3. Kikhosteutbrudd i Norge: Husk vaksinen!

Kikhosteutbrudd i Norge: Husk vaksinen!

FHI melder om kikhosteutbrudd i Norge. Alle voksne blir anbefalt å vaksinere seg dersom det er mer enn 10 år siden forrige oppfriskningsdose.

Eli Fjeld Falnes er smittevernoverlege i Stavanger kommune.

Kikhoste er en luftveisinfeksjon som forårsakes av bakterien Bordetella pertussis. Kikhoste smitter ved at bakterien overføres gjennom dråper i luften når en syk person hoster eller nyser. Den gir kraftige hosteanfall som kan vare i flere uker. Rådet fra smittevernoverlege Eli Fjeld Falnes til alle voksne er klart:

–  Sjekk vaksinestatusen din. Vi ønsker å minne folk om at de bør ta vaksinen hvert tiende år. Vaksine er det beste måten å forebygge kikhoste på, sier hun.

Risikogruppene

Kikhoste ligner på andre forkjølelser første uken før den kraftige hosten starter. Kikhoste kan være farlig for spebarn og personer med astma, hjertefeil, og nedsatt immunforsvar. Smittefaren er høyest i begynnelsen av sykdommen.
– Kikhoste er mest alvorlig for de aller yngste, og vi er opptatt av å beskytte disse, sier smittevernoverlegen.

Hvert 10. år

Voksne blir altså anbefalt å ta en oppfriskningsdose hvert 10. år. I Norge får alle barn tilbud om kikhostevaksine som en del av barnevaksinasjonsprogrammet. Barna får tre doser av vaksinen: Når de er 3, 5 og 12 måneder. Boosterdose gis i 2. klasse og 10. klasse.

Men hvordan finner man ut om man har vaksine som fortsatt gjelder?

– Logg inn på helsenorge.no og klikk på vaksiner. Der finner du oversikten over registrerte vaksiner, og der vil du kunne se hvor lenge det er siden du fikk siste vaksine.
– Jeg var inne på helsenorge.no og sjekke, og der sto det ikke noe?
– Dersom det ikke står noe der er det nok sannsynligvis på tide med en fornyelse, sier hun.

Fastlege og apotek

Vaksinen kan du bestille hos  fastlegen din. Gravide kan også få vaksine hos jordmor.

– Apotekene kan også sette vaksinen, men da må du ha resept fra fastlegen. Så ta kontakt med fastlegen først, sier smittevernoverlegen.

Råd til befolkningen fra FHI

• Følg anbefalingene om vaksiner i barnevaksinasjonsprogrammet, og det nye vaksinetilbudet til gravide.
  • Husk å ta oppfriskningsdose hvert 10. år.
  • Kikhoste ligner på andre forkjølelser første uken, før den kraftige hosten starter. Kraftig hoste kan være kikhoste, og kontakt med lege må vurderes.
  • Ved påvisning av kikhoste, kan antibiotikabehandling som startes i løpet av de første 3 ukene mildne og forkorte sykdomsforløpet. Det gjelder personer i alle aldre.
  • Familier med spedbarn bør begrense besøk fra personer som har forkjølelsessymptomer.
  • Ha lav terskel for å oppsøke lege ved sykdom hos spedbarn under 3-månedersalder.
  • Det er viktig med god hånd og hostehygiene. Hold deg hjemme hvis du føler deg syk og har nyoppståtte luftveissymptomer.
Eli Fjeld Falnes

Smittevernoverlege