Bruker mindre på administrasjon
Agenda Kaupang har analysert kommunens administrasjon, og slår fast at Stavanger ikke ligger så høyt som først rapportert sammenlignet med andre kommuner.
Christina Stangeland leder kommunens omstillingskontor.
Kostnadsanalyse av KOSTRA-funksjoner var ett av åtte punkter kommunedirektøren listet opp da omstillingsarbeidet startet for alvor tidlig i 2024 (KOSTRA er en forkortelse for kommune-stat-rapportering). En foreløpig rapport antydet at Stavanger lå langt over sammenlignbare kommuner på administrasjon, men etter å ha gått igjennom hele kommunens stab- og støttefunksjoner endret bildet seg.
– En utfordring når det gjelder administrasjon i det offentlige er at kommunene fører og rapporterer på ulike måter. I Stavanger har vi ført en del av utgiftene annerledes enn andre storbyer, og dermed har utgiftene sett høyere ut enn de faktisk har vært, sier leder for omstillingskontoret, Christina Stangeland.
Dypdykk i administrasjonskostnadene
Omstillingskontoret har derfor gått igjennom hele kommunens virksomhet og i en fersk politisk sak til partsammensatt utvalg kommer det fram at den avvikende føringspraksisen utgjør 122 millioner kroner og i overkant av 90 årsverk.
– Flere utgifter er nå plassert på riktig sted. Dette gjør at kostnadene på administrasjon blir lavere, samtidig som de da øker andre steder. Å få fram en riktig fordeling av kostnader til tjenesteproduksjon gir oss jo bedre grunnlag for prioriteringer, sier Stangeland, som mener analysen vil være et nyttig verktøy i det videre omstillingsarbeidet.
Endringene i Stavanger er så store at de faktisk vil påvirke snittet for hele Norge.
– I dialog med Agenda Kaupang forstår vi det slik at omposteringer i denne størrelsesorden ikke er uvanlig. Andre kommuner som har gjennomført dette arbeidet har opplevd lignende. Det forventes at arbeidet i ASSS-nettverket bidrar til at kommunenes rapportering for 2024 bærer preg av en likere føringspraksis, sier hun.
Etter at korrigeringene på til sammen 122 millioner kroner er gjort kommer Stavanger litt høyere ut enn gjennomsnittet i utvalget av kommuner som man har sammenlignet seg med. Stangeland minner også om at kommunene er forskjellig organisert, og at det ikke automatisk kan trekkes likhetstegn mellom differanse i årsverk/kostnad og potensiale for innsparing.
– Ett eksempel er hvordan IKT-tjenestene er organisert i Stavanger kommune. I analysen kommer denne høyt ut på årsverk og lavt på kostnader 5 som følge av mindre kjøp av tjenester. Dette er et bevisst valg gjort i kommunens administrasjon, sier hun.
Kutter i administrasjon
Reduksjon i utgiftene til administrasjon var blant punktene kommunedirektør Per Kristian Vareide tok opp da han nylig presenterte sitt forslag til handlings- og økonomiplan.
– Stavanger kommune har en solid administrasjon som er viktig for tjenestekvaliteten. En administrasjon som understøtter driften, leverer gode saksunderlag og understøtter endring og omstilling i resten av organisasjonen, sa han.
Kommunedirektøren har lagt inn høyere kutt i administrasjonen enn i tjenesteområdene for øvrig.
Les også:
Christina Stangeland
Leder for omstillingskontoret
- Mobil:
- 472 54 994
- Telefon:
- 51 50 71 10
- E-post:
- christina.stangeland@stavanger.kommune.no