PC: Hold Ctrl-tasten nede og trykk på + for å forstørre eller - for å forminske.
Mac: Hold Cmd-tasten (Command) nede og trykk på + for å forstørre eller - for å forminske.

Talende web har to lesemoduser:

Pek og lytt

Når ikonet med fingeren på er markert, leser Talende Web opp teksten du peker på, samtidig som du får en visuell tilbakemelding.

Marker og lytt

Markere teksten og deretter klikk på play-knappen for å få den opplest

  1. Hjem
  2. Helse og omsorg
  3. Hjelpemidler

Hjelpemidler

Kort fortalt

  • Hvis du har praktiske utfordringer i hverdagen på grunn av nedsatt funksjon, kan du ha nytte av et hjelpemiddel.
  • For å få hjelpemiddelet må du begrunne hvorfor du trenger det.
  • En ansatt i kommunen vil hjelpe deg å søke på de hjelpemidlene du trenger.

Hvordan søker jeg om hjelpemidler?

For å låne hjelpemidler må du kontakte helse- og velferdskontoret du tilhører

Hvis du har hjelp fra kommunen, kan du spørre om de kan søke på det hjelpemiddelet du har behov for.

For noen hjelpemidler må de som søker ha en spesiell fagkompetanse. Dette vil helse- og velferdskontoret informere deg om.

Hva slags hjelpemidler kan jeg få?

Det finnes veldig mange forskjellige hjelpemidler. Det kan være alt fra enkle hjelpemidler som en dostol eller gåstol til avanserte tekniske hjelpemidler som senger, heiser og biler.

Det viktigste for deg er å beskrive hvilke aktiviteter i hverdagen du har problemer med å gjøre på grunn av nedsatt funksjon. Så vil en fagperson gi deg tips og råd til hva som finnes av hjelpemidler til dette.

Kommunen og staten har avtaler på hvilke hjelpemidler du kan få. Det betyr at du ikke kan velge fritt blant alt det som finnes på markedet. Dette vil fagpersonen som hjelper deg å søke på hjelpemidler kunne informere deg mer om.

Hvis du ønsker å finne ut mer om hvilke produkter det er avtale på, kan du se på nettsidene til Nav hjelpemiddelsentralen sine nettsider. De legger ut oversikter på hvilke produkter de har avtaler på.

Det finnes flere enkle produkter for en lettere hverdag som du kan kjøpe selv. Disse kan du få tips om på kunnskapsrommet på Helsehuset (se lenger nede på denne siden). Hvis du har tjenester fra kommunen kan du spørre de ansatte du møter om de kan gi deg noen enkle tips og råd.

Trygghetsalarm

Hvis du trenger en alarm for å kunne tilkalle hjelp hjemme, kan du få trygghetsalarm.

Du leier alarmen av kommunen. Fra 1. juli 2022 er egenandelen for trygghetsalarm fjernet, og du betaler kun et etableringsgebyr. Se oversikt over egenbetaling. 

Det er ansatte i hjemmetjenesten som rykker ut på alarmer.

Du sender søknad om trygghetsalarm til helse- og velferdskontoret ditt.

Syn og hørsel

Ved nedsatt syn og hørsel kan du ha behov for spesialtilpassede hjelpemidler. For å få synshjelpemidler må du ha hatt en utredning hos øyelege eller spesialist. For å få hørselshjelpemidler må du ha hatt en utredning hos øre-nese-hals-spesialist.

Johannes læringssenter har ansvar for å hjelpe voksne over 18 år med å søke på hjelpemidler for syn og hørsel. Fagkonsulentene for syn og hørsel og rådgivningskontor for hørselshemmede har kontor på Johannes læringssenter i Haugsundsgate 27.

Du finner søknadskjema og kontaktinformasjon her

Barn opp til 18 år må henvises til fysio- og ergoterapitjenesten.

Utlevering av hjelpemidler hos tekniske hjemmetjenester

Når du har fått tildelt et hjelpemiddel, kan du hente dette selv på lageret til tekniske hjemmetjenester i Godesetdalen 24. Du må gi beskjed om du kan hente selv til den som søker på hjelpemiddelet for deg. Du kan hente hjelpemidlene i åpningstidene til tekniske hjemmetjenster.

Åpningstider hos tekniske hjemmetjenester er:
Alle hverdager: kl.07.30-15.00

Telefonnummer til tekniske hjemmetjenester: 51 50 87 70

Rennesøy

På Rennesøy kan du avtale å hente hjelpemiddelet på Rennesøy helse- og omsorgssenter. Du må ringe tekniske hjemmetjenester for å avtale når du kan hente hjelpemiddelet her.

Finnøy

På Finnøy kan du avtale å hente hjelpemiddelet på Finnøy helse- og omsorgssenter. Du må ringe tekniske hjemmetjenester for å avtale når du kan hente hjelpemiddelet her.

Hvis du ikke kan hente det selv, vil tekniske hjemmetjenester levere hjelpemiddelet hjem til deg. Det vil bli gjort en avtale med deg om tidspunkt for utlevering. 

Innlevering av hjelpemidler

Hvis du ikke har behov for et hjelpemiddel lenger, skal det leveres tilbake. Det er tekniske hjemmetjenester som henter eller tar i mot hjelpemidler som du ikke har behov for lenger. Ring tekniske hjemmetjenester eller helse- og velferdskontoret der du bor for å avtale innlevering.

Reparasjon av hjelpemidler

For reparasjoner mandag til fredag 8.00-15.00 ringer du tekniske hjemmetjenester eller helse- og velferdskontoret der du bor. For akutt behov for reparasjoner mandag til fredag klokken 15.00-24.00 eller lørdag og søndag klokken 8.00-24.00 ringer du Nav hjelpemiddelsentralen på telefon 992 28 677. Du kan også sende epost, gjerne vedlagt bilder av det ødelagte hjelpemiddelet, til mailto:tekniske.hjemmetjenester@stavanger.kommune.no

Det er avdelingen tekniske hjemmetjenester som gjør enkle reparasjoner på hjelpemidler. Hvis hjelpemiddelet er så ødelagt at det krever omfattende reparasjon eller bytte, får du et nytt hjelpemiddel. Hvis det er lenge siden du fikk hjelpemiddelet, eller du trenger en litt annen type, kan det være du må søke på nytt på det nye hjelpemiddelet. Det vil du få informasjon om av de som hjelper deg.

Behandlingshjelpemidler

  • Stavanger universitetssykehus har ansvaret for medisinske behandlingshjelpemidler.