2. Sosialtjenester
  3. Flyktningtjenesten i Stavanger
  4. Når kommunen leier boligen din

Når kommunen leier boligen din

Kort fortalt:

Møblert stue og kjøkken.

Midlertidig bolig for ukrainske flyktninger på Tasta.

Hva gjør kommunen før utleie?

1. Før utleien avtaler en representant fra kommunen en felles befaring med utleier. På befaringen går man sammen gjennom boligen. På befaringen er vi spesielt opptatt av:
    • Boligens standard
    • Rømningsveier
    • Koke- og vaskemuligheter
    • Antall soverom
  2. Deretter blir utleier og kommunen enige om leiepris og leieperiode. Dersom begge parter er enige om kontraktsforholdene signeres en kontrakt. Kontrakten er basert på Husleielovens bestemmelser.
  3. Utleier og kommunen skriver og blir enige om en inventarliste. Listen er skriftlig og viser hva som følger med boligen. Eksempler på dette kan være:
    • Nøkler
    • Strøm
    • Internett
    • Mulighet for husdyr
    • Tilgang til hage og uteområde
    • Parkeringsplass
  4. Flyktningetjenesten tildeler boligen som også skriver en leiekontrakt med leietakeren.

Hva gjør kommunen under utleie?

Under utleie blir leietakeren fulgt opp av kommunen, Flyktningetjenesten og Boligbygg. Dersom det oppdages feil og mangler vil dette bli utbedret, enten av leietakeren selv, kommunen eller etter avtale med deg som boligeier. Ansvarsforholdet for feil og mangler er regulert av Husleieloven.

Dersom du som boligeier har behov for tilsyn i boligen har du anledning til det. Men husk å gi kommunen skriftlig varsel i god tid før befaring/tilsynet. Vi ønsker at en representant fra kommunen blir med på et slik befaring.

Hva gjør kommunen ved endt leie?

Når kontrakten opphører, enten ved endt leietid, salg eller selvbruk, vil kommunen avtale et tidspunkt for tilbakelevering. Leietakeren vil da få skriftlig beskjed fra kommunen, og leietakeren har ansvar for å flytte fra boligen i den stand som da de kom.

Utleier og kommunen fyller sammen ut et skjema for tilbakelevering, som begge parter signerer. Da har utleier anledning til å notere ned bemerkninger dersom det er noe som må utbedres.

Tilbakeleveringen er regulert av Husleieloven. I denne loven står det blant annet at boligen skal leveres tilbake i samme stand som ved starten av leieperioden, bortsett fra normal slitasje og elde.

Dersom noe er ødelagt i boligen er det Stavanger kommunen sitt ansvar å utbedre dette. Hvis utleier og kommunen ikke blir enige om størrelsen på erstatningen bør utleier å melde saken inn til Husleietvistutvalget. Dette utvalget er en nøytral tredjepart som vurderer erstatningskravet.

Hvorfor trenger kommunen å leie boligen din

Kart som viser hvor i kommunen det er kommunale boliger og boliger kommunen har leid til flyktninger, pr 1. mars 2024.

Behovet for kommunale boliger nærmest doblet seg da Ukraina-krigen førte til flyktninger ut i Europa, også til Stavanger. Kommunen har leid inn flere boliger på det private markedet for å kunne bosette flyktningene. Uten hjelp fra det private leiemarkedet hadde ikke kommunen klart å nå bosettingstallene.

Stavanger kommune har også satt opp flere midlertidige boliger til ukrainske flyktninger.

Her kan du registrere din bolig og leie den ut til Stavanger kommune.

Ansiktet til kvinne, lyst hår.

Beate Lea Håland

Driftsleder Ukraina-prosjektet