1. Stavanger2025
  3. Hvordan skal vi feire?
Tall Ships Races

Hvordan skal vi feire?

Arbeidet med innhold og programmering for Stavanger 2025 er i startgropa. Kulturavdelingen har avsluttet et forprosjekt for Stavanger 2025 som ser på mulighetene et slikt jubileum skaper.
Publisert : 27.10.2020

Stavanger kommune tar rollen som hovedarrangør av byens 900-årsjubileum, med prosjektnavnet Stavanger 2025. Feiringen skal romme domkirken og bispedømmets jubileer. I tillegg er 200-årsmarkeringen for starten på utvandringen en viktig del av jubileumsåret: i 1825 reiste de første utvandrerne fra Vågen til Amerika i skuta Restauration.

Stavanger 2025 har tre hovedmålsetninger:

- å bygge identitet, stolthet og fellesskap

- å styrke Stavangers attraktivitet og omdømme

- å bidra til utviklingen av byen og regionen

Et byjubileum er noe som alle byens innbyggere skal få ha eierskap til og glede seg til. Derfor skal Stavanger kommune som hovedarrangør mobilisere bredt blant kulturinstitusjoner, næringsliv, akademia og frivillighet.

Feiringen vil bestå av en rekke små og større tiltak i årene fram mot og i 2025.

Forprosjekt ble behandlet og vedtakene ble fattet i Stavanger bystyre 17. juni 2019. Her kan du lese rapporten fra forprosjektet.

Foto: Elisabeth Tønnesen