MÅL 2024 |
Vann | Spyling/rengjøring vannledning | 84 km | 50 km |
Kontroll kummer | 1014 stk | 1000 stk | |
Lekkasjesøk | 1042 km | 900 km | |
Avløp | Spyling/rengjøring avløpsledning | 30 km | 30 km |
Rørinspeksjon | 43 km | 30 km | |
Stasjonsdrift | Hovedkontroll | 220 stk | 220 stk |
Elektrokontroll | 220 stk | 220 stk |
3. Økonomi (2024)
3.1 Gebyrendringer
Finansiering av vann, avløp, renovasjon og slam dekkes via gebyr, og regnskapene skal – sett over en femårsperiode – gå i balanse (selvkostprinsippet).
GEBYR | ENDRING |
Vann | + 25,5 % |
Avløp | + 12 % |
Renovasjon | + 12 % |
Slam | + 11 % |
I handlings- og økonomiplan 2024-2027 legges til grunn moderat årlig økning i renovasjonsgebyr. Dette forutsettes å dekke inn eksterne prisøkninger på innsamling og behandling av avfall, nye renovasjonstjenester og innsamlingsordninger (jf. oversikt over prioriterte oppgaver), samt inndekning av akkumulerte underskudd på kommunens selvkostfond for renovasjon.
Handlings- og økonomiplanen legger opp til økning i gebyrene for vann- og avløp som innebærer at akkumulert overskudd på fond brukes opp i 2023-2024. Økningen skyldes hovedsakelig kraftig økning i enhetsprisene til IVAR i perioden 2022-2024, men også noe pga. den generelle pris og lønnsveksten (strøm og renter). IVAR sin prisøkning er forårsaket av stor prisvekst særlig rentekostnader og strømkostnader.
Overføringene til IVAR utgjør en vesentlig del av driftskostnadene innen VAR (48 %), og for avfallsinnsamling utgjør overføring til Renovasjonen IKS rundt 41 % av driftskostnadene. Vår evne til å redusere vannlekkasjer, fjerne overvann/fremmedvann fra avløpsnettet, redusere og sortere avfall er derfor av stor betydning for det økonomiske resultatet, og dermed gebyrnivået.
3.2 Driftsbudsjett
Budsjettet for 2023 fra forrige årsplan er lagt ved for å synliggjøre endringene som fører til gebyrøkninger.
Alle summer er i 1000 kr.
VANN |
2023 |
2024 |
Kjøp av vann fra IVAR |
109 286 |
121 886 |
Drift/vedlikehold (inkl lønn i 2023) |
62 887 |
35 200 |
Lønn |
|
31 707 |
Kapitalkostnader |
65 758 |
75 089 |
Teknologiutvikling (1) |
500 |
500 |
Gebyrgrunnlag (sum) |
238 431 |
264 382 |
Gebyrinntekter |
-205 926 |
-264 382 |
Dekningsgrad |
86,4 % |
100 % |
AVLØP |
2023 |
2024 |
Levering av avløp til IVAR |
178 472 |
157 972 |
Drift/vedlikehold (inkl lønn i 2023) |
60 451 |
32 183 |
Lønn |
|
32 168 |
Kapitalkostnader |
100 682 |
115 465 |
Teknologiutvikling (1) |
500 |
500 |
Driftsfinansiert ledningsfornyelse (2) |
9 000 |
9 000 |
Utgifter ved pålegg om tilknytning (3) |
0 |
4 000 |
Gebyrgrunnlag (sum) |
349 105 |
355 288 |
Gebyrinntekter |
-292 660 |
-339 527 |
Dekningsgrad |
83,8 % |
96,7 % |
RENOVASJON |
2023 |
2024 |
Levering av avfall til IVAR inkl gebyr |
118 700 |
120 100 |
Avfallsinnsamling av Renovasjonen IKS |
102 810 |
116 500 |
Drift/vedlikehold (inkl lønn i 2023) |
23 739 |
19 063 |
Lønn |
|
7 625 |
Kapitalkostnader |
7 161 |
8 332 |
Gebyrgrunnlag (sum) |
252 410 |
271 620 |
Gebyrinntekter |
-255 310 |
-284 620 |
Dekningsgrad |
101,2 % |
104,8 % |
SLAM |
2023 |
2024 |
Gebyrgrunnlag (Driftskostnader inkl. lønn) |
3 925 |
5 010 |
Gebyrinntekter |
-3 932 |
-4 854 |
Dekningsgrad |
100,2 % |
96,9 % |
1. Deltakelse i innovasjons- og teknologiutviklingsprosjekter i egenregi og nasjonalt i samarbeid med Norsk vann og andre aktører.
