- Du kan logge deg inn på Min side for å se betalte og ubetalte regninger fra Stavanger kommune som står i ditt navn.
- Du vil få din regning der du har valgt å motta den.
- Har du ikke AvtaleGiro eller eFaktura i banken din og er digital borger, vil regningene dine bli sendt til din digitale postboks.
- Vil du motta regningene dine på papir må du reservere deg mot digital kommunikasjon. Reservasjon gjelder for hele offentlig sektor, ikke bare kommunen.
Velg betalingsmåte og hvordan du mottar regninger
KORT FORTALT
Se dine regninger
Få oversikt over dine regninger. Logg inn på Min side og gå til Mine fakturaer for å se ubetalte og betalte regninger fra Stavanger kommune. Her kan du også be om betalingsutsettelse før betalingsfrist.
Slik mottar du regninger fra Stavanger kommune
Vi sender regningene dine i denne rekkefølgen, basert på hvilke løsninger du har valgt:
- AvtaleGiro: Regningen betales automatisk på forfallsdato.
- eFaktura: Regningen sendes til nettbanken din for godkjenning før betaling.
- Digital postkasse: Har du ikke AvtaleGiro eller eFaktura, og er digital borger, mottar du regningen i Digipost eller eBoks.
- E-post: Regningen sendes som vedlegg i en e-post.
- Post: Har du reservert deg mot digital kommunikasjon, mottar du regningen i postkassen.
Vi bruker denne rekkefølgen for å sikre at du får regningene på den enkleste måten. Mer informasjon om hver løsning, finner du under.
AvtaleGiro
AvtaleGiro er en tjeneste som sørger for automatisk betaling av faste regninger, som for eksempel kommunale gebyrer.
Fordeler ved å bruke AvtaleGiro:
- Regningen betales automatisk på forfallsdato.
- Du slipper å betale regningen manuelt.
- Du får kvittering på kontoutskriften.
Slik kommer du i gang med AvtaleGiro:
- Logg inn i banken din for å aktivere AvtaleGiro.
- Banken gir deg beskjed når AvtaleGiro er aktivert.
- Kontakt banken din om du har problemer med å logge inn eller aktivere Avtalegiro.
Viktig! Pass på at beløpsgrensen for AvtaleGiro er høy nok til å dekke regningsbeløpene.
eFaktura
eFaktura-avtalen er koblet til fødselsnummeret ditt, slik at regningene dine sendes direkte til nettbanken. Dette betyr at du slipper å legge inn KID-nummer, beløp og kontonummer selv. Les mer om eFaktura.
Fordeler med eFaktura:
- Du mottar regningen i din nettbank
- Du godkjenner dato for betaling.
- Du slipper å betale regningen manuelt.
Slik fungerer eFaktura:
- De fleste har eFaktura aktivert med "Alltid eFaktura" i nettbanken med mindre du reserverer deg.
- Regningen vises i nettbanken din, og du må godkjenne før betaling.
- Hvis du ikke ønsker eFaktura fra oss, kan du velge det bort i nettbanken din.
Kontakt banken din dersom du har problemer med å logge inn, endre eller aktivere eFaktura.
Vipps eFaktura
Har du eFaktura i nettbanken og har takket ja i Vipps til å se eFaktura vil regninger fra Stavanger også vises i Vipps. Les mer om
Hvordan se regninger i Vipps:
- Du må være registrert med et gyldig mobilnummer i Stavanger kommune.
- Send oss e-post på ut.faktura@stavanger.kommune.no hvis du ønsker å registrere telefonnummeret ditt for Vipps eFaktura
Til din digitale postkasse
Du kan motta regningen på Digipost eller eBoks hvis du ikke har en aktiv AvtaleGiro eller eFaktura. Har du ikke digital postboks vil regningen sendes til Altinn.
Hvordan få regning til digital postkasse:
- Du må være digital borger
- Du må ha opprettet en digital postkasse hos en av disse leverandørene.
- Les mer om digital postkasse på Norge.no.
Som vedlegg i e-post
Du kan velge å få regningen som vedlegg i en e-post fra Stavanger kommune hvis du ikke bruker andre digitale løsninger.
Hvordan få regning på e-post:
- Er du digital borger, har aktiv eFaktura eller avtalegiro i banken din, må du reservere deg mot disse tjenestene for å motta regningen på e-post.
- Du må ha en gyldig e-postadresse registrert hos Stavanger kommune.
- Send en e-post til ut.faktura@stavanger.kommune.no for å registrere eller oppdatere e-postadressen din.
I posten til din registrerte adresse
Hvis du har reservert deg mot digital kommunikasjon og har valgt bort AvtaleGiro eller eFaktura, vil du motta regningen i postkassen din.
Betaling i nettbank og bank
Vårt kontonummer godtar kun betalinger med KID-nummer.
For å betale manuelt trenger du kontonummer og KID-nummer fra regningen din.
Mangler du KID?
- Sjekk regningen din eller logg inn på Mine fakturaer for å finne KID-nummeret.
- Hvis du har AvtaleGiro, står ikke KID-nummeret på regningen. Ta kontakt med oss for å få oppgitt KID-nummeret
Betale fra utlandet
For å betale fra utlandet trenger du:
- IBAN-nummer: Mottakerens internasjonale bankkontonummer (finnes nederst på regningen).
- SWIFT/BIC-kode: For DNB er denne DNBANOKKXXX.
- KID-nummer, eller fakturanummer hvis KID mangler (skrives i meldingsfeltet).
Du finner IBAN-nummeret nederst på regningen din.
Tips: Har du kun vårt norske kontonummer? Bruk DNBs IBAN-kalkulator for å finne riktig IBAN.
Informasjon til verger og fullmektiger
Hvis du er verge eller har fullmakt, må du passe på at opplysninger om personen du hjelper er korrekt registrert. Send e-post til ut.faktura@stavanger.kommune.no dersom du er usikker.
Tips for enklere betaling:
- Sjekk om du har de nødvendige tilgangene. Kontakt banken eller logg inn i nettbanken for å se om du kan administrere AvtaleGiro eller eFaktura på vegne av personen du hjelper.
- Vi anbefaler å opprette AvtaleGiro eller eFaktura. Dette gjør det enklere å betale og gir bedre oversikt.
- Er det ikke mulig å betale gjennom personens digitale løsninger, kan du be om å motta regningene på e-post. Se informasjon om e-post.
Les mer her for informasjon til deg som er verge eller har fullmakt.
Kontaktinformasjon
Innbyggerservice
- Besøksadresse:
-
Olav Kyrres gate 23 4005 Stavanger
- Telefon:
- 51 50 70 90
- E-post:
- innbyggerservice@stavanger.kommune.no
Mandag–fredag kl. 08.30–15.00.
Du kan også treffe oss her:
Vikevåg: Asalveien 6
Judaberg: Judabergvegen 6