PC: Hald Ctrl-tasten nede og trykk på + for å forstørre eller - for å forminske.
Mac: Hald Cmd-tasten (Command) nede og trykk på + for å forstørre eller - for å forminske.

Talende web har to lesemoduser:

Pek og lytt

Når ikonet med fingeren på er markert, leser Talende Web opp teksten du peker på, samtidig som du får en visuell tilbakemelding.

Marker og lytt

Markere teksten og deretter klikk på play-knappen for å få den opplest

  1. Hjem
  2. Priser, betaling og innkreving
  3. Innkreving og inkasso
  4. Om innkreving

Om innkreving

Kort fortalt

Hvis du ikke betaler eller tar kontakt med oss for å få en betalingsavtale, kan vi vurdere rettslige skritt.

Gjennomfører vi tvangsinnkreving vil du også få en betalingsanmerkning. Før vi eventuelt går til rettslige skritt, har du fått både varsel om inkasso og betalingsoppfordring 

Betaler du ikke for tjenester som barnehage eller husleie for kommunale boliger, kan du risikere å miste plassen eller boligen din. 

Hvor finner jeg betalingsinformasjon?

På brevet du har mottatt fra oss finner du kontonummer og KID for betaling. Du kan også logge inn på Min innkreving for å finne betalingsinformasjon. 

Hvis du mangler betalingsinformasjon og ikke kan logge inn på Min innkreving, vennligst ta kontakt med oss.

 

Hva skjer videre? 

Dersom betalingsoppfordringen ikke blir betalt innen tidsfristen, kan vi vurdere rettslige tiltak (utleggsforretning) ved bruk av namsmann. Namsmann kan tvangsinnkreve krav ved å:

  • ta pant i formue / eiendeler (utleggspant)
  • trekke i lønn eller andre inntektskilder (utleggstrekk) 

Dersom du ikke betaler, kan dette til slutt føre til tvangssalg av eiendom eller verdigjenstander. 

 

Ekstra kostnader 

Betaler du for sent får du forsinkelsesrenter. Det er også ekstra kostnader når vi sender inkassovarsel, betalingsoppfordring, eller når saken blir tatt videre rettslig. Les mer om satser og gebyr

 

Betalingsanmerkning 

Når vi sender en sak rettslig (utleggsforretning), blir det meldt inn til offentlige register som en betalingsanmerkning. 

Å få en betalingsanmerkning kan føre til at du ikke får mulighet til å ta opp lån, kreditt eller abonnementer. Betalingsanmerkningen slettes når hele beløpet i utleggsforretningen er betalt.  

Kredittopplysningsbyråene registrerer betalingsanmerkning, og du må selv ta kontakt med dem for å få en oversikt over dine betalingsanmerkninger. Se oversikt over virksomheter som kredittvurderer | Datatilsynet 

 

Oppsigelse av tildelt plass   

Dersom du ikke betaler i tide, eller etter avtale, kan du risikere at vi sender en oppsigelse. 

Kommunal husleie 

Betaler du ikke husleien din vil det være et brudd på husleieavtalen. Ved manglende kontakt eller avtale kan vi sende begjæring om oppsigelse av bolig (fravikelse).  

Barnehage 

Kommunen kan si opp plassen med én måneds varsel fra den 1. i måneden, dersom mislighold av avtalen. Vedtekter for kommunale barnehager | Stavanger kommune 

 

Pant i eiendeler, formue eller inntekter (utleggsforretning) 

Får vi ikke inn pengene ved å sende påminnelser og varsler, kan vi undersøke om vi kan få dekket det du skylder ved at namsmann beslutter trekk i din inntekt, eller tar pant i eiendeler (hus, bil), bankkonto, eller verdipapirer.  

Dette innebærer at vi må ta rettslige skritt, noe som ofte fører til ekstra kostnader. Du risikerer også at vi begjærer pantsatte eiendeler tvangssolgt. 

Trekk i inntekt 

Namsmann sikrer at vi mottar innbetaling ved å trekke i utbetalinger fra arbeidsgiver, NAV eller andre inntekter. Trekket vil som oftest være et fast beløp i måneden. Du og husstanden din skal ha nok igjen til nødvendig livsopphold i tillegg til skatt, boutgifter og eventuelle andre nødvendige utgifter. 

Pant i formue eller bolig 

Når det er tatt pant i en eiendel, er du fortsatt eier av den, men bruk og salg av eiendelen er begrenset. Pantet gir også rett til å kreve at eiendelen blir tvangssolgt. Er det tatt pant i penger på kontoen din, kan vi kreve at pengene blir overført til oss for å dekke det du skylder. 

 

Spørsmål og svar

Trenger du en betalingsplan? 

Vi er her for å hjelpe deg. Du kan enkelt søke om en betalingsavtale på Min innkreving eller ta kontakt med oss! 

Er du uenig i kravet og ønsker å klage? 

Alle klager må sendes skriftlig.  

Har du betalingsvansker og trenger gjeldsrådgivning? 

Har du økonomiske problemer kan du ta kontakt med ditt lokale Nav-kontor på telefon 55 55 33 33, eller søke hjelp på NAVs sider om økonomi- og gjeldsrådgivning.

Hva er "Min innkreving"  

Min innkreving er vår selvbetjenings- og innsynsløsning hvor du blant annet kan betale kravet ditt, sjekke status, eller søke om en betalingsavtale. 

Kontaktinformasjon

Egenbetaling og innkreving

Besøksadresse:

Olav Kyrres gate 23 4005 Stavanger

Telefon:
51 50 70 90
E-post:
innkreving@stavanger.kommune.no

 

Du kan også ta kontakt med oss ved å logge inn på Min innkreving.