2. Gjelder størmperenovering av avløpsledning. Rehabiliteringsløsninger innen avløp er definert som vedlikehold og finansieres over driftsbudsjettet.
3. Gjelder oppfølging av temaplan for tilknytning til offentlig avløp.
4. Investeringsprosjekter (2024)
I henhold til gjeldende hovedplaner for Vann og avløp samt til vedtatt Handlings- og økonomiplan legges det opp til omfattende investeringer innen VAR. Vedtatt investeringsbudsjett for VAR i 2024 er på 195 mill kr og omtale av de ulike postene finnes i investeringstabell (framsikt.net).
For vann og avløp gjennomføres investeringene primært av Utbygging på bestilling fra VAR-avdelingen. Bestillingen baseres på overordnede planer og ulike utredninger med fire års plan for fornyelse som rulleres årlig. Her vises en oversikt over prosjektene som er bestilt med aktivitet i 2024.
For renovasjon gjennomføres investeringene utfra behov og lagerbeholdning, basert på felleskommunale anskaffelseskontrakter. Investeringene gjelder avfallsbeholdere og bunntømte containere.
5. Prioriterte oppgaver i 2025 (2024)
5.1 Vannforsyning
TILTAK | ANSVARLIG SEKSJON |
Innsatsområder Innsatsområdet for kontroll/vedlikehold/rengjøring og dokumentasjon av hovedledninger og vannkummer omfatter sonene 101, 102, 103, 104 og 105 på byøyene, samt gjenstående arbeid i sone 201 Storhaug. Ledningsnett overtatt fra Fjordvatn AS spyles/rengjøres. |
VA-Drift |
Inspeksjon sjøledninger Sjøledningene inspiseres for å registrere tilstand og avdekke eventuelt behov for reparasjon. Ledninger som driftes for IVAR IKS og som er etablert tidligere enn 2005 vil bli prioritert i 2024
|
VA-Drift |
Oppgradering stasjoner og basseng Stasjoner og basseng oppgraderes for å møte krav til forsyningssikkerhet og HMS.
|
VA-Drift |
Utredning forsterkning vann i nordre del av Finnøy Det er behov for å vurdere forsyningssikkerheten på Stjernerøy og Halsnøy og kapasiteten til det kommunale vannbehandlingsanlegget på Ombo. Det skal gjennomføres en samlet utredning av hvordan man sikrer vannforsyningen i denne delen av kommunen. |
VA-Forvaltning |
Tiltaksplan høydebasseng I 2021 ble det gjennomført en omfattende tilstandskartlegging av alle høydebasseng i kommunen, og i ettertid er det gjennomført en rekke tiltak og forbedringer. I 2024 skal status oppsummeres og behov for videre tiltak vurderes og prioriteringer avklares. |
VA-forvaltning |
Nettbasert modell For å tilrettelegge for utvidet bruk av simuleringsmodellene skal ulike former for nettbaserte modeller vurderes implementert. |
VA-forvaltning |
Pilotprosjekt fjernavlesning vannmålere Avtalen knyttet til opprinnelig pilotprosjekt for fjernavlesning av vannforbruk ble høsten 2023 sagt opp grunnet svært høye kostnader knyttet til videreføring. Tilrettelegging for overføring og mottak av data er en forutsetning for å kunne innføre fjernavleste vannmålere, og i samarbeid med andre avdelinger er det et mål å avklare løsningen for dette i 2024. Videre er det et mål å etablere et internt samarbeid som for eksempel kan forenkle innsamling av data fra kommunale bygg og som samtidig vil gi bedre oversikt over vannforbruket. |
VA-Myndighet |
Internkontroll vannmålere Det skal etableres internkontrollsystem for vannmålere som benyttes til gebyrberegning, dette som følge av krav i ny nasjonal vannmålerforskrift. |
VA-Myndighet |
Prøvetakingsprogram Vann Ihht drikkevannsforskriften tas det ukentlige vannprøver på ledningsnettet. Prøvetakingsplan ligger i TQM. |
VA-Drift |
5.2 Avløp, overvann og vannmiljø
TILTAK | ANSVARLIG SEKSJON |
Innsatsområder spyling og rørinspeksjon Rørene inspiseres for å registrere eventuelle skader, feilkoblinger og avdekke behov for reparasjon eller utskifting. Spyling foretas for å forebygge driftsproblemer.
