3. Vi må vurdere nivået på tjenestene våre

– Vi må vurdere nivået på tjenestene våre

Den økonomiske situasjonen i Stavanger kommune er alvorlig. – Vi blir likere andre kommuner. Og når inntektene per innbygger blir likere andre kommuner, må også utgiftene bli likere, er budskapet fra kommunedirektør Per Kristian Vareide.

Økonomidirektør Kjartan C. Møller og kommunedirektør Per Kristian Vareide

Arbeidet med kommunens handlings- og økonomiplan pågår for fullt. Kommunedirektørens forslag blir presentert 25. oktober, og bystyret gjør endelig vedtak 16. desember. Kommunedirektørens lederteam var samlet til budsjettkonferanse 6. september, og uken etter - 12. og 13. september - ble situasjonen presentert for byens ledende politikere, utvalgte hovedtillitsvalgte og kommunedirektørens ledergruppe.

– Det er en måte å gi løypemeldinger til politikerne, ansatte, ledere og innbyggere underveis i arbeidet med handlings- og økonomiplanen. Det er større utfordringer knyttet til salderingen av budsjettet i år enn tidligere år. På mine åtte år i Stavanger kommune har jeg ikke sett disse utfordringene tidligere, sa Vareide i sin innledning.

Se kommunedirektørens innledning:

Alle vil merke endringene

For 2025 skal kommunen spare 250 millioner kroner. Et innsparingskrav som øker til 541 millioner kroner fram mot 2027. Denne tabellen viser hvor store innsparinger det er snakk om:

Samlet omstillingsbeløp 2025 2026 2027 2028
Oppvekst og utdanning 90 mill. 154 mill. 218 mill. 218 mill.
Helse og velferd 94 mill. 151 mill. 208 mill. 208 mill.
Bymiljø og utbygging 16 mill. 26 mill. 37 mill. 37 mill.
Innbygger- og samfunnskontakt 15 mill. 20 mill. 25 mill. 25 mill
By- og samfunnsplanlegging 6 mill. 7 mill. 9 mill. 9 mill.
Stab og støtte 30 mill. 37 mill. 44 mill. 44 mill.
Totalt 251 mill. 395 mill. 541 mill. 541 mill.

Som tabellen viser er det de to største direktørområdene omstillingen blir størst. Tjenesteområdet oppvekst og utdanning må redusere med 90,5 millioner, mens tallet er 94 millioner for helse og velferd. Fram mot siste år i perioden, i 2028, vokser dette til henholdsvis 217 og 207 millioner kroner. De områdene som andelsmessig får de største omstillingskravene er imidlertid stab og støtte.
– Vi må se mer på forskjellen mellom det vi  ha og det som er kjekt å ha. Vi skal fremdeles levere et lovlig og forsvarlig tjenestetilbud. Men den økonomiske situasjonen gjør at vi må dreie tjenestene våre i andre retninger, sa kommunedirektør Vareide.

ALVOR: Varaordfører Henrik Halleland (KrF) ble orientert om den økonomiske situasjonen, her sammen med Leif Arne Moi Nilsen og Kristoffer Sivertsen (Frp)
Varaordfører Henrik Halleland (KrF) ble orientert om den økonomiske situasjonen, her sammen med Leif Arne Moi Nilsen og Kristoffer Sivertsen (begge Frp).

Kommunedirektørens føringer

Vareide presenterte følgende liste for politikerne og kommunelederne:

• Vi vurdere nivået på tjenestene våre.
  • Vi må vurdere utgiftene og inntektene våre. Tilskuddsordningene inngår.
  • Vi må vurdere om alle politiske vedtak er mulige å gjennomføre innenfor de gjeldende rammene.
  • Vi reduserer mer på interne tjenester og administrasjon enn innbyggerrettede tjenester.

Lovpålagt?

Kommunedirektøren minnet om at vi må tenke oss om to ganger før vi øker kostnadene på noen områder, og at alle må se nøye på alle utgifter. Politikerne har blant annet bedt administrasjonen om å se nøye på alle ikke-lovpålagte oppgaver. Det har administrasjonen gjort, og en 34 sider lang oversikt over lovpålagte oppgaver ble presentert for politikerne i april i år.
– Endringsarbeidet er mulig og det er nødvendig. Men vi må være ydmyke – dette blir ikke enkelt, sier Vareide.

Høyres Kjell Erik Grøsfjeld var blant politikerne som benyttet anledningen til å spørre om budsjettarbeidet. I bakgrunnen Dag Mossige og Lotte Hansgaard (Ap)

Uro i organisasjonen

Ledergruppa er åpen på at omstilling dreier seg om mennesker, både i kommuneorganisasjonen og samfunnet. Derfor må vi legge til rette for god og nyttig informasjon om hva som skjer til ansatte og innbyggere.

– Kommunens ledelse jobber tett med tillitsvalgte og verneombud i denne prosessen, og gjennomfører arbeidet med stor vekt på åpenhet og gode diskusjoner. Selv om vi står ovenfor store innsparinger er det et mål at disse kan iverksettes uten at ansatte mister jobben. Vi vil også minne om at det er viktig å ikke miste blikket på helheten når enkeltsakene dukker opp utover høsten, sier Vareide.

Viktige datoer i høst:

• 12. september – Budsjettseminar 2
  • 7. oktober – Statsbudsjettet 2025
  • 25. oktober – Fremleggelse av handlings- og økonomiplan 2025-2028
  • 21. november - formannskapet innstiller handlings- og økonomiplan 2025-2028. (Foreløpig dato)
  • 3. desember Partssammensatt utvalg behandler innstilling til handlings- og økonomiplan 2025-2028
  • 16. desember Bystyret vedtar handlings- og økonomiplan 2025-2028

Se presentasjonen som ble holdt på budsjettseminarene: