- Vi vet at noen gruer seg
To ganger i året sender kommunen ut faktura på kommunale avgifter. - Mange innbyggere merker strømpriser, matpriser og renteøkninger. Kommunen skal gjøre det vi kan for å hjelpe, sier økonomidirektør Kjartan Møller.
Denne nyhetssaken er mer enn en måned gammel. Innholdet kan derfor være foreldet eller ikke oppdatert.
Gå til stavanger.kommune.no/nyheter for siste nytt.
Kjartan Møller, direktør for økonomi og organisasjon i Stavanger kommune
Telefonene har strømmet inn til kommunens innbyggerservice den siste uken. Det nærmer seg tiden for den kommunale fakturaen for vann og avløp, henting av avfall og andre kommunale tjenester, og allerede før fakturaen er sendt ut har det kommet henvendelser om betalingsutsettelse.
– Vi merker at folk sitter og gruer seg. Telefonene som kommer tyder på at enkelte nå er i en vanskelig situasjon. Dette kommer jo på toppen av strømpriser, matpriser og en nylig renteøkning, sier Møller.
Faktura
Betalingsfristen for de kommunale avgiftene er 20. september. De elektroniske fakturaene sendes ut lørdag 20. august, og de som får papirfaktura vil motta disse mot midten av uken.
– Vi vil minne om at det er mulig å søke om betalingsutsettelse. Det kan folk gjøre på kommunens Min side-løsning, sier direktøren.
Dette gjelder også for andre kommunale fakturaer, for eksempel barnehage og SFO. Møller minner også om at det lenge har vært mulig å endre til månedlig faktura.
– Kommunen innførte ordningen med månedlig faktura for snart to år siden, og relativt få har benyttet seg av den. Rundt 2700 av 50 000 har bedt om månedlig faktura. Det var kanskje mindre aktuelt da de økonomiske tidene var bedre, men på Min side kan man endre dette nå slik at det vil gjelde fra nyttår, sier han.
Selvbetjening
Avdelingssjef for regnskap og lønn, Hanne Karin F. Krog, forteller at kommunens mål er å skape stadig bedre selvbetjeningsløsninger.
– Vi har gjort flere grep for å gjøre det enkelt for den enkelte innbygger selv å kunne ta valg som å velge antall faktura, å se tidligere fakturaer og nå sist, å kunne endre forfall på fakturaen - helt selv, og uten å måtte ringe kommunen for å be om hjelp, sier hun.
Nyttig informasjon:
- Les ofte stilte spørsmål om kommunale gebyrer.
- Husk å sjekke at grunnlaget for de kommunale gebyrene dine er korrekt. Eiendomsinformasjon finner du på stavanger.kommune.no/minside.
- Vil du ha månedlig faktura fra januar 2023, kan du allerede nå be om det på stavanger.kommune.no/minside
- Trenger du søke betalingsutsettelse? Du kan be om én måneds utsettelse på min side.
- Se også listen over kommunale gebyr.
- Gebyrene for Stavanger i 2022 ble bestemt av kommunestyret 13. desember 2021.
Avtalegiro
Visste du forresten at dersom du også oppretter avtalegiro når du betaler fakturaen, så vil du motta fakturaen enda tidligere neste gang, og du slipper å måtte gjøre noe for å betale fakturaen.
Hvem kan få månedlig faktura?
Du kan ikke bestille månedlig faktura for boenheter som:
- har installert vannmåler og ikke har lest av vannmåleren.
- er en del av fellesfaktura (borettslag).
- er tilknyttet nedgravde avfallsløsninger. der avregning er basert på antall tømminger.
Kjartan Møller
direktør for økonomi og organisasjon
- Mobil:
- 900 80 756
- E-post:
- kjartan.moller@stavanger.kommune.no
Hanne Karin Fjelde Krog
leder for avdeling for regnskap og lønn
- Mobil:
- 452 26 996
- Telefon:
- 51 50 84 68
- E-post:
- hanne.krog@stavanger.kommune.no