3. Kommunen oppfordrer til mer drikking på 17. mai

Kommunen oppfordrer til mer drikking på 17. mai

Det meste ligger til rette for en flott feiring av nasjonaldagen. Men selv om vi ønsker sommertemperaturene varmt velkommen, kan finværet også svekke væskebalansen. Derfor er det viktig å drikke mer. Mer vann.

Meldingen fra kommunens bylivsleder Katrine Sørnes er klar:
– Smør deg med tålmodighet og solkrem, og spe på med vann jevnlig. Det blir både kø, store folkemengder og sol i sentrum.

Kommunen oppfordrer alle til å ta med seg en vannflaske.

– Vi setter ut en vannvogn på Torget, slik at du kan fylle på flaska der. I tillegg vil Røde Kors, Norsk Folkehjelp og Speidernes beredskapstropp stå på torget mellom klokka 09.00 og 18.00. Så får du hetetokter, gnagsår eller andre vondter, så er hjelpen nær, sier Sørnes.

Vannvogn på fire hjul
Vannvogna er klar til bruk på Torget 17. mai. Her kan du få tappet gratis og friskt vann.

Unngå væskemangel

Sommervarmen gjør at mange foretrekker å sitte i solsteiken og slukke tørsten med noe mer smakfullt enn vann. Stavanger Aftenblad skrev at politiet hadde hatt over 200 oppdrag på kvelden og natten 17. mai i fjor. Helsesjef Runar Johannessens faglige råd er enkelt og greit.

Rikelig inntak av vann er et viktig råd i varmen. Alkohol er vanndrivende, og i sterk varme er det fort gjort å få væskemangel. En god regel er at vann er lett tilgjengelig og at en får i seg litt vann mellom hvert glass med øl eller vin, sier helsesjefen.

Et glass med vann med skagenkaien i bakgrunnen
Drikk mer vann er rådet, spesielt på varme dager.

La barna få feste først

– Vi ønsker at alle skal kose seg i sentrum på 17. mai – både barn og voksne. Men når det er barn til stede har alle voksne et ansvar og vi må vise hensyn til de minste, sier bylivsleder Sørnes

I tillegg venter fridager og langhelg etter nasjonaldagen.

– Vi har en god dialog med utelivsbransjen og sammen har vi blitt enige om at lydnivået og alkoholinntaket skal begrenses fram til folketoget og barna har forlatt sentrum klokka 17, sier hun.

– Vi oppfordrer alle voksne til å legge til rette for at barna får en best mulig opplevelse av nasjonaldagen. La barna få feste først, så kan vi voksne feire etterpå.

Les alt om 17. mai-feiringen i Stavanger.

Mange vannflasker
Det er ingen krise om du glemmer vannflaska di 17. mai. Stavanger kommune har noen til overs på Torget.