|
VA-Drift |
Inspeksjon utslippsledninger Utslippsledningene inspiseres for å registrere tilstand og avdekke eventuelt behov for utbedring.
|
VA-drift |
Oppgradering avløpspumpestasjoner Oppgraderingene foretas for å øke driftssikkerheten og kravene til HMS.
|
VA-Drift |
Sjøvannsinnlekking Stavanger sentrum Det er blitt gjennomført kartlegging av sjøvannsinnlekking i sentrumsområdet, og det er funnet flere lekkasjepunkter. I 2024 skal funnene følges opp for å fjerne dette fremmedvannet fra systemet. |
VA- Drift VA-Forvaltning |
Utredning rensedistrikt og behov for tiltak på kommunale slamavskillere (2025) I kommunedelene Rennesøy og Finnøy finnes det kommunale slamavskillere. I 2025 skal tilhørende rensedistrikt til hvert anlegg defineres og behov for tiltak på selve slamavskilleren avklares. |
VA-Forvaltning |
Evaluering separeringsordning (2025) Stavanger kommune har en egen ordning for separering av fellesavløp, sist justert i forbindelse med kommunes-ammenslåingen i 2020. Ordningen fungerer meget godt, men i enkelte saker kan det være uklart hvorvidt kommunen skal stå for separering eller om dette vil tillegges den enkelte huseier. Med denne bakgrunn skal ordningen evalueres i 2025. |
VA-Forvaltning |
Overvannsveileder og veileder for VA-rammeplaner (2025) Arbeidet med å revidere veileder for VA-rammeplaner startet i 2024. Dette arbeidet vil fortsette i 2025 i samarbeid med Sandnes kommune. Denne veilederen henger tett sammen med krav og veiledning til overvannshåndtering. Det vil bli gjort en grundig gjennomgang av disse forholdene som vil inkludere informasjon til huseiere om hva de kan gjøre for å bidra til klimatilpasset overvannshåndtering. |
VA-forvaltning |
Evaluering separeringsordning (2025) Stavanger kommune har en egen ordning for separering av fellesavløp, sist justert i forbindelse med kommune-sammenslåingen i 2020. Ordningen fungerer meget godt, men i enkelte saker kan det være uklart hvorvidt kommunen skal stå for separering eller om dette vil tillegges den enkelte huseier. Med denne bakgrunn skal ordningen evalueres i 2025. |
VA-Myndighet VA-forvaltning |
Utredning overvannstunnel fra Mosvannet (2025) Vann fra Mosvannet som ledes inn på fellesavløp er den største enkeltkilden til fremmedvann og overløpsutslipp i Stavanger. I 2025 skal behovet for en egen overvannstunnel for å avlaste dette vannet til sjø avklares. |
VA-forvaltning |
Resipientundersøkelse (2025) I 2025 er det Hålandsvatnet, Mosvatnet, Breiavatnet, Lille Stokkavatnet og Store Stokkavatnet som skal undersøkes i Jæren vannområdes samlede resipientundersøkelse i ferskvann. Kystundersøkelsen som gjennomføres hvert 6. år ble gjennomført i 2024 og rapport leveres i 2025. Dette er et samarbeid mellom kommunene Stavanger, Sandnes, Randaberg og Sola. |
VA-Forvaltning |
Hålandsvatnet (2025) VAR deltar i et 3-årig samarbeidsprosjekt (2023-2025) for forbedring av vannkvaliteten i vannet. Det gjenstår 15 boliger i Stavangers del av nedslagsfeltet med privat avløpsrensing. Disse blir pålagt tilknyttet nytt kommunalt ledningsnett i Øygardsveien i 2025. Sammen med Landbrukskontoret fortsetter vi med tilsyn på eiendommene i nedslagsfeltet. |
VA-Forvaltning VA-Myndighet |
Avløp i spredt bebyggelse (unntatt ved Hålandsvatnet) Boliger i spredt bebyggelse kreves tilknyttet til offentlig ledningsnett når man blir oppmerksom på avløpsforhold som utgjør en forurensningsfare. I de områdene der det ikke er etablert offentlige avløpsledninger, og det ikke foreligger konkrete planer for dette pålegges utbedring/utskiftning av private avløpsanlegg der disse ikke er i tilfredsstillende stand. |
