1. Stavanger2025
  2. Nyheter
  3. Stavangeroratoriet: om, for og av byen

Stavangeroratoriet: om, for og av byen

Hva er Stavangeroratoriet, spør du?
Publisert : 29.10.2024
Av : Siri Pedersen, kommunikasjonsavdelingen

– De fleste bruker ikke ordet «oratoriet» så ofte. Ordet forbindes gjerne med jul og Messias, og store verk fra barokken som har en religiøs kontekst. Men oratoriet som form er ikke forbeholdt kirken eller religion. Det er en musikkform hvor kor, solister og fortellere er viktig, sier Anders Brunvær Hauge, komponist i Stavangeroratoriet.

Klare til oktoberpremiere i 2025: Per-Harald Nilsson, direktør Stavanger konserthus, Tore Renberg, Anders Brunvær Hauge, Petra Renberg , Runar Jekteberg, Kjell Undheim, Renate Englevoll og Vidar Schanke.
Klare til oktoberpremiere i 2025: Per-Harald Nilsson, direktør Stavanger konserthus, Tore Renberg, Anders Brunvær Hauge, Petra Renberg , Runar Jekteberg, Kjell Undheim, Renate Englevoll og Vidar Schanke.

Stavangeroratoriet er et samarbeid mellom Brunvær Hauge, forfatter Tore Renberg og prosjektleder Gaute Aadnesen. Maria Drangeid er verkets instruktør, og Arne Nøst står for scenografi.

– Oratoriets form er ypperlig til å fortelle Stavanger sin historie. Stavangeroratoriet er en feiring av byen vår, sier Brunvær Hauge.

Musikalsk historiefortelling

Stavangeroratoriet feirer byens 900-årsjubileum gjennom fortellinger fra vår fortid, fiksjonelle som faktabaserte. 

– Forestillingen starter i høymiddelalderen, den gang et storstilt byggeprosjekt ble lagt til byen, domkirken, og ender i 1909, da menneskene i Stavanger endelig fikk se det elektriske lyset, og håpet at fremtiden ville bli akkurat slik, opplyst, moderne og vidunderlig, sier Tore Renberg, som står for teksten til de tjue sangverkene i oratoriet.

Unge og ikke fullt så unge solister

På denne dagen, i Stavanger konserthus, gis det en liten smakebit på en av sangene som skal være med i musikkforestillingen.

Petra Renberg i Stavangeroratoriet.
Sandvigå i 1689: Petra Renberg som moren til Inger Maria, dømt til døden for å ha tatt livet av sitt eget barn.


Sangen «Inger Maria» handler om en mor som blir dømt til døden for å ha tatt livet av sitt eget barn, den gang da Stavanger brant kvinner.  Vakkert fremført av Petra Renberg, en av to unge solister som er med i ensemblet. Runar Jekteberg, kanskje mest kjent fra humorgruppen Dønn seriøs kunst, er det nyeste tilskuddet i ensemblet.

Izabell og Kjell Undheim, begge veletablerte musikere, er også solister i Stavangeroratoriet.

 – I dag er vi få samlet, sammenlignet med hvor stort ensemble vi egentlig skal ha med oss. Vi skal sette sammen et orkester som består av institusjonaliserte musikere og frilansere i byen. Det blir en god blanding av ulike typer musikere. Det samme gjelder solister, der favner vi også bredt. Oratoriet skal være om, for og av Stavanger, sier Brunvær Hauge.  

Oratoriet skal være om, for og av Stavanger, sier Anders Brunvær Hauge. Her på scenen med Tore Renberg.
Oratoriet skal være om, for og av Stavanger, sier Anders Brunvær Hauge. Her på scenen med Tore Renberg.

Stavangeroratoriet har premiere 15. oktober 2025 i Stavanger konserthus. 

– Her vil publikum garantert få både overraskelser og gjenkjennelige øyeblikk, alt kledd i en rik vifte av musikalske uttrykk, spilt og sunget av musikere fra svært ulike deler av regionens mangfoldige musikkliv, lover Renberg.

Artister: Izabell, Kjell Undheim, Petra Renberg, Runar Jekteberg, samt en rekke andre, som vil bli presentert frem mot premieren høsten 2025.
Tekster: Tore Renberg
Musikk: Anders Brunvær Hauge
Regi: Maria Drangeid
Produsent: Gaute Aadnesen
Scenografi: Arne Nøst
Lysdesign: Ingrid Skanke Høsøien
Arrangør: Stavangeroratoriet i samarbeid med Stavanger Konserthus