Kvikktest øyriket
I Kvikktest øyriket utfordret vi fem bedrifter til å teste nye løsninger som vile skape bedre opplevelser i øyriket sommeren 2021. Testene ble gjennomført fra juni til november 2021.
Utfordring: Hvordan kan flere oppdage og ha gode opplevelser i øyriket?
Fem bedrifter ble valgt ut. Dette testet de:
Stiftelsen Utstein pilegrimsgard: Fysisk og digital tursti på Utstein
Stiftelsen Utstein pilegrimsgard skal teste fysiske pilegrimsstasjoner og en digital plattform som guider deg gjennom kulturlandskap og historie på Utstein. I løpet av testperioden ønsker de også å teste aktiviteter og arrangement for utvalgte målgrupper.
Sokn camping: Smartskilt
Sokn camping skal utvikle og teste et smartskilt som gjør campingopplevelsen bedre. Skiltet er en del av en selvbetjeningsløsning der gjester kan forhåndsreservere plass på campingen. Løsningen lar også gjestene holde av plassen, som senker terskelen for å utforske mer av øyriket uten å miste plassen sin på campingen.
Rødne trafikk: 9 dagsturer til 28 øyer i øyriket
Rødne skal teste ut et konsept som består av en turkalender til totalt 28 ulike øyer i øyriket. Øyene skal så utforskes med sykkel eller til fots av de reisende. En viktig del av testen blir å knytte til seg samarbeidspartnere som kan bidra til autentiske og gode opplevelser for de som reiser.
Ta en tur til øyriket i sommer!
Rødne har nå lagt opp ni prøveturer til forskjellige øyer og vi vil gjerne ha deg med på testingen. Etter hver tur får vil du få tilsendt et enkelt spørreskjema hvor du kan si akkurat hva du mener om turen, enten det er ris eller ros. På denne måten kan vi skape de beste turene i øyriket.
Gladmat: Gladmattur til øyriket
Sammen med GuideCompaniet og flere underleverandører skal Gladmat teste ut et konsept som skal gi publikum kunnskap om, og kjennskap til Stavangers matnæring. Konseptet er en videreføring av Gladmatløypene som ble gjennomført under Gladmaten 2020. En Gladmattur tar med seg publikum på en reise fra Stavanger sentrum til Mosterøy og Finnøy. Her får de besøke lokale produsenter, lære mer om matproduksjonen og spise god lokal mat.
Utviklerne: App som lar besøkende oppdage nye sider av øyriket
Utviklerne har i dag et digitalt formidlingssystem kalt Vjupoint som de leverer til museer og destinasjoner i hele landet. I Kvikktest øyriket skal de teste en ny løsning hvor brukerne kan legge ut sitt innhold. Innbyggerne i øyriket inviteres til å fortelle om ukjente perler, eller spennende steder å besøke. Dette kan være historier, hilsener, opplevelser eller områder som besøkende kan oppdage i appen. Tilreisende og besøkende kan på denne måten få oppleve nye sider av øyriket de kanskje ikke hadde funnet selv.
Sjekk ut denne siden for oppdateringer om appen.
Om kvikktest
Kvikktest er en prosess der kommunen går ut med en utfordring, og inviterer bedrifter til å teste nye produkter og tjenester som kan være med å løse utfordringen. En kvikktest gjennomføres på seks måneder, og bruker åpen konkurranse, slik at gründere og oppstartsselskaper skal kunne delta. Et mål med å gjennomføre en kvikktest er læring, både for kommunen og bedriftene som deltar.
Kontaktinformasjon
Nils Henrik Haaland
seniorrådgiver, Innovasjon og digitalisering
- Telefon:
- 51 91 24 99
- E-post:
- nils.henrik.haaland@stavanger.kommune.no