1. Stavanger Business Region
  3. Årets kokk løfter matbyen Stavanger
Årets kokk-vinner Håvard Werkland. Foto: Tom Haga/Stiftelsen Norsk Gastronomi

Årets kokk løfter matbyen Stavanger

Det kokte på mange vis under kåringen av Årets kokk og Årets unge kokk i Stavanger konserthus mandag 18. september. Arrangøren er svært fornøyd med arenaen og gjennomføringen av arrangementet.
Publisert : 29.09.2023

Kokkene Håvard Werkland og Eli Anne Rosvold Sundset vant henholdsvis konkurransene Årets kokk og Årets Unge kokk i Stavanger konserthus mandag 18. september. Begge er fra Trøndelag fylke. Det ble tredjeplasser til Stavanger-regionen denne gangen: Aron Espeland i Årets kokk og Petter Harbo Soma i Årets unge kokk. Espeland vant også konkurransens bærekraftspris.

Arrangøren Stiftelsen Norsk Gastronomi er svært fornøyd med gjennomføringen av arrangementet i Stavanger.

– Stavanger konserthus fungerte strålende som ramme for Årets kokk. Fra teknikk og logistikk til opplevelsene både kandidater og besøkende hadde av husets mange kvaliteter. Vi ønsket å markere at vi er på vei inn i året med Bocuse d’Or Europe på norsk jord igjen, og det bidro gode lokale krefter til sammen med alle våre samarbeidspartnere, sier Arne Sørvig, daglig leder i Stiftelsen Norsk Gastronomi.

Han legger til:

– Som vertsby la Stavanger seg i selen på en veldig god måte, og lot folk få føle på gjestfrihet og lidenskap, selv på en søndag og mandag. På vegne av Stiftelsen og Akademiet kan jeg bare si tusen takk, sier Sørvig.

Stavanger kommune har bidratt økonomisk til gjennomføringen av Årets kokk-konkurransene som ledd i promotering av matbyen Stavanger og matfylket Rogaland. Restaurant- og matfagelever ved fylkets videregående skoler var invitert til å være til stede under konkurransen. Elevene fikk også oppleve mesterklasser med topp-kokker i konserthusets foaje på konkurransedagen.

– Årets unge kokk bidrar til å fremme interessen for kokkefaget blant unge som skal velge utdanning og inspirere lærlinger i kokkefaget i regionen til videre innsats. Derfor var det spesielt hyggelig å kunne invitere videregående elver til å være til stede, sier næringssjef Anne Woie i Stavanger kommune.

Årets kokk ble arrangert for første gang i Stavanger i 2007, og finalen i Bocuse d’Or Europa ble arrangert i Stavanger i 2008.

Vinneren av Årets kokk går videre til den europeiske Bocuse d’Or-konkurransen som arrangeres i Trondheim 19.-20. mars 2024. Vinneren i Trondheim går videre til den internasjonale Bocuse d’Or-finalen i Lyon i 2025.

Anne Woie

næringssjef