1. Stavanger2025
  3. Henrik Steffens - enda ikke hørt om han?
Lithograph by Franz Krüger after Friedrich Jentzen – https://wellcomeimages.org/indexplus/image/L0043940.html

Henrik Steffens - enda ikke hørt om han?

I 2023 feirer Stavangers nokså ukjente filosof, naturvitenskapsmann og forfatter Henrik Steffens 250 årsjubileum. Men du har kanskje ikke hørt om han enda?
Publisert : 11.01.2023

Henrik Steffens (1773-1845) var filosof og forfatter, naturvitenskapsmann og sin tids store influenser – og du har kanskje sett navnet hans på et gateskilt i Eiganes? Eller skiltet på bygget ved Maritimt museum, der han blei født? Det står jo en byste av Steffens bak der også, ved terrassehagene.

Det sies at Steffens var tenkeren som tok med seg romantikken til Norden, da han hadde nære bånd til flere sentrale Europeiske tenkere i sin tid. Likevel er Steffens liv og virke ukjent for innbyggerne i byen han blei født i.

Dette skal det gjøres noe med i 2023, som er Henrik Steffens sitt 250-årsjubileum. Det er Universitetet i Stavanger som skal fremme Steffens aktualitet, ved å se på hans naturfilosofi og hans virke som aktiv debattant i demokratiske brytningstider. Universitetet i Stavanger har store planer om formidling av Steffens liv og virke, og vil løfte Steffens tenkning som særlig relevant i dag.

I anledning 250-årsjubileet planlegger Universitetet i Stavanger en Henrik Steffens-konferanse i september. Konferansen skal foregå i Arkeologisk museum, og vil by på et spennende program med kunstneriske innslag, foredrag og debatt.

Gjennom hele året inviterer Universitetet til en rekke Steffens-salonger, der den første vil ta sted på Universitetet i Stavanger onsdag 22. februar. Salongen tar for seg krigen i Ukraina, og er med Tormod Heier, professor i militær strategi og operasjoner.

Et av jubileets høydepunkter er Steffens bursdag 2. mai. Da inviteres det til det fødselsdagsfest ved Nedre Strandgate, ved Stavanger maritime museum - der Steffens blei født. Program for arrangementet kommer i løpet av våren.

Bursdagsfesten er bare første biten av Steffens-feiringen. Den 3. mai skal filosofen Jesper Lundsfryd Rasmussen fortelle om konseptet Totalorganismus, som preget Steffens’ tenkning, på Stavanger maritime museum. Under Wonderful World-festivalen i 1-4. juni vil en av dagene ha Steffens naturfilosofi som utgangspunkt. I november vil den årlige Steffens-forelesningen ta sted.

Det er duket for et spennende år for Steffens-entusiaster, men kanskje særlig for dem som aldri har hørt om han før. Det er ikke hvert år et forfatterskap trekkes ut av glemselen, og Steffens-jubileet byr på en mulighet for å aktualisere en av Stavangers store tenkere for samtiden.

Les mer om jubileet på UiS sine nettsider: Henrik Steffens og UiS | Universitetet i Stavanger

Rådgiver for Stavanger 2025 og kultur, Stian

Stian Kristensen

rådgiver kultur og Stavanger 2025.

Litteratur, scenekunst, film

Telefon: