1. Klimastavanger
  2. Nytt om klima og miljø
  3. Slik kan du feire verdens miljødag!
Blid dame med blomsterengfrø

Slik kan du feire verdens miljødag!

Onsdag 5. juni er det tid for verdens miljødag! Dagen markeres flere steder i Stavanger.
Publisert : 03.06.2024

Verdens miljødag er blitt markert i 52 år, helt siden 1972, og i år handler dagen om å reparere jordkloden vår.

– Verdens miljødag er verdens største miljømarkering. Dagen skal motivere til handling fra alle verdenshjørner, for å feire, beskytte og gjenopprette planeten vår, sier miljøvernsjef Jane Nilsen Aalhus i Stavanger kommune.

Dette skjer nå på onsdag!

Mye gull på Sølvberget

🧶 Lær å reparere dine egne klær på verkstedet i 3. etasje på Sølvberget. På Fikselauget får du gode tips, veiledning og utstyr, slik at du kan reparere det som er ødelagt, helt gratis! Dette foregår fra klokken 17.00 til 19.00, og er et månedlig arrangement uten påmelding. Fikselauget er i samarbeid med Svithun Husflidslag.

Mer informasjon om Fikselauget.

🌼 Trekk lodd fra en bolle inne på verkstedet, og bli med i trekningen av en eksklusiv pakke med blomsterengfrø. Blomsterengfrø kan du så fra våren og utover hele sommeren. En blomstereng er et nyttig bidrag for å øke mangfoldet av insekter og plantearter. Frøblandingen er utviklet av NIBIO og passer godt til det klimaet vi finner i Rogaland.

Bilde av ei som holder blomsterengfrø.
Karina Cirse-Klavina med blomsterengfrø

📚 Det blir bokutstilling i 3. etasje på Sølvberget med tema knyttet til miljøvern. Dette foregår rett utenfor verkstedet. Utstillingen kan du finne allerede nå, og kommer til å stå til 10. juni. Dersom du går tom for lesestoff, kan du også finne en permanent bokøy med temaet bærekraft. Her kan du lese om redesign, dyrking, finne forskjellige oppskrifter og annet kjekt relatert til bærekrafts-målene.

En permanent bokøy i 3. etasje på Sølvberget med temaet bærekraft.

Moro på Molaugmarka

🌾 Bli med på omvisning rundt Molaugmarka, ved Store Stokkavatn, fra klokken 15.30 til 16.30. Her har vi plantet 1300 naturlige planter for å hjelpe naturen å etablere seg og legger til rette for et rikt og godt dyre- og planteliv. Målet er at Molaugmarka skal bli et våtmarksområde igjen.

🦆 Ta en titt på våtmarksutstillingen ved Molaugmarka, som ligger ved Store Stokkavatn. Den kan du se hele dagen 5. juni. Siden 1970 har vi mistet 35 prosent av alle verdens våtmarker. En våtmark forsvinner tre ganger raskere enn en skog. Våtmarker forsinker vannet ved store nedbørmengder, slik at flommen blir lavere enn ellers. Marken er viktig for å hindre skader på hus og veier. Dette er en av mange grunner til hvorfor vi bør ta ekstra godt vare på våtmarkene våre.

Bli med på arrangementet!

Våtmarksutstilling
Du finner denne våtmarksutstillingen ved Molaugmarka onsdag 5. juni.

Utforsk Stavanger museum

🫎 Se utstillingen "Vår natur" på Stavanger museumGjennom forskning, kunnskap, humor og lek ønsker museet å inspirere deg til å lære mer om den lokale naturen og naturmangfoldet i den. Kom til Stavanger museum og utforsk naturen vi har rundt oss. Hva finnes i fjorden, på fjellet eller under søppeldunken i bakgården din?

Sjekk åpningstider her.

Utstilling på Stavanger museum. Besøkende kan vandre i flere av økosystemene som vi har i Rogalandsnaturen og møte dyrene som lever der. Økosystemene byr også på nærkontakt med fem utvalgte dyr.
Foto: Fra utstillingen «Vår natur» på Stavanger museum

Still spørsmål på Mostun natursenter

Skal Mosvannet bli et naturreservat? Naturreservat er den strengeste verneformen vi har. Det vil da foregå noen endringer her. Hva betyr det for deg som er bruker av Mosvannet? Det blir åpen høring mellom 17.00 til 19.00 på Mostun natusenter. Her er det mulig å stille spørsmål til et ekspertpanel.

Mer informasjon om høringen. Sommer ved Mosvannet

Hvem fortjener klima- og miljøprisen for 2024?

Det gjøres mye bra for å redde planeten, men mye arbeid gjenstår. Stavanger kommune ønsker derfor å dele ut en klima- og miljøpris til personer, organisasjoner eller bedrifter som har gjort en ekstra grønn og god innsats i Stavanger. I fjor gikk prisen og 50 000 kroner til Lauvsnes gartneri for deres klimavennlige tomater.

– Nå har du muligheten til å nominere din kandidat til årets pris. Det er en fin anledning til å takke og hedre de som gjør en forskjell for klimaet og miljøet vårt, sier Jane Nilsen Aalhus.

Nominasjonsfristen er 1. oktober. Her kan du nominere din kandidat.

Klima- og miljøprisvinneren 2023, Jan Terje Vignes. Ordfører Kari Nessa Nordtun delte ut prisen.
Jan Terje Vignes fikk klima- og miljøprisen i 2023.

Mye arbeid gjenstår

Kommunen har høye ambisjoner på klima- og miljøområdet, og målet er å redusere klimagassutslippene med 80 prosent fra 2015 til 2030. Det gjøres allerede mye bra for å redde planeten, men mye arbeid gjenstår, og alle må med.

– Vi oppfordrer alle til å markere dagen og gjøre noe godt for miljøet, sier Jane Nilsen Aalhus.

Her finner du tips til hvordan du kan bli grønnere! 💚