3. Fest med god samvittighet

Fest med god samvittighet

Med flergangsservise kan du riktig kose deg på sommerfesten med skolen eller på slektstreffet med grandtantene. Antall søppelsekker etter festen vil nemlig reduseres betraktelig.

Arbeidstreningssenteret til Stavanger kommune tilbyr nå utleie av flergangsservise.

– Du kan leie servise til totalt 1000 personer. Leieprisen er to kroner per servisedel, og en krone per bestikkdel. Vi har alt du trenger av kopper, drikkebegre, tallerkener, skåler og bestikk, sier Iselinn Sirevaag, leder på Arbeidstreningssenteret.

Her kan du leie servise til arrangementet ditt.

Iselinn Sirevaag, leder på Arbeidsstreningssenteret.
–Tilbudet med utleie av flergangsservise er enda ett skritt i retning av det grønne skiftet, sier Iselinn Sirevaag, leder på Arbeidsstreningssenteret.

Arbeidstreningssenteret er et tilbud til personer som av ulike årsaker står utenfor arbeidslivet. Som en del av arbeidstreningsprogrammet utføres det mange forskjellige oppgaver, som for eksempel vaskeri, gartnerarbeid, flytteoppdrag, vedlikeholdsarbeid og nå altså utleie av flergangsservise.

– Utleie av flergangsservise er en naturlig videreutvikling av oppgavene til Forlatt skatt-prosjektet vårt, som har en gjenbruksprofil. Utleie-tilbudet er enda ett skritt i retning av det grønne skiftet, sier Sirevaag.

Hun er i full gang med å pakke bokser med tallerkener, kopper, mugger, glass og bestikk. Klasse 8F ved Svithun ungdomsskole skal nemlig ha sommeravslutning samme ettermiddag, med flergangsservise fra Stavanger kommune.

Iselinn Sirevaag, leder for Arbeidstreningssenteret, og Magnar Emil Eggebø, arbeidsleder for Forlatt skatt-prosjektet, pakker kopper og kar bestilt til sommerfest.

Milepæl for Stavanger kommune

– Vi har nådd en viktig milepæl med dette tilbudet. Økt satsing på ombruk og effektiv ressursbruk er viktig for å nå våre klima- og miljømål. Avfallsmengdene må reduseres, og nå legger vi til rette for nettopp det, med flergangsserviset, sier Jane Nilsen Aalhus, miljøvernsjef i Stavanger kommune.

Flergangsservise er et mer miljøvennlig alternativ til engangsservise.
– Flergangsløsninger sparer råstoffer og gir mindre forsøpling. Det produserer ikke avfall etter bruk. Engangsservise, derimot, blir avfall etter bare én gangs bruk, og forsøpler miljøet hvis det blir henslengt, sier Gabriele Brennhaugen, klima- og miljø-rådgiver i Stavanger kommune. Hun legger til at det dessuten gir en bedre matopplevelse, og er mer tiltalende enn en papptallerken.

Utleie av flerbruksservise har i flere år vært et pilotprosjekt i Hillevåg og på Finnøy. – Vi har sett at tilbudet fungerer og at det er etterspurt. Med samarbeidet med Arbeidstreningssenteret har vi fått veldig gode folk som skal forvalte tilbudet og gjøre alt det praktiske for kunden slik at det blir lett å bestille og ta i bruk, sier Brennhaugen.

Gabriele Brennhaugen, klima- og miljø-rådgiver i Stavanger kommune.
– Flergangsløsninger sparer råstoffer og gir mindre forsøpling. Det produserer ikke avfall etter bruk, sier Gabriele Brennhaugen, klima- og miljø-rådgiver i Stavanger kommune.

Norge er en sinke

NEB-STAR er også samarbeidspartner i flergangsservise-prosjektet. Ambisjonen til fyrtårn-prosjektet er å fremme nye, bærekraftige måter å leve på.

– Hver enkelt av oss må minske ressursbruken, og endre vaner og livsstil. Norge er en sinke i å ta i bruk flerbruksemballasje, sammenlignet med Europa. Med dette tilbudet får vi et etterlengtet alternativ til engangsemballasjen, sier Kristin Kverneland, bykoordinator i NEB-STAR.

I Frankrike og Luxembourg er det innført delvis forbud mot engangsemballasje, og i Tyskland må utsalgssteder for mat og drikke tilby flergangsemballasje for ta-med-mat. EU innfører også tiltakende strengere regler for bruk av engangsprodukter, både til mat og drikke og til andre formål.

Les mer: Bad cup – good cup

Sommerfest på Storhaug

Tilbake til 8 F og sommerfesten: Bokser med kopper og kar har kommet vel fram til Storhaug. Rundt 50 skåler, kopper, glass og bestikk pakkes ut, og tas rett i bruk - til tapas og kake, is og pasta. Selv om flergangsserviset kanskje blir slått i pris av engangsemballasjen, trumfer det soleklart på miljøhensyn. Denne gang blir det ikke sekkevis med engangsemballasje i søppelet etter festen.

Pia P. Knudsen skjenker vann til venninnene Frida, Alva og Iben.
Sommerfest med klasse 8F på Svithun ungdomsskole. Pia P. Knudsen skjenker vann til venninnene Frida, Alva og Iben.

– Dette var jo et kjempefint servise. Det er ikke alltid vi kommer på at engangskopper og sånn skader miljøet, det er jo liksom bare en vane. Jeg synes vi skal bruke servise på alle klassefestene våre, sier Pia P. Knudsen. Hun skjenker vann til klassevenninne Frida, Alva og Iben. Muggen og resten av serviset er laget av kraftig plastmaterialet og kan brukes både inne og ute.

Og når festen er over, og siste kakebit er fortært, trenger ikke klassekontaktene å ta oppvasken: Serviset skal kun skylles før det legges tilbake i boksene og returneres til Arbeidstreningssenteret.

Flergangsservise-tallerken med tapas.

Gabriele Brennhaugen