PC: Hold Ctrl-tasten nede og trykk på + for å forstørre eller - for å forminske.
Mac: Hold Cmd-tasten (Command) nede og trykk på + for å forstørre eller - for å forminske.

Talende web har to lesemoduser:

Pek og lytt

Når ikonet med fingeren på er markert, leser Talende Web opp teksten du peker på, samtidig som du får en visuell tilbakemelding.

Marker og lytt

Markere teksten og deretter klikk på play-knappen for å få den opplest

  1. Hjem
  2. Nyheter
  3. Her er kommunens råd om barn og sosiale medier

Her er kommunens råd om barn og sosiale medier

Skolesjef Jørn Pedersen mener økt kunnskap og mer foreldresamarbeid er en nøkkel til å redusere problemet med mobbing og sosiale medier. Nå legger han fram 10 gode råd til foreldre.

Skolesjefen er kjent med at det er flere uønskede hendelser knyttet til bruk av sosiale medier i Stavanger-skolen. Selv om skolene har solide regler på mobilbruk og sosiale medier smitter ofte det som skjer på fritiden over på skolehverdagen.
– For elevene henger det som skjer på skolen og det som skjer i sosiale medier eller andre steder på nett tett sammen. Inkludering og ekskludering i det virkelige liv reflekteres ofte på nett og omvendt. Det er altså ikke nødvendigvis sosiale medier og gaming som skaper utenforskap. Men det er viktig at både foreldre, skole og elever har dette på dagsorden hele tiden, sier skolesjefen.

Skolesjefen berømmer initiativer om dette temaet fra skolene, som fra Kannik ungdomsskole denne uken. Der arrangerer de kveldsskole for elever, lærere og foresatte tirsdag, onsdag og torsdag.

– Dette er utfordringer som må løses i samarbeid mellom skole og hjem. Kveldsskolene til Kannik er et spennende tiltak, sier Pedersen.

Skolesjef Jørn Pedersen

Negative situasjoner

Ifølge Elevundersøkelsen oppgir nesten en 1 av 3 elever å ha opplevd negative situasjoner i sosiale medier eller dataspill, som har gjort at de ble sinte, triste eller lei seg. Dette dypdykket i Elevundersøkelsen viser imidlertid at sosiale medier og gaming også har positive sider. Det kan blant annet bidra til å etablere og opprettholde nye kontakter, samt gi tilhørighet og støtte i vanskelige situasjoner.

Her er noen sentrale funn:

• Økt bruk av skjerm forklarer ikke nedgang i trivsel og motivasjon.
• Sosiale medier og gaming har både positive og negative sider.
• Gaming og sosiale medier på fritiden påvirker skolesituasjon ulikt.
• Elevenes digitale og «virkelige» liv er tett sammenvevd.

Rapporten bekrefter at det digitale liv og den virkelige verden er tett sammenvevd, og forskerne mener at skolen må tilpasse seg den nye virkeligheten for å fremme et trygt og godt skolemiljø.

Gode råd

Pedersen trekker fram Skjermbrukutvalgets rapport som et godt utgangspunkt for lokale råd og regler.

– Sosiale medier er en ytterst levende kommunikasjonsform. Det er mye vi ikke vet og forskningen henger etter på noen områder. Nøkkelen er godt samarbeid mellom skole og hjem, og som kommune skal vi gjøre det vi kan for å gi foreldre et enda bedre grunnlag til å gjøre gode valg for sine barn, sier skolesjefen.

Skolesjefens 10 viktigste råd til foreldre:

  1. Aldersgrenser på sosiale medie-apper bør overholdes. Det betyr stort sett 13 års aldersgrense for alle sosiale medier.
  2. Foreldre bør bruke de mulighetene og innstillingene for foreldrekontroll som finnes for den enkelte tjenesten.
  3. Det bør være skjermfrie soner i barnas liv både på skolen og hjemme.
  4. Foreldresamarbeid i regi av skolen eller FAU bør brukes til å lage felles regler for skjermbruk på fritiden og etablere «skjermvettregler om hvordan man skal oppføre seg på nett.
  5. Foreldre bør engasjere seg og kjenne til hva barna gjør, og hvem de møter på digitale plattformer. På samme måte som man spør hvordan dagen har vært, bør man stille spørsmål om hvordan den digitale dagen har vært.
  6. Foreldre bør engasjere seg i barnas digitale skolehverdag og sette seg inn i digitale skoleenheter og digitale læringsressurser
  7. Vurder å skru av eller redusere antall varslinger fra de sosiale mediene. Trenger vi å bli varslet hver gang en venn legger ut noe?
  8. Foreldre og andre voksne bør engasjere seg og snakke med ungdommene om hva de gjør på digitale plattformer.
  9. Foreldre, ansatte i skolen og andre voksne bør hjelpe barna til å oppnå en god balanse mellom skjermbruk og annen aktivitet.
  10. Voksne bør være gode forbilder og sørge for at ungdommene får gode vaner for skjermbruk i familien, med venner og på skolen

 

Hva gjør Stavanger kommune?

Kommunen har tatt flere grep for å unngå uønskede hendelser knyttet til skjermbruk og sosiale medier.

  • Elevene kan ikke logge på sosiale medier gjennom å bruke "logg på med Google" og skolekontoen sin (gjennom API)
  • Det er også lagt begrensninger på å bruke sosiale medier på chromebooken
  • Kommunen bruker sikre løsninger som ivaretar personvernet
  • Kommunen beskytter elevene mot skadelig innhold
  • Stavangerskolene har kompetanse i digital dømmekraft.

Kilder og nyttig lesestoff:

Skolesjef Jørn Pedersen

Jørn Pedersen

Skolesjef

Mobil:
468 51 272
Telefon:
51 50 87 20
E-post:
jorn.pedersen@stavanger.kommune.no