Områderegulering Madla-Revheim
Det skal bygges 4000 nye boliger på Madla-Revheim. I tillegg kommer det næring, handel, skole, barnehager, sykehjem, idrettsanlegg, lekeplasser og parker.
Utsnitt av plankartet
Stavanger kommune
Planen er vedtatt av bystyret
Områderegulering for Madla-Revheim ble vedtatt av Stavanger bystyre i møte 15. januar, sak 2/18.
Hoveddokumenter i saken
- Bystyrets vedtak, pdf 0,4 mb
- Saksfremlegg, pdf 9 mb
- Plankart, pdf 5 mb
- Bestemmelser, pdf 0,3 mb
- Oppsummering av alle merknader, pdf 1,6 mb
- Konsekvensutredning, pdf 7 mb
- Kvalitetsprogram del 1, pdf 162 mb
- Kvalitetsprogram del 2, pdf 71 mb
- Landskapsplan, pdf 10 mb
Registreringer og undersøkelser
I forbindelse med utarbeiding av planforslaget er det utført et grundig og omfattende registrerings- og analysearbeid. Her finner du de viktigste:
- Registreringshefte, pdf 22 mb
- Arkeologiske utgravinger, pdf 6 mb
- Planprogram, pdf 21 mb
- Notat for omlegging av kraftledning
- Overordnet plan vann og avløp (pdf) januar 2015
- Støy, dagens situasjon (pdf) januar 2015
- Støy - framtidig situasjon (pdf) januar 2015
- Miljøtekniske grunnundersøkelser rapport (pdf) januar 2015
- Grunnundersøkelser kart (jpg)
- Helhetsplan (pdf) desember 2014
- Trafikkanalyse tilleggsrapport (pdf) november 2014
- Naturmangfold (pdf) september 2014
- Trafikkanalyse hovedrapport (pdf) mai 2014
- Trafikkanalyse (pdf) mai 2014
- Grunnforhold (pdf) desember 2013
- Handelsanalyse (pdf) mars 2013
- Geoteknisk vurdering reguleringsplan:
- borplan og prøvegroper (pdf) februar 2013
- vedlegg A og B (pdf) oktober 2012 - Stedsanalyse (pdf) desember 2012
- Transportanalyse (pdf) august 2012 med:
- tegningshefte, (pdf) august 2012 og
- anbefalte veitraseer, (pdf) september 2012 - Klimaanalyse (pdf) april 2012
Arkitekt for en dag - workshop for barn
Lørdag 14. november 2015 arrangerte kommunen idéverksted for barn i Kulturhuset på Sølvberget. Vi ønsket innspill fra barna selv på hva som skal til for å skape en attraktiv lekeplass. Tilsammen deltok 105 barn. Vi fikk inn mange flotte, spennende og kreative forslag. Du finner både bilder og filmsnutter på facebook-eventen Arkitekt for en dag.
Eiendomsavtaler
Fire store aktører eier / har inngått eiendomsavtaler innenfor planområdet: Kart med eiendomsgrenser.
Medvirkning
Berørte og interesserte er invitert til å si sin mening ved flere anledninger:
- Ved utarbeiding av stedsanalysen
- Orienteringsmøte for alle interesserte ved oppstart av planarbeidet
- Utstilling av alle bidragene i parallelloppdraget
- Informasjonsmøte i forbindelse med høring av planforslaget
- Idéverksted for barn – Arkitekt for en dag, tegn eller bygg din drømmelekeplass
Kort om innholdet i planen
Utbyggingsområdet er 780 dekar.
Dagens bruk
Jordbruk, idrettsbaner, International School of Stavanger, næringsvirksomhet, bussdepot for Boreal AS og noen eneboligfelt.