VA-Myndighet |
Digitalisering søknadsprosess utslippstillatelse I løpet av 2024 skal Gemini Private anlegg vurderes utvidet med portal for utslipp (Gemini privat Utslipp). Portalen skal sørge for heldigital behandling av søknader om utslippstillatelser for private avløpsanlegg noe som effektiviserer saksbehandlingen. Organisering av lovpålagt slamtømming av mindre, private avløpsanlegg vil også vurderes løst ved hjelp av denne modulen, som erstatning for dagens løsning. |
VA-Myndighet |
Utkobling slamavskillere tilknyttet offentlig avløpsnet I Stavanger kommune er det i dag ca 800 slamavskillere som er tilkoblet offentlig avløpsnett, og de fleste har ingen nødvendig funksjon. Disse slamavskillerne koples ut fortløpende i forbindelse med sanering av offentlig ledningsnett og når det registreres feil funksjon. Det er et mål at flere kobles ut for å spare ressurser knyttet til tømming av disse, redusere miljøbelastningen ved kjøring i boligområdene og fjerne et unødvendig driftspunkt på private ledninger. Ved å fjerne slamavskillerne vil huseierne spare årlige gebyr for tømming Det skal i løpet av 2024 utarbeides en plan med soner som viser hvor det ligger tanker som kan kobles ut i årene fremover. Krav om utkobling er hjemlet i forurensningsloven, §26 siste ledd. |
VA-Myndighet |
5.3 Renovasjon
TILTAK | ANSVARLIG SEKSJON |
Ombruk på hentavfall.no Målet er å lansere ordningen i 2025. |
Renovasjon, IVAR IKS og Sandnes kommune m.fl. |
Ny innsamlingsordning for ødelagte tekstiler I 2025 lanseres en innsamlingsordning for ødelagte tekstiler. Kommunen samarbeider med Sandnes kommune, IVAR IKS og tekstilinnsamlerne Fretex, UFF, NLM miljø, Norge Gir og Fileks om en ny ordning. Innsamlerne skal ta imot ødelagte tekstiler i poser merket Ø (ødelagte tekstiler) i dagens tekstilbokser for ombruk. Ø-posen leveres så til Fretex for sortering i 3 fraksjoner: materialgjenvinning, tekstiler til ombruk/reparasjon og restavfall. Oppstart ca. mars. IVARs gjenvinningsstasjoner tar imot ødelagte tekstiler. |
Renovasjon, IVAR IKS, Sandnes kommune |
Revitalisere konseptet restevenn - Redusere matsvinn i husholdningene Redusert matsvinn er et av de viktigste og enkleste tiltak en husholdning kan foreta seg for å bidra til å redusere avfallsmengden ned mot Klima- og miljøplanens mål om 300 kg avfall per innbygger og år. I 2025 vil Restevenn relanseres og bli satsingsområde for redusert matsvinn i husholdninger. |
Renovasjon, Klima og miljø, IVAR IKS, Sandnes kommune |
Renovasjonsløsning for hytter Stavanger kommune har rundt 1500 hytteabonnenter. I henhold til nye endringer i avfallsforskriften, skal også fritidsboliger kildesortere papp/papir, glassemballasje og matavfall. Sortering av disse avfallsfraksjonene kan ikke erstattes av sentralsortering. Kompostering av matavfall anses som kildesortering. Ut fra kostnader, praktisk tilrettelegging og små avfallsmengder, kan enkelte øyer få dispensasjon fra krav om avfallssortering. I løpet av 2025 skal vi utrede hytterenovasjonsløsningene. Formålet er å utvide kildesorteringen og effektivisere innsamlingen. |
Renovasjon, Renovasjonen IKS |
Oppfølging av forsøpling i offentlig rom I 2024 fikk VAR delegert myndighet til politivedtektenes § 5.1, som forbyr forsøpling i offentlig rom. Delegeringen innebærer at VAR har myndighet til å treffe vedtak i forsøplingssaker og ilegge overtredelsesgebyr. |
VAR, Idrett og utemiljø |
