Innovasjonspartnerskap i Stavanger
Hva er et innovasjonspartnerskap?
Formålet med innovasjonspartnerskap er å ta frem nye løsninger for å løse et spesifikt behov.
Innovasjonspartnerskap er en ny anskaffelsesprosedyre som skal legge til rette for økt nytenkning og innovasjon. Oppdragsgiver og leverandørmarkedet skal i større grad samarbeide med å utvikle en løsning på varer eller tjenester som ikke finnes i markedet fra før. Etter endt utvikling kan oppdragsgiver velge å kjøpe løsningen uten å gå veien om konkurranse først.
Ved innovasjonspartnerskap kombinerer du utviklingsfasen og det eventuelle kjøpet i én og samme kontrakt. Anskaffelsen skal bidra til ny verdiskaping og vekst i næringslivet.
Prosjektets fem faser
Prosedyren legger til rette for et nært samarbeid mellom Stavanger kommune og leverandører, forsknings- og utviklingsmiljøer. I forhold til andre prosedyrer i anskaffelsesregelverket har innovasjonspartnerskap følgende særtrekk:
- Prosedyren skal kun benyttes for anskaffelser av varer og tjenester som per i dag ikke finnes på markedet.
- Innovasjonspartnerskap inngås med forhandling.
- Det kan inngås partnerskap med en eller flere leverandører.
- Selve utviklingsarbeidet skal struktureres i faser med delmål.
- Etter hver fase kan oppdragsgiver, basert på delmålene, avslutte innovasjonspartnerskapet.
Prosessen er delt inn i fem faser:
Fase 1. Behov
Stavanger kommune gjennomførte i februar og mars 2017 to workshoper for å identifisere og avdekke behov som kunne være aktuelle.
Fase 2. Markedsdialog
Gjennom offentliggjøring av behov inviterte Stavanger kommune leverandører til markedsdialog om aktivisering og egenmestring for eldre i korttidsopphold.
Fase 3. Konkurranse
Planlagte aktiviteter i fase 3 er:
- Utarbeide konkurransegrunnlag, maler og avtaler
- Prekvalifisere minst tre søkere
- Forhandling om innledende tilbud
- Endelig tilbud etter forhandlingene
- Tildeling av partnerskapskontrakt med kjøpsopsjoner/forpliktelse
Behovsbeskrivelse:
- Behovsbeskrivelse - kort presentasjon (PPT)
- Behovsbeskrivelse - utfyllende presentasjon (word)
- En dag på korttidsopphold på sykehjem - presentasjon (PPT)
Fase 4. Utvikling
Planlagte aktiviteter i fase 4 er:
- Gjennomføring av en eller flere innovasjonsprosesser
- Testing og verifisering av løsning
- Bud på løsningene som vil være tilgjengelige for kjøp
- Samarbeid med følgekommunene
- Risikoavlastning/vederlag etter milepæler i utviklingen
- Løsninger som har internasjonalt konkurransepotensial
Fase 5. Kjøp/marked
Planlagte aktiviteter i fase 5 er:
- Beslutte kjøp av ferdigutviklet løsning i henhold til kjøpsopsjon
- Ferdigstille og inngå kjøpsavtale
- Kjøp og iverksetting
- Spredning av løsning
- Viktig for å skape et marked
Kontaktinformasjon
Marianne Sigurdsen Schwerdt
Økonomisjef
- Mobil:
- 920 35 649
- Telefon:
- 51 50 72 03
- E-post:
- marianne.sigurdsen.schwerdt@stavanger.kommune.no