Her er lagene som konkurrerer
– Velkommen! roper John Arne Gaard Nilsen ut til den spente forsamlingen i salen. Nilsen, som er historielektor og spillpedagog, arrangerer i regi av Fimbul konkurransen Domkirken i piksler.
De 18 lagene er samlet for første gang, på kick off på Arkeologisk museum. Her får de en solid kunnskapsboost i nettopp Stavanger domkirke og konkurransen som de skal jobbe med i hele tre uker. For hva er egentlig konkurransereglene, og får elevene fravær på skolen for dette?
– Nei, selvfølgelig får dere ikke fravær, forsikrer Nilsen.
Arkeologer til disposisjon
Arkeologene har dessuten møtt opp i fleng for å fortelle om arkeologiske og arkitektoniske detaljer om byens domkirke. Under restaureringen av kirken har arkeologene funnet langt flere graver enn antatt.
– Vi har funnet 76 graver. 48 av disse med menneskelevninger, sier arkeolog Sean Denham. Han forteller om forskjellige typer gulv som har vært i domkirken oppigjennom tidene.
Gulvdetaljer er viktige når elevene skal tegne kirken – for skal de lage versjonen fra 1200-tallet, 1800-tallet eller kanskje nåtidens? Det bestemmer lagene helt selv.
Arkeologer og museumspedagoger står til disposisjon. Museet har laget en ressursside for konkurransen, med informasjon om funn, plantegninger, 3D-tegninger, bilder og filmer. Museet stiller også ut en gammel 3D-modell av domkirken i aktivitetsutstillingen Anno 1125, som elever kan studere, filme og ta bilder av.
– Dette er et perfekt jubileumsprosjekt. 900-årsjubileet er delt inn i tre pilarer; opphav, samspill og omslag. I denne konkurransen lærer ungdom om domkirken på en ny måte, og jobber sammen for å skape noe nytt. Det er knallfint, sier Stine Honoré, prosjektrådgiver i Stavanger 2025.
Egen Minecraft-ekspert
Joakim Mo Raudøy er Minecraft-ekspert og fungerer som rådgiver for lagene. Tidligere har han gjenskapt historiske bygninger som Slottet, Operaen og Nidarosdomen. Nå er Minecraft jobben til 21-åringen, blant annet gjennom Minecraft Marketplace.
– Den største utfordringen med å bygge Stavanger domkirke i Minecraft, er detaljene. Det er mye gammel ornamentikk og mange gotiske buer, sier Raudøy. Det vanskeligste bygget han har bygget i Minecraft er Nidarosdomen, som kjennetegnes av storslått gotisk arkitektur.
Avstemning
Serveren hvor domkirken skal bygges er åpen tre uker om gangen for hvert lag. Nå gleder Nilsen seg til å smugkikke på de forskjellige lagene.
Hvem som går ut som vinnere, og med 30 000 kroner i lomma, er det en jury som avgjør. Og de har strenge kriterier å følge, lagene blir vurdert etter gjenkjennelighet, innvendig utforming, kreativitet, detaljnivå, skala, ekstra miljø og samarbeid.
– Alle lagene vil være ferdig med prosjektet månedsskifte mars/april. Da kan alle være med å stemme frem sitt favorittlag, sier Nilsen.
Kontaktinformasjon

Stine Honoré
prosjektrådgiver Stavanger 2025
- Mobil:
- 906 38 492
- E-post:
- stine.honore@stavanger.kommune.no