3. Markerte overtakelse av Øyane sykehjem

Markerte overtakelse av Øyane sykehjem

Stavanger kommunes overtakelse av Øyane sykehjem på Hundvåg ble markert med ordførerbesøk, taler, kaffe og kaker.

Fire personer står ved siden av hverandre inne på Øyane sykehjem med smilende fjes og blomster i armene.

BLOMSTER OG GODE ORD: F.v. direktør helse og velferd Stina Løkke, virksomhetsleder Rune Ludvigsen, fungerende ordfører Henrik Halleland, eneste gjenværende av husmorlagene som dannet Stiftelsen Øyane sykehjem Ingunn Thorsen og driftsstyreleder og leder for stiftelsen Olaug Tveit Pedersen.

- Det er ganske vemodig, men vi er fornøyde med at kommunen overtar. Det er godt å vite at Stavanger kommune vil ta godt vare på sykehjemmet, sa Olaug Tveit Pedersen, leder både i sykehjemmets driftsstyre og Stiftelsen Øyane sykehjem. Hun takket alle ansatte ved sykehjemmet for innsatsen, og fremhevet også de frivilliges innsats.

- Alle de frivillige har bidratt til at beboerne har hatt det godt på sykehjemmet, sa den avtroppende styrelederen. Hennes håp er at kommunen vil utvide sykehjemmet på de kommunalt eide områdene rundt, og gjøre sykehjemmet til et enda bedre sted.

Stavanger kommune kan sykehjem

Fungerende ordfører Henrik Halleland hadde også med blomster og gode ord.

- Dette er en spesiell dag, en kjenner på at dette er historie. Øyane sykehjem har vært det det skal være; et hjem. Nå skal Stavanger kommune overta, og drift av sykehjem kan kommunen. Dette sykehjemmet kommer til å bli godt drevet, sa ordføreren.

Ingunn Thorsen, eneste gjenværende av husmorlagene som i sin tid gikk sammen og dannet Stiftelsen Øyane sykehjem, fortalte historien bak.

- Eg e jysla stolt av de me har fått te, sa Thorsen som la til at hun er glad for at kommunen nå skal overta.
- Men me skal passa på dokke, lovet Ingunn Thorsen.

Husmødrene som skaffet sykehjem

Fire husmorlag på Byøyene gikk sammen og dannet Stiftelsen Øyane sykehjem 2. februar 1974. Hensikten med å få bygget sykehjem var at de gamle på øyene skulle slippe å flytte på institusjon på fastlandet. Stiftelsen hadde dugnader, basarer, dansekvelder og innsamlinger, fikk inn startkapital og kjøpte det de mente var Hundvågs beste tomt i 1978. Sykehjemmet er hovedsakelig bygd med offentlige midler. Øyane sykehjem åpnet 5. mai 1980, med 30 aldershjemsplasser og 30 sykehjemsplasser. Fra 1999-2003 gikk sykehjemmet gjennom en større om- og utbygging. Siden 2010 har Stavanger kommune hatt en leie- og driftsavtale med stiftelsen om dagens 55 heldøgns plasser og 14 dagsenterplasser.

Tiden var inne

For to år siden ba Stiftelsen Øyane sykehjem om å få gå i dialog med kommunen om eventuell virksomhetsoverdragelse og kjøp av sykehjemmet. Avtalen ble framforhandlet tidligere i år, og vedtatt i bystyret i mai, temmelig nøyaktig 44 år etter at sykehjemmet åpnet.

Tirsdag 1. oktober 2024 ble overdragelsen markert. Olaug Tveit Pedersen fortalte at kommunen har banket på døren om overtakelse flere ganger opp gjennom årene. Nå var tiden inne for stiftelsen til å gi sykehjemmet fra seg. En krevende økonomisk situasjon og vedlikeholdsetterslep på bygninger og inventar ble avgjørende.