Veisensorer gir tryggere skolevei
– Veisensorene registrerer antall biler og hastighet. Dette kan bli nyttig statistikk for trafikksikkerheten rundt skoler, sier Terje Rygh, rådgiver i smartbyen i Stavanger kommune.
Denne nyhetssaken er mer enn en måned gammel. Innholdet kan derfor være foreldet eller ikke oppdatert.
Gå til stavanger.kommune.no/nyheter for siste nytt.
Michal Laszczak, avdelingen for idrett og utemiljø, er dreven på å installere veisensorer i Stavanger kommune.
Totalt skal Stavanger kommune installere og teste 30 veisensorer. En del av dem er allerede er i bakken - i høst ble det installert veisensorer blant annet i Auglendsbakken, Klubbgata og Bergelandsgata. Nå har turen kommet til Eiganesveien.
– Valget falt på Eiganesveien fordi dette er en skolevei som er stengt for gjennomgangstrafikk. Sensorene registrerer når veien er mest trafikkert og om bilistene faktisk holder den gitte fartsgrensen. Sensorene sparer både miljøet og arbeidskraft, og kan sikre en trygg ferdsel på for eksempel skolevei, sier Terje Rygh, rådgiver i smartbyavdelingen i Stavanger. Ved for eksempel søknader om fartshumper i et nabolag, kan statistikk fra veisensorene kjapt dokumentere om biler har for høy hastighet.
I Stavanger kommune samarbeider avdeling for bymiljø og utbygging og smartbyen sammen om veisensorene. Rådata fra sensorene er samlet i flere systemer og kilder i en datasjø. Her kan data fra ulike kilder moduleres og sammenstilles og gi nye perspektiver og informasjon om forbedringspunkter.
Veisensor-prosjektet er initiert av Digi Rogaland og finansiert med midler fra Statsforvalteren i Rogaland. I 2022 ble veisensorer installert i seks kommuner i Rogaland; i Stavanger, Gjesdal, Sola, Tysvær, Karmøy og Sandnes.
Saltnivå og temperatur
Veisensorene registrerer flere data enn antall kjøretøy og hastighet, de måler også lufttemperatur, bakketemperatur og saltnivå. Sensoren gir dermed beskjed om når kommunen bør strø eller salte veien.
Ansatte fra Trondheim bydrift er spesielt interessert i sistnevnte; data som er nyttig på vinterstid. De har tatt turen til Stavanger for å få med seg veisensor-installeringen i Eiganesveien.
– Vi ønsker å starte et veisensorprosjekt i Trondheim, og er her for å lære. Vi er interessert i å gjøre jobben med salting og strøing mer forutsigbart og miljøvennlig, sier Imre Aleksandersen, planlegger i Trondheim bydrift.
Drevne på veisensorer
Rafael Tuszy og Michal Laszczak fra Idrett og utemiljø er drevne på å installere veisensorer i Stavanger kommune, de var begge med å installere en rekke veisensorer i høst.
– Først registreres QR-koden til veisensoren i appen som samler all data, viser Tuszy.
– Deretter borrer vi to hull i asfalten, på hver side av veien, der motorblokkene på bilen vanligvis passerer. Sensoren registrerer magnetiske felt fra motorblokken. Så fuger vi sensoren og plasserer den i hullet.
Og det var det!
– Veisensoren starter straks jobben med registrering av trafikk, hastighet, saltnivå og temperatur. Nå skal vi gå å se på dataene som veisensorene i Eiganesveien så langt har samlet inn, sier Rygh.