Bygger domkirken i Minecraft
– Oppdraget er å gjenskape Stavanger domkirke i Minecraft. Elevene kan bygge domkirken slik den ser ut nå, eller for eksempel slik den så ut for 400 år siden, eller slik de tror den ser ut om 400 år. Vi håper på mange kreative løsninger, sier John Arne Gaard Nilsen.
Foruten å være historielektor og grunnlegger av Fimbul e-sport, har Nilsen tittelen "spillpedagog": han bruker dataspill som verktøy for læring.
Fimbul e-sport jobber for å skape gode digitale møteplasser for barn og unge. Målet er å gjøre spilling til en idrett, med trening både i fysisk aktivitet og personlig utvikling. E-sportklubben har litt over 100 utøvere, med avdelinger på Revheim ungdomsskole og St. Svithun ungdomsskole.
18 lag deltar
Denne høsten har klubben besøkt de fleste videregående skoler i regionen for å rekruttere lag til konkurransen. Fristen for å melde seg på har akkurat utløpt, konkurransen starter allerede i januar.
– Vi kan med glede fortelle at hele 18 lag er påmeldt til konkurransen. Lagene er fordelt på seks skoler; St. Svithun, St. Olav, Bergeland, Jåttå, Stavanger Katedralskole og Godalen, sier Nilsen fornøyd.
– Med konkurransen ønsker vi å engasjere ungdom i 900-årsjubileet på deres egne premisser. Vi har snakket med mange ungdom som liker å game, sier Nilsen. Han tror de fleste ungdom har spilt Minecraft en eller annen gang.
– Minecraft er et dataspill hvor du kan bygge konstruksjoner av kuber i en tredimensjonal verden. Det er som å ha en uendelig stor boks med digitale LEGO-klosser, bare mye mer spennende, forklarer Nilsen.
30 000 kroner i premie
De påmeldte lagene blir invitert til en workshop hvor historien til domkirken formidles. Plantegninger og bilder av domkirken skal gi elevene en forståelse av prosjektet.
– Elevene lærer om domkirken ved å gjenskape den ved hjelp av piksler, kode og fantasi. Ved å engasjere seg i Stavangers historie, vil elevene styrke båndet til byen sin, tror Nilsen.
Underveis i konkurransen skal Fimbul gå inn på serveren hvor konkurransen foregår og sjekke hvordan det går med modellene. Konkurransen vil pågå i tre uker.
– Vi vil nok dele litt smakebiter fra arbeidet underveis og kanskje lage noen timelaps fra prosjektene, sier Nilsen.
Hele byen får anledning til å stemme fram finalistene. Deretter velger en jury ut vinnerne. Førsteplass mottar 20 000 kroner, andreplass 7500 og tredjeplass 2500.
– Hvis vi skal engasjere ungdommer så hjelper det med gode premier. Lagene står fritt til å disponere premien slik de ønsker, prosjektet gjøres på fritiden så vi legger ingen føringer der, sier Nilsen.
Kontaktinformasjon
Stine Honoré
prosjektrådgiver Stavanger 2025
- Mobil:
- 906 38 492
- E-post:
- stine.honore@stavanger.kommune.no