Dette skal bygges
- Ca. 4000 boliger
- En barneskole med 28 klasser
- To barnehager, hver med 6 avdelinger
- Sykehjem med 120 plasser
- Lokalsenter med handel, service og næring
- Tennisanlegg, 8 innendørsbaner og 8 utendørsbaner
- 2 fotballbaner med kunstgress, hvorav en med adecco-standard
- Dobbel flerbrukshall
- Administrasjonsbygg og garderober for idrettsanleggene
Politisk behandling
- Politisk vedtak om å utvikle området, februar 2011
- Varsel om oppstart av planarbeid, januar 2012
- Planprogram vedtatt juni 2012 – et planprogram beskriver forslag til emner og problemstillinger som skal utredes i planprosessen.
- Utlysning av parallelloppdrag – 33 team meldte interesse og fire team ble plukket ut. Deres ideer danner grunnlaget for planforslaget.
- Førstegangsbehandling i kommunalstyret for byutvikling (KBU) juni 2015
- Planen ble sendt på høring med merknadsfrist 11.09.2015
- Behandlet i KBU 04.01.2018, vedtatt oversendt til bystyret for endelig vedtak.
- Behandles i bystyret 15. januar.
Hovedpunkt i planforslaget
- Et urbant byområde
Lokalsenter med handel, næring og privat og offentlig tjenesteyting
Høy utnyttelse, spesielt rundt lokalsenteret og mot Revheimsveien - 10-minuttersbyen – alt du trenger innenfor en gangavstand på 10 minutt
Godt tilrettelagt for fotgjengere
Kort gangavstand til alle daglige gjøremål
Høy kvalitet på sykkelveiene
Styrket kollektivtrafikk
Trafikknutepunkt ved kollektivholdeplass – med sykkelparkering, sykkelservice, bilkollektiv m.m.
Parkering i fellesanlegg under bakken - Blågrønne kvaliteter
Åpen håndtering av regnvann, overvann ledes til fordrøyningsbasseng, Revheimskanalen gjenåpnes
Eksisterende natur, kulturmiljø og biologisk mangfold skal bevares
Attraktive nabolagsparker og by- og parkrom
Store friområder som knyttes sammen med natur- og landskapsområder utenfor planområdet - Bruk av framtidsrettede energiløsninger, lavt energibruk og bruk av fornybar energi
- Skole- og idrettsområde med fellesfunksjoner og sambruk
- Eksisterende kraftledning gjennom området må legges om til jordkabel eller i tunnel.
Jordkabel vil begrense bruk og aktivitet i en 20 meter bred trasé gjennom grønnstrukturen og langs Regimentveien
Kabel i tunnel gir ingen restriksjoner på arealbruk på bakken
Viktige avklaringer og anbefalinger
- Før 2. gangs behandling må det foreligge en løsning for omlegging av kraftledningen
- Det må avklares om et underjordisk bussdepot skal etableres i området, eller om virksomheten skal relokaliseres.
- Revheimskanalen må åpnes og sikres som flomvei.
- Revheim ungdomsskole bør vurderes flyttet nærmere skole- og idrettsområde for å bygge opp om sambruk og nærhetsprinsipper mellom skole, idrett og nærmiljøet.
- Plan for Madla-Revheim må koordineres med plan 2492 for rv. 509 og plan 2517 for krysset Madlaveien/Regimentveien.
- I prosessen fremover må kommunen samarbeide tett med utbyggere, og sette søkelys på et kvalitetsprogram og en utbyggingsavtale.
Arealregnskap
- Bolig, 310 dekar
- Kombinert bolig/ offentlig tjenesteyting, 11 dekar
- Lokalsenter, 35 dekar
- Idrett, 75 dekar
- Grønnstruktur, 133 dekar
- Lek, 39 dekar
- Torg, 5 dekar
- Offentlig tjenesteyting, 47 dekar
- Samferdsel, 125 dekar
- Totalt planområde, 780 dekar
Anbefalt demografisk fordeling
- Eldre, 15 prosent
- Yngre (25-39 år), 35 prosent
- Unge familier, 25 prosent
- Etablerte familier og enslige, 25 prosent
Egen plan for Revheimsveien
Statens vegvesen skal bygge kollektivfelt på rv. 509 mellom Bråde og Ragbakken.