3. Tilsynsrapporten for legevakten er klar

Tilsynsrapporten for legevakten er klar

Den endelige rapporten etter Statsforvalterens tilsyn med Stavanger legevakt i juni er nå klar.

Magnus Haugland Gudmestad er ny legevaktsjef i Stavanger kommune.

Magnus Haugland Gudmestad, legevaktsjef.

I rapporten konkluderer Statsforvalteren med at Stavanger kommune og legevakten leverer i tråd med lover og forskrifter på flere områder som er utfordrende for legevakter generelt. Statsforvalteren har i sin rapport vurdert følgende områder ved legevakten:

• Kompetanse og opplæring
  • Registrering og prioritering av henvendelser
  • Venting etter registrering og prioritering

To brudd på lov og forskrift

Statsforvalteren peker på to tilfeller av brudd på lov og forskrift:
Brudd 1 gjelder besvaring av telefonhenvendelser. 80 prosent av alle telefonsamtaler skal besvares innen to minutter. Per september 2024 svarer legevakten 65 prosent av telefonsamtalene innen to minutter.

- Legevakten jobber kontinuerlig med å bli bedre på dette. Kapasiteten både på personell og operatørplasser er økt. Kravet er vanskelig å imøtekomme for alle legevakter. Til nå i år er det bare én av de fem største legevaktene i Norge som har bedre svartid enn Stavanger legevakt, påpeker legevaktsjef Magnus Haugland Gudmestad

Ny legevakt i 2027

Brudd 2 gjelder at legevakten ikke i tilstrekkelig grad identifiserer behov for rask helsehjelp og/eller forverring av tilstand hos pasienter på venterommet. Legevakten har allerede både kameraovervåkning og tilsynsrunder på venterommet. I tillegg vil legevakten framover sikre at pasienter som venter, lettere skal kunne komme i kontakt med helsepersonellet ved behov.

- Vi har dårlige og uoversiktlige lokaler som gjør at det ikke er like lett for pasientene på venterommet å komme i kontakt med helsepersonellet. Men vi jobber med saken, sier legevaktsjefen.

Ny legevakt skal stå klar ved siden av det nye sykehuset på Ullandhaug i 2027. I planene er det tatt hensyn til pasientsikkerhet i utarbeidelsen av arbeidsflyt og nye digitale løsninger. I det ligger bedre informasjon om pasientens forløp og mulighet for kontakt med helsepersonell.

Godt samarbeid med Statsforvalteren

I sin rapport peker Statsforvalteren også på utfordringer som ikke er brudd på lov eller forskrift, men som er kjent både for kommunen og legevakten. Tiltak er i satt i gang på flere av disse områdene. Blant annet påpeker Statsforvalteren at legevakten må sikre at en lege med selvstendig vaktkompetanse alltid er til stede på legevakten eller tilgjengelig som bakvakt. Bakvaktsordninger som legevakten har i dag, er ikke tilstrekkelig. Legevakten har startet arbeidet med å få bedre oversikt over kurs og kompetanse hos legene som går vakter på legevakten for å imøtekomme dette kravet.

-Vi har hatt et godt samarbeid med statsforvalteren i gjennomføringen av tilsynet. For oss er en evaluering som dette en god mulighet til å bli enda bedre, sier legevaktsjef Magnus Haugland Gudmestad.

Rapporten vil om kort tid bli tilgjengelig på www.helsetilsynet.no