Velkommen til legevakten!
Hva skjer egentlig når du er på legevakten? Denne siden er laget for at du som pasient på legevakten skal kunne forberede deg på de ulike stegene i forløpet. Husk at alle pasientforløp er ulike. Vi gjør så godt vi kan for å hjelpe deg og alle andre pasienter! HUSK: Ring 113 når det står om liv. Ring legevakten på 116 117 før du møter opp.
(1) Registrering
Pasienter som kommer til legevakten, har i de fleste tilfellene ringt på forhånd. Dette er en fordel, da mye kan avklares på telefon – enten som rådgiving eller anbefaling om å ringe fastlegen neste virkedag.
For dem som blir bedt om å komme, er mye info allerede innhentet. Da går registreringen raskere og ventetiden på registrering kortere.
Du trekker kølapp og går til “innskriving” når det er din tur.
Her vil du møte en sykepleier som kvalitessikrer informasjon gitt på telefon. Har noe i tilstanden/situasjonen endret seg fra telefonkontakt, er det viktig å få dette frem nå.
Spørsmål du kan forberede deg på
- Bruker du medisiner?
- Har du kjente sykdommer?
- Har du allergier mot medisiner?
- Når ble du sist vaksinert
Alt om legevakten finner du på stavanger.kommune.no/legevakten
(2) Prioritering
Vi behandler de sykeste først. Derfor gjør vi en kort forhåndsvurdering og prioritering av alle pasienter.
Det vil bli gjort en rask undersøkelse kartlegging av din situasjon, og satt en fargekode som vil avgjøre hvor lenge du kan måtte vente.
Har du en tilstand du mener ikke kan vente så lenge på vurdering, kontakter du sykepleier i resepsjonen/innskrivingen umiddelbart. På kveld, natt og helg kan du få hjelp av vekter til å kontakte personalet.
Alt om legevakten finner du på stavanger.kommune.no/legevakten
(3) Venting
Selv om du nå er registrert og sitter på venterommet, kan det bli mye ventetid. Ventetiden er avhengig av fargekoden din og antall pasienter på legevakten.
Det er viktig at du gir beskjed om tilstanden din forandrer seg. Vi gjør så godt vi kan for å hjelpe deg og andre pasienter.
De pasientene som er alvorligst syke, får hjelp først.
💗Rød: Akutt
Tilnærmet ingen ventetid
💛Gul: Haster litt
Dette gjelder deg som er syk eller skadet, men utenfor umiddelbar livsfare
💚Grønn: Haster ikke
Dette gjelder deg som er syke eller skadet, men ikke nødvendigvis trenger hjelp umiddelbart. Ofte tilstander som skal til fastlege enten i dag eller neste virkedag
(4) Behandling
Inne i behandlingsenheten vil du etter hvert bli møtt av lege og sykepleiere. Her vil det bli gjort undersøkelser og tatt prøver.
Det kan for eksempel være blodprøver, EKG og urinprøver. Noe av dette kan medføre litt ventetid.
Legen vil gjøre en vurdering av din tilstand og dine prøvesvar. Denne samtalen vil gi en konklusjon på behandlingstilbud.
(5) Konklusjon
Etter at undersøkelsen er ferdig, vil en konklusjon foreligge.
Enten reiser du hjem med videre oppfølging av fastlegen, behandling startes på legevakten og du drar hjem og fullfører behandling eller du kan bli innlagt på sykehus/røntgen for avklaring av litt alvorlige/komplekse problemstillinger.
Når du er ferdigbehandlet på legevakten, blir en epikrise (referat) sendt til din fastlege slik at denne har god oversikt over din helsetilstand. Dersom du ikke ønsker dette, gir du beskjed til legen.