PC: Hold Ctrl-tasten nede og trykk på + for å forstørre eller - for å forminske.
Mac: Hold Cmd-tasten (Command) nede og trykk på + for å forstørre eller - for å forminske.

Talende web har to lesemoduser:

Pek og lytt

Når ikonet med fingeren på er markert, leser Talende Web opp teksten du peker på, samtidig som du får en visuell tilbakemelding.

Marker og lytt

Markere teksten og deretter klikk på play-knappen for å få den opplest

  1. Hjem
  2. Sosialtjenester
  3. Hjelp til å skaffe eller beholde bolig

Hjelp til å skaffe eller beholde bolig

Kort fortalt

Dersom du har behov for hjelp til å ivareta dine interesser på boligmarkedet, kan kommunen hjelpe deg med å skaffe bolig, eller å beholde boligen din. 

Hvem kan søke?

  • personer med lovlig opphold i Norge
  • personer som ikke har et sted å bo, som står i fare for å miste boligen sin, eller som har en bolig som ikke er egnet til å bo i
  • personer som trenger hjelp til å skaffe eller beholde bolig

Hvis du kan skaffe leid bolig selv eller spare til kjøp av bolig på egen hånd, er du ikke i målgruppa for hjelp til å skaffe eller beholde bolig.

Hva kan du få hjelp til?

  • veiledning for å ikke miste boligen du bor i
  • søke etter bolig du kan leie
  • skaffe bolig med tilpasninger og hjelpetiltak om du trenger det på grunn av alder, funksjonsnedsettelser eller andre årsaker
  • søke bostøtte og andre tjenester knyttet til bolig
  • veiledning og bistand til å mestre å bo
  • veiledning i personlig økonomi
  • søke lån og tilskudd til tilpasning, kjøp, utbedring eller refinansiering av bolig
  • annen veiledning om bolig

Slik søker du

Du kan søke skriftlig eller muntlig. Det er foreløpig ikke et eget søknadsskjema for denne tjenesten, så om du ønsker å søke skriftlig kan du skrive ned hva du trenger hjelp til, og levere dette til Nav.

Hva skjer etter at du har sendt inn søknaden?

Du får et skriftlig vedtak når søknaden din er behandlet. I vedtaket vid det stå hvilken hjelp du får.

Klage

Hvis du er uenig i vedtaket du har fått, kan du klage. Klagefristen er tre uker fra du har fått vedtaket. I klagen må du skrive hva du klager på, og informere om eventuelle nye opplysninger. Send klagen til det kontoret som har gitt deg vedtaket. Du kan få hjelp til å klage om du trenger det.

Stavanger kommune har fem Nav-kontor. Du kan sjekke hvilket kontor du hører til her.

Telefonnummer: 55 55 33 33

Kontaktinformasjon: