1. Stavanger2025
  3. Flere gleder seg til 900-årsjubileet
Folk på kafe

Flere gleder seg til 900-årsjubileet

I 2025 feirer Stavanger by, domkirken og bispedømme 900 år! En alder å være stolt av, men som det viste seg at få Stavanger-innbyggere kjente til da arbeidet med jubileet gikk i gang i 2020. Tre år senere viser en fersk innbyggerundersøkelse at kjennskapen har gått betydelig opp.
Publisert : 18.01.2023

I 2020 ble det gjennomført en spørreundersøkelse for å kartlegge kjennskapen til 900-årsjubileet i 2025, og for å få et innblikk i hva innbyggere i Stavanger kommune tenker om byen sin. Føler vi sterk grad av tilhørighet? Synes vi at Stavanger-folk bryr seg om hverandre?  Hva er vi aller mest stolte av når vi tenker på Stavanger?

– Undersøkelsen den gang kunne fortelle at 14% svarte riktig på spørsmålet om hvor mange år Stavanger by blir i 2025. Med andre ord lav kjennskap og forventning til den store 900-årsfeiringen som skulle komme, forteller Lena Antonius, prosjektleder for Byjubileet i Stavanger kommune.

Sterk tilhørighet, lite kjennskap til byens 900 år
Undersøkelsen viste imidlertid også at Stavanger scorer høyere enn andre norske byer når det gjelder tilhørighet og sentrumsattraktivitet. Dette kom også til uttrykk i svarene på det helt åpne spørsmålet: Hvis du skal trekke fram en ting i Stavanger du er mest stolt av, hva er det? Av et stort mangfold av svar, var det to som gikk igjen: sentrum og naturen.

På spørsmålene om hvorvidt innbyggerne i Stavanger er flinke til å inkludere personer som kommer flyttende hit, og om folk i Stavanger bryr seg om på hverandre på en positiv måte, var scoren lavere.

Status tre år senere
I starten på 2023, tre år og en pandemi senere, ble samme undersøkelse gjennomført på ny.

– Kjennskapen til jubileet har gått betydelig opp. Nå vet én av fire innbyggere i Stavanger at vi skal feire 900 år i 2025. Spesielt gledelig er det at kjennskapen har gått såpass opp etter to år med korona og nedstenging, med begrensede muligheter for kommunikasjon og involvering knyttet til jubileet, sier Antonius.

De under 30 år har lavere kjennskap til jubileet i forhold til andre aldersgrupper. Blant de mellom 60 og 69 år oppgir hele 44% riktig svar.

På de øvrige spørsmålene er svarene mer eller mindre identiske. Graden av tilhørighet og opplevd sentrumsattraktivitet er den samme. Innbyggerne sin oppfattelse av hvor flinke vi er til å inkludere, og til å bry seg om hverandre, er også uendret.

– Til og med på de åpne spørsmålene om hva innbyggerne er mest og minst stolte av, er det de samme svarene som går igjen: natur og friluftsopplevelser og sentrum. Det bekrefter at naturopplevelser og et spennende sentrum betyr noe for tilhørighet, sier Antonius.

Forskjeller mellom kommunedelene
De som bor i Hillevåg har klart høyere kjennskap til jubileet enn de som bor i andre områder, og i områdene Finnøy og Rennesøy er det en klart høyere andel som svarer at de ikke vet. Blant innbyggere på Storhaug er det en større andel som må svare «Vet ikke» på spørsmålet om hva de er mest stolte av.

De helt ferske kommunedelene Finnøy og Rennesøy oppga i 2020, få uker etter kommunesammenslåingen, betydelig lavere tilhørighet til Stavanger og opplevd sentrumsattraktivitet enn innbyggere i andre kommunedeler.

Hva med ungdommene?
Siden innbyggerundersøkelsen bare ble gjennomført blant innbyggere over 18 år, ble det sendt ut spørreskjema til ungdomsskoleelever i Stavanger kommune i 2021. 20% av ungdomsskoleelevene i Stavanger kommune svarte. Av disse visste 28% at Stavanger by og kirke skulle feire 900 år.

–  Opplevd tilhørighet til Stavanger var høy, nesten like høy som blant voksne innbyggerne, men betydelig lavere blant ungdom på Rennesøy. ​Attraktivitet til Stavanger sentrum ble vurdert høyere enn landsgjennomsnittet, på samme måte som hos voksne innbyggere, men noe lavere blant ungdom på Rennesøy, sier Antonius.

Konklusjonen?
–  Vi må brette opp ermene og bygge begeistring og forventning til at vi skal feire 900 år i 2025! Jubileet må spille på naturopplevelser i hele regionen og på opplevelser i sentrumskjernen, fordi det betyr noe for et sted sin tilhørighet og attraktivitet. Og jubileet må engasjere innbyggere i alle kommunedeler, samt i regionen som Stavanger er en del av, sier Antonius.

Les også: Kunsten å jubilere

Fra rapporten

Vet du hvor mange år Stavanger by blir i 2025?

26 % oppgir riktig svar i 2022, i forhold til 14 % i 2020, en klar økning fra sist undersøkelse, respondentene i Stavanger er bedre kjent med jubileet i år enn i 2020.

I hvilken grad føler du tilhørighet til Stavanger?

Svarene i 2022 kontra 2020 er omtrent identiske, med en liten økning i de som har svart 4 utav 5 på tilhørighet. Samlet er det likevel en god skår med et snitt på 78,1 utav 100, hvor 2020 hadde et snitt på 78,0.

I hvilken grad synes du sentrum i Stavanger fremstår attraktivt i dag?

Svarene i 2022 kontra 2020 er ganske like, det er en god skår med et snitt på 66,1 utav 100, hvor 2020 hadde et snitt på 67,6. Det er ikke signifikante forskjeller mellom årene.

Innbyggerne i Stavanger er flinke til å inkludere personer som kommer flyttende hit

Svarene i 2022 kontra 2020 er igjen svært like, med et snitt på 56,4 utav 100 i 2022, og 2020 hadde et snitt på 56,5. Det er ikke signifikante forskjeller mellom årene.

Folk i Stavanger bryr seg om hverandre på en positiv måte

Svarene i 2022 kontra 2020 er svært like, med et snitt på 65,0 utav 100 i 2022, og 2020 hadde et snitt på 64,9. Det er ikke signifikante forskjeller mellom årene.

Prosjektleder Stavanger 2025, Lena Antonius

Lena Antonius