1. Stavanger2025
  3. Birk skal være med å løfte jubileet
Birk Florian Fischer Magnussen er ny kommunikasjonsrådgiver i Stavanger kommune.

Birk skal være med å løfte jubileet

Birk Florian Fischer Magnussen går fra økonomifestivalen Kåkånomics til 900-årsfeiringen Stavanger 2025.
Publisert : 19.12.2022

Byen vår og domkirken fyller 900 år i 2025, og planleggingen av den storslåtte feiringen pågår for fullt. 900-årsfeiringen vil bestå av flere jubileumsprosjekter og satsinger som skal bygge fellesskap og sette spor som varer. Nå er enda en viktig brikke av prosjektorganisasjonen for Stavanger 2025 på plass: Birk Florian Fischer Magnussen er ansatt som ny kommunikasjonsrådgiver.

– Han har både bred kulturerfaring og tung organisasjonserfaring. Han kan skape engasjement og aktivitet, og skal bidra til å spre enda mer entusiasme rundt jubileet. Vi er svært glade for å ha ham på plass hos oss, sier kultursjef Kristina Ehrenberg-Rasmussen.

Han går inn som kommunikasjonsrådgiver i et sprekt og rutinert prosjektteam som nå består av prosjektleder Lena Antonius og prosjektrådgiverne Stine Honoré og Stian Kristensen.

Hovedarrangør for Stavanger 2025 er Stavanger kommune, med Den norske kirke og Universitetet i Stavanger som medarrangører. I tillegg er Museum Stavanger, Stavanger Sentrum, Stavanger-regionen næringsforening, Stavanger Turistforening og Sølvberget samarbeidspartnere.

Stillingen er delt mellom kulturavdelingen og kommunikasjonsavdelingen. Dermed får også kommunikasjonssjef Marianne Jørgensen gleden av kompetansen hans.

– Birk har jobbet med hele bredden i kommunikasjonsfaget, og det vil han få alle muligheter til videre i denne jobben. Her blir vi virkelige styrket med enda mer kulturfaglig kommunikasjonskompetanse, sier hun.

Magnussen ser fram til å starte.

– De neste årene fram mot 2025 er en fantastisk mulighet til å vise fram noe av alt det spennende som skjer i kulturlivet i regionen. Så kulminerer det i jubileumsåret 2025, og det som blir et særdeles innholdsrikt år med aktiviteter og arrangement for alle. Jeg ser virkelig fram til å bli kjent med og få jobbe med alle de dyktige folkene hos kommunen og de. Og ikke minst til å hilse på alle aktørene som sammen lager byjubileet, sier han.

Han ser på byjubileet som en gigantisk bursdagsfest der gjestene også er invitert til å involvere seg i prosessen både før dørene åpnes i 2025, men også på veien dit.

– Stavanger 2025 har et sterkt avsenderlag, og involverer i tillegg så mange bra arrangører og folk, og så mange deler av Stavangers stolte identitetsbærere. Byjubileet skal bidra til å bevisstgjøre hvor vi kommer fra, hva som har formet oss, men også se på mulighetene som ligger foran oss. Det er enormt mye spennende på gang! For oss som er kultur- og samfunnsengasjerte, er det jo litt av et kinderegg å få jobbe med kommunikasjon i et sånt prosjekt, sier Magnussen.

Kristina Ehrenberg-Rasmussen

kultursjef

Mobil:
E-post:
kristina.ehrenberg-rasmussen@stavanger.kommune.no
Kommunikasjonssjef Marianne Jørgensen

Marianne Jørgensen

kommunikasjonssjef (i permisjon fram til 15.08.24)

Mobil:
Telefon: