3. Marie Therese er ny barnevernsjef

Marie Therese er ny barnevernsjef

Ansiktsbilde av Marie Therese. Hun har brune øyne, et stort smil, hvit skjorte og langt, brunt hår med midtskill.

NY BARNEVERNSJEF: Marie Therese Zerle Thesen (42) er ansatt som ny barnevernsjef i Stavanger kommune.

Den nye barnevernsjefen tiltrer stillingen 13. januar 2025. Marie Therese Zerle Thesen har vært barnevernsjef i Time kommune siden 2021. Før det jobbet hun i barneverntjenesten i Sandnes i 12 år. Stavanger kommunes nye barnevernsjef er utdannet sosionom, har videreutdanning i barnevernfaglig veiledning og barnevernledelse, og tar nå en master i ledelse. Hun har jobbet i Stavanger kommune tidligere, ved det som da var Eiganes og Tasta helse- og sosialkontor.

Vil gjenoppbygge tilliten

Hvorfor søkte du jobben som barnevernsjef i Stavanger?

- Fordi det var en utfordring. Det er en stor tjeneste, og det har vært knyttet en del uro til den. Det var noe i utlysningen som gjorde at stillingen fristet, særlig det som går på å gjenoppbygge tilliten til barnevernet, sier Zerle Thesen.

Hun legger til at hun synes det er meningsfylt å jobbe for at sårbare barn skal få bedre oppvekst-vilkår, og bli sett og hørt.

Samlet sett den beste kandidaten

Tre gode kandidater har vært gjennom intervjuer, testing og referansesjekk i forbindelse med ansettelse av ny barnevernsjef etter Jakob Bråtå. Et samlet ansettelsesutvalg vurderer Marie Therese som den beste kandidaten til å lede barneverntjenesten i Stavanger. - Hun har stor relasjons-kompetanse, gode lederegenskaper og er sterk på helhetstenkning og strategisk utvikling, sier kommunalsjef barn, unge og familie Jone Skjelbred.

Han legger til at Anne Grethe Rosså Ramsvik har gjort en god jobb som konstituert barnevernleder, og at hun fortsetter i den rollen inntil Marie Therese starter opp som barnevernsjef den 13. januar 2025.