3. Modulbygg skal lette boligutfordringer

Modulbygg skal lette boligutfordringer

På under et år etablerer Stavanger kommune opp mot hundre midlertidige boliger for ukrainske flyktninger.

Denne nyheitssaka er meir enn ein månad gammal. Innhaldet kan derfor vera forelda eller ikkje oppdatert.

To rader med mørke brune modulbygg med uteplass i midten.

På Hundvåg er modulbyggene med til sammen førti leiligheter snart ferdigstilt og klare for innflytting.

Nye boligløsninger må til for å ta imot et rekordhøyt antall flyktninger fra Ukraina. Dempe presset på boligmarkedet og på de kommunale boligene.

Snart står 75 – 100 midlertidige boliger klare for ukrainske flyktninger i flere nabolag i Stavanger.

Rask og fleksibel løsning på boligmangel

– Vi er opptatt av å skape et godt bomiljø, selv om det er et midlertidig sted, forteller Beate Lea Håland som er driftsleder for Ukraina-prosjektet i Boligbygg.

De nye modulboligene på Husabøryggen er et av boligprosjektene, og kan foreløpig stå i to år på denne tomten på Hundvåg.

Over 600 leiekontrakter på bolig er nå knyttet til ukrainske flyktninger i Stavanger, og flere skal fases over i de nye boligprosjektene. De tre andre stedene er Dalsetveien i Hinna bydel, tidligere Bekketunet barnehage i Bekkefaret, og bofelleskap i tidligere Rogaland A-senter på Tasta.

Les mer om de fire midlertidige boligprosjektene her: Ukrainaboliger | Stavanger kommune

Egil-Andre Stokke og Beate Lea Håland foran modulbygget
Leder for Ukraina-prosjektet i boligbygg, Beate Lea Håland sammen med kollega Egil-Andre Stokke på befaring på Hundvåg.

Opptatt av gode bokvaliteter

For boligene på Husabøryggen er det i samarbeid med leverandøren gjort en ekstra innsats rundt utformingen. Fargevalg, oppdeling og plassering av modulene. God belysning og et opparbeidet uteområde skal gi beboerne gode bokvaliteter.

Modulbygget på Hundvåg er også det første selveide boligprosjektet av denne typen.

– Boligene kan flyttes og gjenbrukes, og det er veldig viktig. Disse boligene vil egne seg for andre grupper også, forteller Håland i Boligbygg videre.

Tett samarbeid gir bedre løsninger

Når de første leiligheten på Husabøryggen er klare for innflytting, vil flyktningtjenesten innrede med gjenbruksmøbler og andre nødvendige ting gjennom avtalen de har med IVAR.

Fra flyktningtjenesten får Håland og kollegaene god informasjon om ulike preferanser for bolig som er vanlig fra flyktningenes hjemland.

– De kjenner brukergruppen godt og informerer oss. Det hjelper oss å lage riktige løsninger for denne gruppen, sier Håland.

Tor Arne Hartvigsen ( i midten) på befaring i leilighet med blant annet Håland fra Boligbygg, og representanter fra R:Elsk ombrukssenter hos IVAR for å starte møblering og innflytting.
Leder for flyktningtjenesten, Tor Arne Hartvigsen ( i midten) på befaring på Husabøryggen. Sammen med Håland fra Boligbygg og representanter fra R:Elsk ombrukssenter hos IVAR for å starte møblering og innflytting.
2000 ukrainere bosatt i Stavanger

Ukrainske flyktninger har en midlertidig kollektiv beskyttelse etter Ukraina-forskriften. Modulboligene er ment å være et midlertidig bosted for flyktninger som er i introduksjonsprogrammet, og ikke for permanent bosetting og integrering.

I august passerte Stavanger kommune 2000 bosatte flyktninger siden 1. januar 2022.

Historisk sett har et normalt år vært om lag 120 flyktninger hvert år, forteller virksomhetsleder for flyktningtjenesten Tor Arne Hartvigsen, som mener det er gjort en stor innsats fra mange parter for å få til dette.

– Skal kommunen klare så store bosettingstall for tredje år på rad, betyr de nye kommunale boligprosjektene at det er færre boenheter som trengs å leies inn fra det private markedet, sier Hartvigsen.

Med mange enslige og mindre familieenheter som skal bosettes i Stavanger passer slike modulbygg godt, mener Hartvigsen.

Ansiktet til kvinne, lyst hår.

Beate Lea Håland

Driftsleder Ukraina-prosjektet