2. Renovasjon
  3. Kildesortering i Stavanger NY
  4. Møbler, hvitevarer og annet grovavfall

Møbler, hvitevarer og annet grovavfall

Kort fortalt:

• Piktogram for grovavfall, hvit sofa på grønn bakgrunnDu kan bestille henting av grovavfall eller levere det på nærmeste gjenvinningsstasjon.
  • Vil du gi bort ting som er i orden, har du mange muligheter.
  • Slikt avfall må du ikke sette fra deg ved returpunkt eller nedgravde avfallscontainere.

To renovatører bærer møbler fra gata inn i en kassebil

Du kan bestille henting av grovavfall på hentavfall.no. (Foto: Elisabeth Tønnessen)

Hva er grovavfall?

Grovavfall er store gjenstander, som hvitevarer, møbler, sykler og annet avfall som ikke får plass i avfallsbeholderne.

Hvordan bli kvitt grovavfall

Setter du fra deg grovavfall ved ubetjente returpunkt, forsøpler du området og nærmiljøet ditt. Det er lettere å bestille gratis henting.

Hva skjer med grovavfallet?

Hvitevarer, som kjøleskap, vaskemaskiner og komfyrer, sendes til gjenvinningsbedrifter, der de fjerner miljøfarlige deler og gjenvinner ulike metaller og plast. Dette blir brukt i nye produkter.

Møbler som kan brukes, kan bli solgt i IVARs bruktbutikk. Er det ødelagt, går det til energigjenvinning, som gir fjernvarme i Stavanger-regionen. Metall blir sortert ut og sendt til genvinning.

Store gjenstander av metall går til metallgjenvinning.

Kommode innpakket i plast står på lemmen bak en kassebil.
Beskytt møbler og annet som kan bli skadet av regn, når du setter det ut til avtalt henting. (Foto: Elisabeth Tønnessen)