Rullering av Avfalls- og ressursplan IVAR og IVAR-kommunene Gjeldende Avfalls- og ressursplan utløp i 2022. Arbeidet med rullering av planen pågår, ledet av IVAR IKS. Planen omhandler både innsamlingsordninger, gjenvinninngsstasjoner, ombruk, behandlingsanlegg og lokale/nasjonale rammebetingelser. Det forventes politisk sak om planen i løpet av 2025. |
IVAR IKS, Stavanger kommune og Sandnes kommune |
Optimalisere kvaliteten på kildesortert matavfall Ordningen med å skille matavfall og hageavfall er gjennomført i fullskala. IVAR IKS foretar kontroll av alle leveranser av matavfall til biogassanlegget på Grødaland. IVAR IKS fakturerer kommunene iht om leveransene blir registrert som rene eller urene (med innslag av hageavfall, ev. restavfall). For Stavanger utgjør differansen mellom rent og urent potensielt mer enn 10 mill. Dette kan direkte påvirke nivået på renovasjonsgebyret. Vi har i 2024 sett av kvaliteten på matavfallet ble merkbart dårligere i hagesesongen. Det vil derfor i 2025 være behov for kontinuerlig informasjon for å rettlede og motivere innbyggerne til å sortere matavfallet så godt som mulig. |
Renovasjon, Renovasjonen IKS, IVAR IKS |
5.4 Planlegging og administrasjon
TILTAK | ANSVARLIG SEKSJON |
Vann i Stavanger 2024-2035 Nye overordnede planer for vann i Stavanger er førstegangsbehandlet og skal sluttbehandles i 2024. |
VA-Forvaltning |
Revidering av lokalt regelverk Ved utgangen av 2024 er det fem år siden kommunesammenslåingen og vi ser behov for oppdatering av det lokale regelverket/forskriftene som ble utarbeidet i forkant av sammenslåingen. Dette har bakgrunn i at vi ut fra erfaring med drift av «ny kommune» ser behov for små endringer/presiseringer i tillegg til endringer i sentralt regelverk. Følgende lokalt regelverk oppdateres/revideres i løpet 2024:
|
VA-Myndighet |
Endring av gebyrstruktur for vann- og avløpsgebyr I forbindelse med revidering av gebyrforskrift vann og avløp skal det vurderes å endre gebyrstrukturen noe, ved å endre/redusere omregningsfaktoren for stipulert forbruk ut fra bruksareal. |
VA-Myndighet |
Organisering av arbeid Administrasjonen i VAR-avdelingen er liten sammenliknet med andre store kommuner. For å håndtere de økende kravene og forventningene fra myndigheter, politikere og innbyggere må de knappe VAR-faglige ressursene utnyttes godt. For å utnytte kapasiteten og kompetansen i avdelingen optimalt ved å avlaste de VAR-faglige ressursene vil det være behov for å vurdere kapasitet og organisering med tanke på ansvar og oppgaver. |
VAR |
Innføre Vannstandard i Stavanger (2025) Arbeidet med ny vannstandard startet i 2024 og vil avsluttes i 2025 med politisk behandling og effektuering. |
VA-Forvaltning |
Revidere veileder for VA-rammeplaner Til alle reguleringsplaner skal det foreligge en VA-rammeplan. Etter endringer i bestemmelsene i kommuneplanens arealdel, og som følge av de erfaringene som de siste årene er gjort, er det behov for å revidere veilederen som er utarbeidet for slike planer. |
VA-Forvaltning |
Trainee Vann Stavanger kommune sammen med IVAR IKS og Sandnes kommune har en periode deltatt i det nasjonale trainee-programmet Trainee Vann. Dette videreføres i 2024. |
VA-Forvaltning |
Standardisering av tilskudd til materialkostnader (2025) Der det er hensiktsmessig og riktig kan kommunen inngå avtale om å dekke deler av materialkostnadene for tiltak initiert av andre, men der kommunen har stor egeninteresse av tiltaket. I 2024 startet en gjennomgang av ordningen med sikte på å etablere en standardisert tilskuddordning heller enn å betale medgåtte utgifter. Dette ferdigstilles i 2025. |
VA-Forvaltning |
HMS-kvalitet VA-Myndighet skal øke kvalitet og innhold i dokumenter i kvalitetsstyringsverktøyet TQM. HMS-aktiviteter følges opp i TQM.
