3. Tertialrapport: Utvikling er ikke bærekraftig

Tertialrapport: Utviklingen er ikke bærekraftig

I en hardt presset kommuneøkonomi bekrefter tertialrapporten den negative utviklingen. De budsjetterte skatteinntektene blir nedjustert med kr 125 millioner kroner. Merforbruket i tjenesteområdene er fortsatt høyt, og anslått til 316 millioner kroner ved årets slutt.

Kommunedirektør Per Kristian Vareide.

Kommunedirektør Per Kristian Vareide i Stavanger kommune.

Kommunedirektør Per Kristian Vareide poengterte i den forrige tertialrapporten at utgiftene stiger mer enn inntektene.

– Noen vil kanskje oppleve at jeg gjentar meg selv, men det er fortsatt slik at utgiftene øker mer enn inntektene. Den trenden har vi sett siden 2023, sier Vareide.

Tertialrapporten per 31.08.2024 endrer dermed ikke på det virkelighetsbildet som kommunedirektøren allerede har tegnet opp i forbindelse med budsjettarbeidet.

Les hele tertialrapporten

Lavere skatteinntekter
Nå viser i tillegg prognosene at skatteinntektene i 2024 blir lavere enn budsjettert. De siste årene har de nasjonale skatteanslagene blitt oppjustert i løpet av året og Stavanger har justert sine prognoser og budsjetter tilsvarende. For 2024 anslår KS og Skatteetaten at skatteveksten til kommunene blir 2 til 3,6 prosentpoeng lavere enn hva regjeringen har anslått.

– Vi har lagt til grunn en reduksjon på om lag 2,1 prosentpoeng, noe som utgjør 125 millioner kroner i lavere netto skatteinntekter, sier kommunedirektøren.

Stavanger kommunes ledelse på budsjettseminar
Økonomisjef Marianne S. Schwerdt og direktørene Leidulf Skjørestad, Birger Clemetsen, Per Kristian Vareide og Stina Løkke på budsjettkonferanse tidligere i år.

Merutgifter
Tertialrapporten forteller at de økte driftsutgiftene i kommunen utgjør om lag 316 millioner kroner ved årets slutt. Utfordringene står i kø for mange norske kommuner, og Stavanger er ikke noe unntak.

– Økende behov for tjenester innen helsesektoren, utgiftene til sosialhjelp øker, klientutgifter knyttet til barnevern stiger, og sykefraværet er stadig økende. Samtidig stiger utgiftene i flere tjenesteområder i kommunen som følge av flyktninger fra Ukraina, sier kommunedirektøren.

Så lenge driftsutgiftene stiger mer enn driftsinntektene og så lenge investeringsnivået er høyt og egenfinansieringen lav er kommunedirektørens konklusjon enkel:

– Denne utviklingen er ikke bærekraftig, sier han.

Les hele tertialrapporten

Fakta:

• Stavanger har per 10. september bosatt 472 flyktninger av totalt 750 flyktninger som kommunen har forpliktet seg til å bosette i 2024.
  • Det samlede sykefraværet i Stavanger kommune per 2. kvartal var 9,9 prosent, som er en økning på 0,6 prosentpoeng fra samme periode i fjor.
  •  Arbeidet med heltidskultur fortsetter. Ved utgangen av august var heltidsandelen 71,7 prosent, som er en økning på 1,6 prosentpoeng fra i fjor.
  •  Investeringsnivået økes i 2. tertialrapport til 17 prosent av driftsinntektene og er følgelig langt over målet på 12 prosent. Egenfinansieringen av investering er 48 prosent

Les også:

Per Kristian Vareide

kommunedirektør

per.kristian.vareide@stavanger.kommune.no

Kjartan Møller

direktør for økonomi og organisasjon

kjartan.moller@stavanger.kommune.no

Marianne Sigurdsen Schwerdt