3. Elg felt i Sørmarka

Elg felt i Sørmarka

Den unge elgoksen som hadde forvillet seg inn Stavanger, ble seint onsdag kveld felt i Sørmarka, nær Motorveien.

Felt elg ligger i gresset

Elgen ble felt i 21.30-tiden onsdag kveld. Da var den blitt observert tett på Motorveien.

Vi har fulgt elgen i et par døgn, og har hatt et lite håp om at den kunne finne veien ut av by og bebyggelse på egen hånd. Dessverre beveget den seg i stedet nordover i Hinnamarka, og sto nå tett på Motorveien, meldte viltforvalter Vegard Ankarstrand i Stavanger kommune seint onsdag kveld.

Sannsynligheten for at den kunne kommet seg uskadd ut av bystrøk selv, var nær null, mens sjansen for farlige situasjoner bare økte.

Sørmarka er bygget inne av trafikkerte veier, boligområder og andre stengsler. Elgen, et dyr som har for vane å vandre over store områder, ville snart kommet ut i bebyggelsen eller ned på Motorveien, med fare for å skade folk og seg selv.

– Det er trist å måtte felle en elg på denne måten, men på den andre side viktig å kunne gjøre før den selv påførte seg og omgivelsene skade, og i trygge omgivelser når det ikke var folk i området, sier Ankarstand.

Uaktuelt å jage eller flytte

Når unge elghanner blir jaget ut av revirene til eldre elgokser og forviller seg inn i bebyggelse og bystrøk, er dessverre felling av dyret som regel det mest forsvarlige.

Å jage dyret ut i naturen ville vært svært vanskelig og kunne være farlig, med alle veiene og stengslene den ville støtt på. Å bedøve en elg og frakte den ut i terrenget er heller ikke akseptabelt.

– En elg kan gå langt og gjøre stor skade med bedøvelsespil i kroppen før den gir seg. Elgjakta er dessuten i gang der ute, og vi kunne risikert at jegere en av dagene hadde skutt en elg med rester av bedøvelsesgift i kroppen.

Går ikke til spille

Når den først måtte felles, skal den døde elgen få gjøre nytte for seg, om bare Mattilsynet gir klarsignal. I så fall blir den unge elgoksen partert eller alle kunstens regler og tilberedt av dyktige fagfolk på Stavanger kommunes eget storkjøkken.

Beboere på noen av sykehjemmene i Stavanger kan i så fall regne med at det står viltgryte, eller kanskje elgsteik, på menyen om ikke så altfor lenge.