|
VA-Myndighet Adm stab |
Beredskap
Innføring og implementering av nytt verktøy for beredskap, Raven. |
Adm stab |
Klimagassutslipp Avdelingen bidrar til å redusere interne utslipp ved å legge til rette for bruk av bærekraftige systemvalg og grøftefri ledningsfornyelse. Energiforbruket innen VA knytter seg i stor grad til anleggsvirksomhet og vannmengdene som blir transportert, og ved å vektlegge strategien med å fjerne vann på avveie (jfr. temaplan VA) er dette det viktigste grepet for å redusere energiforbruket i kommende år. Kjøretøyparken skiftes gradvis ut med mer utslippsfrie løsninger etter hvert som disse møter de nødvendige tekniske spesifikasjoner, men av beredskapsmessige årsaker vil det være nødvendig med andre alternativer. Avdelingen skal vurdere fortløpende mulighetene for å søke klimasatsmidler ol. støtteordninger knyttet til utskifting av maskiner og kjøretøy. Det er gitt tilsagn av Klimasatsmidler til å øke andelen utslippsfrie gravetjenester som vil bli tatt i bruk i 2024. |
Adm |
Teknologiutvikling og digitalisering Utviklingen i vannbransjen og avfallssektoren er avhengig av at de store offentlig aktørene tester ut og tar i bruk nye løsninger og bidrar til ønsket utvikling for å jobbe smartere, mer effektivt og gi høyere kvalitet. Noe av innovasjonen vil skje som en del av de ordinære investeringsprosjektene, men det settes også av midler til deltakelse i innovasjons- og teknologiutviklingsprosjekter lokalt i egenregi og nasjonalt i samarbeid med Norsk vann og andre aktører. Av større, konkrete prosjekter er det sammen med andre store kommuner gitt tilsagn til bidrag til vannbransjens kompetansesenter på Ås. Renovasjon:
|
VAR |
Faglige nettverk For å heve kompetansenivået i organisasjonen og for å være med å påvirke og løfte utviklingen innen fagene, deltar VAR-avdelingen i lokale, nasjonale og internasjonale faglige nettverk. Vi ønsker å være synlige innen fagmiljøet og å bidra med innlegg på seminarer og konferanser, artikler i faglige tidsskrifter og å bidra i arbeidsgrupper og felles prosjekter når det er aktuelt. |
VAR |
5.5 Kommunikasjon
TEMA | ANSVARLIG SEKSJON |
Avfall i do Videreføring og utvidelse av kampanje “Avfall i do” for å forhindre forsøpling og driftsutfordringer på avløpsnettet. Dette inkluderer blant annet informasjonsmateriell for kommunale bygg, som skoler, kontorbygg etc. Informasjon vedrørende fett i avløpet ble publisert høsten 2023. Opprettet egen nettside som samarbeid internt på VAR, tilgjengelig hele året. Arbeidet fortsetter i 2024. |
VA-Myndighet
|
Tekstil Informere innbyggerne om valgt løsning i regionen. |
Renovasjon |
Avfallssortering og hytterenovasjon Informere om krav til og ordninger for sortering av avfall fra hytter. |
Renovasjon |
6. Årshjul IK-HMS (2024)
MÅNED | TEMA |
Januar | HMS-mål, etiske retningslinjer og organisering (ansvar, oppgaver og myndighet) |
Februar | ROS-analyse, risikovurdering og SJA, kjemikaliehåndtering (revidere kjemikalieregister og risikovurdering), psykososialt arbeidsmiljø |
Mars | Drift, kontroll og vedlikehold (arbeidsutstyr, teknisk utstyr og sikkerhetsinnretninger) |
April | Dokumentstyring, arbeidsprosesser og dokumentasjon (revidere prosedyrer, rutiner, dokumenter og prosesskart) |
Mai | Støv, arbeid i høyden, støy, vibrasjoner, ergonomi og verneutstyr (forebyggende HMS-arbeid; fysisk arbeidsmiljø) |
Juni | Trafikksikker kommune, opplæring, kompetanse og bevissthet (sertifikater/kurs, sikkerhetsinformasjon, områderettet, dokumentert, utstyrsspesifikk opplæring) |
September | Tjenesteutsetting – Avtaler, samordning og koordinering ovenfor andre arbeidstakere (byggherre, entreprenører, IKS, foretak, innleie) |
Oktober | Revidering og oppfølging av ROS og risikovurdering. Kartlegging og håndtering av risiko (fareidentifikasjon, risikovurdering og handlingsplan). Nasjonal sikkerhetsmåned. |
November | Beredskap og sikkerhetstiltak (planlegging, øvelse, evaluering og læring). Vold og trusler om vold. |
Desember | Måling, evaluering og revisjon (Gjennomgang og evaluering av IK-HMS-systemet). Rus og avhengighet |