3. Sykkelby2024

Stavanger ble kåret til Norges beste sykkelby – igjen!

– Dette var utrolig stas og en veldig kjekk anerkjennelse å få fra alle som sykler i Stavanger, sier varaordfører Henrik Halleland.

Norges beste sykkelby 2024: Varaordfører Henrik Halleland mottok prisen fra samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (til venstre) og generalsekretær i Syklistenes landsforening, Eline Oftedal.

Under den nasjonale sykkelkonferansen onsdag 4. september ble Stavanger kåret til Norges beste sykkelby. Dette er andre gang på rad at Stavanger vinner prisen.

– Jeg må få takke og dele prisen med alle som sykler i Stavanger. Prisen er et resultat av at vi har jobbet systematisk i mange år med å forbedre sykkeltilbudet i Stavanger. Men vi er ennå ikke i mål, vi skal satse videre på sykkel, forteller varaordfører, Henrik Halleland.

Prisen ble gitt på grunnlag av Sykkelundersøkelsen 2024, der innbyggerne i alle kommunene i landet delte sine meninger om sykkeltilbudet i sin kommune.

– Dette er vi veldig stolte av! Det er en pris som er stemt fram av innbyggerne i Stavanger, derfor betyr slike tilbakemeldinger ekstra mye. Det er de vi jobber for hver dag, så dette er en flott anerkjennelse, forteller Holger Pansch, fagkoordinator for sykkel i Stavanger kommune.

Syklistforeningen har siden 2008 kåret Norges beste sykkelby. Byene blir rangert etter seks kategorier og Stavanger scorte høyest på tre av disse kategoriene: sikkerhet, tilgang på sykkelstier og at innbyggerne opplever at kommunen prioriterer sykkel.

– Det er mange kommuner som jobber godt for de som sykler. At Stavanger kommune vinner igjen viser at systematisk arbeid over tid gir syklende gode og tryggere forhold. Det er en bragd å holde posisjonen fra 2022, sier Eline Oftedal, generalsekretær i Syklistforeningen, og sender en stor gratulasjon.

– Vi må fortsette med det gode arbeidet vi har gjort over mange år og legge til rette for flere gode og trygge sykkelveier, forteller Halleland.

Den nasjonale sykkelkonferansen avholdes annethvert år og denne uken arrangeres konferansen i Stavanger.

Plakat som illustrerer sykkelparaden, torsdag 5. september, fra Domkirkeplassen klokka 17.30.

Her kan du lese mer om sykkeltilbudet i Norges beste sykkelby