Dette er Stavangeroratoriet
Musikkverket i seks deler er et samarbeid mellom stavangerforfatteren Tore Renberg, komponisten Anders Brunvær Hauge og prosjektleder Gaute Aadnesen. Maria Drangeid har takket ja til å være verkets instruktør, og Arne Nøst vil stå for scenografi.
- Stavangeroratoriet skal være et faktabasert fiksjonsverk, forteller Renberg og Hauge. Perspektivet skal være fra bakkeplan, rettet mot befolkningen som har skapt byen, og tar utgangspunkt i begrepet arbeid.
- Med verket ønsker vi å vise fram det livet som har vært, og bruke det som et speil for det livet vi lever i dag.
Stavangeroratoriet gjør novellistiske nedslag i Stavangers fortid, og ble tildelt kr 2 450 000 i støtte over tre år fra Stavanger 2025 sitt budsjett.
Sjangerlek
Renberg og Hauge har som formål å utforske oratorium som sjanger, et slags musikkteaterstykke uten kulisser, kostymer eller skuespill. Handlingen iscenesetter hendelser fra vår felles fortid, fra byggingen av domkirken i 1125 til i dag.
Oratoriesjangerens storhetstid var på 1600- og 1700-tallet, med komponister som Georg Friedrich Händel og Johann Sebastian Bach. Der tidligere verk i oratoriesjangeren tok for seg fortellinger fra bibelen eller antikkens myter, har Stavangeroratoriet arbeidsfolk i Stavanger som utgangspunkt.
- Verket skal utforske og feire byens historie, skriver kommunedirektøren.
- Stavangeroratoriet lager vi for byen, om byen, og med byen, forteller Renberg og Hauge.
Se også: Politiske møter - Møter - Kommunalutvalget (10.05.2022) (360online.com)