PC: Hold Ctrl-tasten nede og trykk på + for å forstørre eller - for å forminske.
Mac: Hold Cmd-tasten (Command) nede og trykk på + for å forstørre eller - for å forminske.

Talende web har to lesemoduser:

Pek og lytt

Når ikonet med fingeren på er markert, leser Talende Web opp teksten du peker på, samtidig som du får en visuell tilbakemelding.

Marker og lytt

Markere teksten og deretter klikk på play-knappen for å få den opplest

  1. Hjem
  2. Priser, betaling og innkreving
  3. Informasjon til deg som er verge eller har fullmakt

Informasjon til deg som er verge eller har fullmakt

KORT FORTALT

  • Som verge eller fullmektig kan du hjelpe personen du representerer med å håndtere regninger og saker hos Stavanger kommune. 
  • Finn informasjon om hvordan du mottar, betaler og følger opp regninger, samt viktige ting du må huske på som verge eller fullmektig.

Hvordan motta brev og regninger som verge eller fullmektig 

Elektronisk post 

Dersom personen du representerer er elektronisk bruker, vil all post fra det offentlige sendes elektronisk. 

For tilgang til digital postboks, må du søke om dette hos leverandøren. Les mer på norge.no. 

Regning som vedlegg til e-post 

Har du fullmakt, kan vi sende regninger til din e-postadresse. 

Merk: Personen du er verge for kan ikke være registrert som elektronisk bruker hvis regninger skal sendes på e-post. 

Papirpost 

For å motta papirpost, må riktig postadresse være registrert. Les mer om papirpost. 

Merk: Personen du er verge for kan ikke være registrert som elektronisk bruker hvis regninger skal sendes på e-post. 

 

Viktig om betalingsløsninger når du er verge og fullmektig 

Oppretter du faste betalingsløsninger som avtalegiro og eFaktura, kan det forenkle betalingene og sikre at regningene alltid blir betalt i tide.

AvtaleGiro: 

Opprett automatisk betaling av faste regninger. Kontakt banken for å sette opp AvtaleGiro.  

eFaktura: 

Motta og godkjenn regninger direkte i nettbanken. 

  • Aktiver eFaktura for personen du representerer. 
  • Sørg for at du har tilgang til å godkjenne betalinger. 

Les mer om betaling

 

Viktige ting å huske på 

Tilganger: 

Vergene og fullmektigene må ha nødvendige tilganger for å motta brev og regninger. 

Kommunikasjon: 

Oppgi alltid riktig informasjon om personen du representerer når du kontakter kommunen. 

Utsettelse av betaling: 

Hvis det oppstår problemer med betaling, kan du søke om betalingsutsettelse. 

Innkreving: 

Følg opp inkassovarsler raskt for å unngå tilleggskostnader og andre komplikasjoner. Les mer om innkreving

Fullmakt: 

Kommunen kan be om dokumentasjon på fullmakten din. Sørg for at den er oppdatert og lett tilgjengelig. 

Hva må en fullmakt inneholde:

  • Undersøk om personen det gjelder vil gi deg en fullmakt.
  • Fullmakten må være skriftlig, datert, signert, og opplyse om hva fullmakten gjelder.
  • Kontakt oss for mer informasjon eller veiledning.

Mangel på elektronisk tilgang: 

Hvis du ikke har tilgang til tjenester som "Min side", kan du kontakte kommunen for manuell behandling. 

Husk å oppdatere postadressen for både deg og personen du representerer i folkeregisteret. 

BankID-begrensning: 

BankID kan ikke brukes av verge eller fullmektig. Bruk alternative løsninger som MinID om nødvendig. 

Kontaktinformasjon

Innbyggerservice

Besøksadresse:

Olav Kyrres gate 23, 4005 Stavanger

Telefon:
51 50 70 90
E-post:
innbyggerservice@stavanger.kommune.no

Mandag–fredag kl. 08.30–15.00.

Du kan også treffe oss her:
Vikevåg: Asalveien 6
Judaberg: Judabergvegen 6.