3. Helse- og velferdskontorer slås sammen

Helse- og velferdskontorer slås sammen

De fire helse- og velferdskontorene (HVK-ene) i Stavanger kommune er i ferd med å bli slått sammen til to.

Bilde av en stor bygning, Lagårdsveien 80.

Helse- og velferdskontor Sør flytter inn i Lagårdsveien 80 i november.

Hundvåg og Storhaug HVK og Hillevåg og Hinna HVK blir til helse- og velferdskontor sør, og får nye lokaler i Lagårdsveien 80. Byfjord HVK og Madla HVK blir til helse og velferdskontor nord, og skal samles i Byfjordparken 15. Innflyttingen i nye lokaler vil etter planen skje i november.

Styrker evnen til å levere gode tjenester

Prosessen med sammenslåing av virksomhetene har allerede kommet langt. Nye virksomhetsledere og avdelingsledere er tilsatt.

- Formålet med sammenslåingen er å organisere helse- og velferdskontorene på en måte som styrker evnen til å levere tjenester av god kvalitet, med de ressursene kontorene har i dag, sier prosjektleder Eli Karin Fosse.

Mer helhetlige og koordinerte tjenester

Ved å samle fire HVK-er til to større enheter, skal brukerne kunne få mer helhetlige og koordinerte tjenester av samme kvalitet og nivå, uavhengig av hvor i kommunen du bor. At antall komplekse og sammensatte saker øker, er også medvirkende til omorganiseringen. Det krever nytenkning om hvordan tjenestene leveres. Kontorene skal ha tre avdelinger hver; en helseavdeling, en velferdsavdeling og en avdeling for koordinerende enhet.

- At fagmiljøene går fra fire til to kontorer gjør også at hvert av kontorene blir mer robuste, fremholder Eli Karin Fosse.

Sammenslåingen er godt i gang

I praksis er sammenslåingen av kontorene godt i gang. Den fysiske sammenslåingen og dermed også realisering av nye arbeidsprosesser gjenstår. Det har tatt tid å finne lokaler som er tilstrekkelig store og i tillegg sentrale. HVK sør og HVK nord vil ha til sammen nesten 120 ansatte.

- Vi er svært fornøyde med at Stavanger kommune nå har undertegnet leiekontraktene for to gode lokaler, slik at vi kan planlegge flytting. Det har vært utfordrende for lederne å pendle mellom to kontorer, sier Eli Karin Fosse.

Brukerne av kommunens helse- og velferdstjenester vil først og fremst merke sammenslåingen når skal møte opp fysisk. Den største forskjellen ellers med to store kontorer er at koordineringsfunksjonen blir tydeliggjort ved å bli en egen avdeling.

Kontaktperson for medier, prosjektleder Eli Karin Fosse, 992 98 461.