- Stavanger kommune har hovedkontoer på Facebook, Instagram, TikTok, LinkedIn og YouTube. Vi bruker også Snapchat til annonsering. X/Twitter-kontoen er for tiden inaktiv.
- Enkelte avdelinger, virksomheter og prosjekt har også kontoer eller sider på sosiale medier som de styrer selv.
- Vi har ikke databehandleravtale med leverandørene av sosiale medier, dermed vet vi ikke hvordan personopplysningene dine blir brukt av dem. Les mer her om hvordan Stavanger kommune bruker personopplysningene dine på sosiale medier.
Stavanger kommune på sosiale medier
Kort fortalt
Hvorfor er Stavanger kommune på sosiale medier?
Sosiale medier er med på å innfri kommunens lovfestede informasjonsplikt til å aktivt informere innbyggerne om egen virksomhet, ut over å passivt tilgjengeliggjøre informasjon. Formålet med kommunens hovedkontoer i sosiale medier er å spre informasjon om kommunens tjenester og aktiviteter, skape engasjement, legge til rette for medvirkning og dialog, forebygge uønskede hendelser og forsterke budskap.
Bruken av sosiale medier er forankret i kommunikasjonsstrategien til kommunen. De er et verktøy som bidrar til å:
- synliggjøre Stavanger som en god kommune å bo og jobbe i
- skape forståelse for endring og omstilling
- legge til rette for medvirkning og motivere til deltakelse
- gi målgruppene tilpasset informasjon i rett kanal og der de er
Måten vi kommuniserer på i sosiale medier skal bidra til å bygge fellesskap.
Du som innbygger skal ikke måtte være på sosiale medier for å få med deg informasjon fra kommunen. Alt av viktig info er her på nettsidene, stavanger.kommune.no. Sosiale medier er tilleggskanaler.
Personvern og sikkerhet på sosiale medier
Du kan ta grep for å verne om dine personlige opplysninger. Når du følger, liker eller kommenterer noe på sosiale medier, får leverandørene av sosiale medier tilgang til og kan bruke opplysningene og sporene du legger igjen. De kan også velge å dele opplysningene med tredjeparter.
Ettersom vi ikke har databehandleravtale med leverandørene av sosiale medier, kan ikke Stavanger kommune påvirke leverandørenes videre bruk av dine personopplysninger.
Informasjon du legger igjen ved å engasjere deg i innhold på Stavanger kommunes hovedkontoer, blir en del av vår anonymiserte statistikk. I tillegg kan det være vi deler meldinger eller kommentarer videre med fagpersoner for å kunne gi deg best mulig svar.
Meldinger du sender til Facebook eller Instagram-kontoen til kommunen, slettes etter syv dager. Dette sletter imidlertid bare meldingene dine fra vår innboks, ønsker du å slette meldingene dine helt, må du også slette dem.
Noen personverninnstillinger vi anbefaler deg å ta stilling til:
- Skru på totrinnsgodkjenning/totrinnsverifisering
- Gå gjennom personvernsinnstillingene som finnes på de sosiale mediene du bruker, og vurder hva du ønsker å begrense for å beskytte egen informasjon. Se gjennom samtykkene du allerede har gitt.
- Sjekk hvem som kan se innholdet ditt, og vurder om du ønsker en offentlig eller privat konto.
- Unngå å synkronisere profilene dine med telefonkontaktene, e-postkontakter eller med andre sosiale medier-profiler du har – da sikrer du også personvernet til kontaktene dine.
- Skru av lokasjonsdata, spesielt for når du ikke bruker appen.
Her finner du Datatilsynets råd om sosiale medier og personvern.
Her finner du Stavanger kommunes personvernerklæring.
Innsyn, retting og sletting på sosiale medier
Du har rett til å be om innsyn i egne personopplysninger som er lagret på de sosiale mediene, til å få rettet uriktige opplysninger om deg selv og i enkelte tilfeller kreve å få egne personopplysninger slettet.
Dersom du har blitt vist eller omtalt i forbindelse med innhold publisert på kommunens sosiale medier, kan du be oss om å rette eller slette det aktuelle innholdet. Kommentarer, reaksjoner eller delinger du har gjort, sletter eller fjerner du selv.
Øvrige ønsker om innsyn, retting og sletting håndterer du selv i selvbetjeningsløsningene til hvert sosiale medium.
Policy for kommentarfelt
- Vi ønsker en åpen og ryddig debatt i kommentarfeltet vårt.
- Vær saklig i innhold og språk når du kommenterer, så blir du oppfattet som en seriøs bidragsyter.
- Å være uenig med kommunen er helt ok. God debatt og uenighet hører demokratiet til.
- Som hovedregel ønsker vi å holde kommentarfeltene på innleggene våre åpne.
Vi kan slette kommentarer med
- upassende språk, hatefulle ytringer og språk som kan oppleves krenkende
- personangrep - hold deg til saken
- innhold som utleverer deg selv eller andre på måter som bryter med personvern eller taushetsplikt
- innhold som ikke har noe med den aktuelle saken å gjøre
- feilinformasjon og falske nyheter
- spam – ikke legg igjen den samme kommentaren flere ganger under et eller flere innlegg
Sosiale medier har 13 års aldersgrense. Kommentarfeltet vårt skal være et trygt sted å være, også for barn på 13 år.
Selv om vi ønsker å holde kommentarfeltet vårt åpent, kan det være vi enkelte ganger begrenser det eller stenger det helt.
Dette vil særlig gjelde innlegg om mer alvorlige tema der vi ikke har ressurser til å moderere døgnet rundt.
Husk også at
- alt du skriver blir sett og kan bli delt videre av andre
- privat informasjon skal ikke deles, verken om deg selv eller andre